Och personligen tycker jag kakel är både snyggt, funktionellt och praktiskt! Välj bara ett kakel med blank yta och inget matt kakel som suger upp vätska och blir missfärgat
 
ccf skrev:
Om du har gått om plats kan du ha en av lådorna som laddlåda (för att få bort telefoner mm från diskbänken) - i så fall behövs något/några eluttag i denna.
En massa laddare som ligger instängda i en låda och laddar hela tiden inget jag skulle vilja ha .
 
trojlee skrev:
Vad är en baldakin? :)
Skulle gärna ha 70's djup på bänkskivan. Har ikea det?Eller måste man specialbeställa på annat håll.
Funderar på att förbereda för infällda högtalare med men har inte bestämt mig där. Vad finns det för snygga hörnboxar för eluttag som man kan sätta vid överskåpen? Jag kommer inte ha så många överskåp då jag föredrar den öppna utan, hur gör jag där med eluttag?
Infällda högtalare låter lite överdrivet i dessa tider när du får väldigt fina trådlösa högtalare för bra priser .
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
trojlee skrev:
Känns som om kakel är förlegat, eller?
Nja, det håller jag inte med om. :) Jag skulle snarare säga att det är den mest tidlösa lösningen så länge man inte tar något som är extra-trendigt just nu (läs: förlegat imorgon). Utbudet är stort och det är praktiskt med kakel.

Andra lösningar är tex en glasskiva (som även kan vara målad på baksidan eller vara satt framför en tapet), att använda samma material som bänkskivan eller att ha en stor metallplatta som stänkskydd. Glas- och metallvarianterna har dock en viss "förlegningsrisk"...
 
Med modern stil på köket kan kakel upplevas stökigt och ofräscht. En glasskiva är lätt att torka av och man kan förändra utseendet genom att byta bakgrund eller måla baksidan. Det viktiga är att ni har ett stänkskydd. Många som gör moderna kök hoppar det med resultat att man får måla om en gång om året. Det är såklart snyggt att ha samma stänkskydd som bänkskiva, men jag hade inte valt det när ni ska ha svart. En bild på vårt nedan:

V__9757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta var nog innan plattorna blev ditsatta i fix. Därför de lutar.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
falkn: riktigt snyggt!!

Jo har varit inne på glasskiva men då måste man hitta en grym tapet som levererar på liten yta. I kakelväg vet jag inte, måste nog bege mig ut och kolla runt så man får se färdiga resultat, vill inte få badrums look.
 
falkn skrev:
Med modern stil på köket kan kakel upplevas stökigt och ofräscht. En glasskiva är lätt att torka av och man kan förändra utseendet genom att byta bakgrund eller måla baksidan. Det viktiga är att ni har ett stänkskydd. Många som gör moderna kök hoppar det med resultat att man får måla om en gång om året. Det är såklart snyggt att ha samma stänkskydd som bänkskiva, men jag hade inte valt det när ni ska ha svart. En bild på vårt nedan:

[bild]

Detta var nog innan plattorna blev ditsatta i fix. Därför de lutar.
Är det ett eluttag under fönstret?
 
Polos skrev:
En massa laddare som ligger instängda i en låda och laddar hela tiden inget jag skulle vilja ha .
I mitt kök kommer jag ha det, men med en timerknapp som gör att telefonen bara laddar t ex en timme.
Och så bör lådan såklart vara ventilerad :)
 
Vi körde kakel men det var enbart en kostnadsfråga, hade jag fått välja hade jag kört marmorliknande kvartskomposit eller annan ljusare sten. Både som bänkskiva och stänkskydd
 
Precis som Falkn (vars kök verkligen är superfint!) skriver så är det nog ingen bra idé med bänkskivematerialet även som stänkskydd eftersom ni vill ha en svart skiva, men det KAN fungera – i sommarstugan har jag ett kök med släta neutralt grå luckor (typ 1000N eller möjligen 1500) kombinerat med en mörkgrå virrvarrskiva både som bänkskiva och stänkskydd, och det tycker jag fungerar utmärkt. Men det är klart, kontrasten mellan den mörkgrå skivan och de ljusgrå luckorna är inte lika brutal som mellan vita luckor och en svart stenskiva.

Här hemma har jag kakel! :) Mitt kök är dock inte alls av den "cleana" sorten, sedan jag blev medelålders har jag blivit något av en mysfarbror och det är ganska många saker framme i köket (som synes nedan). Jag valde ett ganska matt hexagonalt (2013-trendvarning! Känns förmodligen förlegat imorgon!) vitt kakel. Jag hade väldigt svårt att bestämma mig för hur jag skulle göra, men eftersom jag ville ha bänkskivor av trä kändes det inte aktuellt att använda samma material som stänkskydd. Glas kände jag inte riktigt för, och metall hade inneburit ännu en färg i köket vilket jag inte ville, så det fick bli kakel. Eftersom mitt kök har ganska markerade lodräta linjer ville jag inte plottra till griden det med ett rektangulärt kakel, därav valet av det hexagonala lagt så att inga nya lodräta linjer infördes.

IMG_1089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ccf skrev:
I mitt kök kommer jag ha det, men med en timerknapp som gör att telefonen bara laddar t ex en timme.
Och så bör lådan såklart vara ventilerad :)
En vän gjorde en sådan låda , fast i vardagrumet .
Lådan användes en vecka .
 
Polos skrev:
Är det ett eluttag under fönstret?
Yes, ett 1-vägs i porslin för ev. fönsterlampa. Partiet till balkongen ser ut såhär i lite större bild:

6tag-2283454602-1156012593782451488_2283454602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brytare på väggen i förra bilden är en korsvridbrytare för att styra belysning och eluttag på balkongen.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Polos skrev:
En vän gjorde en sådan låda , fast i vardagrumet .
Lådan användes en vecka .
Lådan kommer definitivt att användas hos mig, men huruvida jag kommer att i längden lägga min telefon och ipad på laddning där får tiden utvisa. För mig är det i alla fall helt värt ett försök - så mycket enklare att fixa från början jämfört med om jag skulle vilja eftermontera.
Det vore trevligt om vi kan få in vanan att lägga undan skärmarna i en låda när vi är hemma och istället fokusera mer på att umgås :)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
ccf skrev:
Lådan kommer definitivt att användas hos mig, men huruvida jag kommer att i längden lägga min telefon och ipad på laddning där får tiden utvisa. För mig är det i alla fall helt värt ett försök - så mycket enklare att fixa från början jämfört med om jag skulle vilja eftermontera.
Det vore trevligt om vi kan få in vanan att lägga undan skärmarna i en låda när vi är hemma och istället fokusera mer på att umgås :)
Eller slippa leta laddare hela tiden😀
 
Fläkt med stor utsugskapacitet, kolla kubik/tim. Ett måste för mig är två ugnar, gömd micro eftersom den är ful o används sällan. Fullt utdragbara lådor (köp ej 3/4 öppning). En lyxig bra ha grej är motor på sopskåpet som öppnas m knät när händerna är fulla m potatisskal :). Ikea har eluttag m usb-uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.