Hej

Jag skulle vilja ha tips på vilka finesser man inte kan vara utan när man bygger ett kök 2016.

Har tänkt ha pop-up eluttag men vad mer bör man tänka på ur bekvämlighetssynpunkt?

Vad ska man sätta på väggen? Glasskiva, kakel?

Hur ska man förbereda eldragningen, något man bör förbereda för/tänka på extra?

Vilken belysning ska man välja?

När man väljer fläkt, vad ska man titta på där? Samma vad gäller ugn/mikro?

Många frågor blir det:)
/
M
 
Det här är ju väldigt subjektivt och det beror ju främst på hur stor plats man har och sekundärt budget.

Jag skulle inte vilja vara utan stor häll d.v.s. minst 80 cm. Detsamma gäller faktiskt en stor ho för min del. Vi har en underlimmad 700 mm ho där allt får plats. Jag skulle inte vilja vara utan ugn med pyrolysfunktion och inbyggd termometer samt timerfunktion. Dessa använder vi väldigt mycket. Timerfunktion är väldigt smidigt när man t.ex. gör gratänger eller pajer då ugnen stänger av sig själv efter utsatt tid/temperatur.

Eluttag med pop-up funktion är ju inget måste så länge du har tillräckligt med uttag i stänkskyddet eller under överskåpen. Jag tycker de flesta jag har sett är rätt fula samt att det lätt åker ner skit i skarven.

Vad du ska ha på väggen beror ju på hur köket ser ut i övrigt. Välj dock inte ljusa fogar om du ska ha kakel och kör med en nanofog typ pci så det går att tvätta bort smuts.

Du ska ju inte förbereda något utan att först prata med din elektriker och komma överens om hur anläggningen ska se ut. Tänk på att i princip samtliga maskiner behöver egen matning och det kan vara bra att ha individuella grupper till de olika uttagen i stänkskydd/överskåp de dessa ofta får leverera mycket kräm till kaffebryggare och mixers o.s.v.

Ang. belysning så köp inget billigt. Vi satsade på en infräst skena med LED-list och täckglas från Hide-a-lite som ger mycket jämnt fördelat ljus.

När det gäller fläkt handlar det ju mycket om design om den inte ska vara helt inbyggd. Det viktigaste att titta på enligt mig själv är ljudnivån.
 
En liten detalj som jag är fånigt förtjust i är diskmedelspumpen vid blandaren. Trots diskmaskin är den mycket praktisk. Istället för trista passbitar använde jag de utrymmena för att bygga vinställ samt en hylla för kokböcker, de var inte meningen från början, men faktiskt både praktiskt och ett trevligt inslag som jag kommer att planera in i nästa kök även om det inte blir passbitar. Underbart att ha bra ljud i köket, det funkar med lösa högtalare men är inte lika snyggt. Infräst led-list slår även jag ett slag för.
 
Tack för tips. Jo jag är nog sugen på en ledstrip under skåpen, fräser man bara i dom befintliga skåpen eller måste man sätta en änkom skiva under för att fräsas ner ledstrippen? Vart gömmer man trafon?
Stor diskho har jag täknt på faktiskt. Det lutar mot ett Ikea kök för våran del men dom har väl inga stora diskhoar?!

/
M
 
Sätt in USB uttag för att ladda mobiler, ligger alltid o skräpar på köksbänken, ett "måste" i kök 2016 ;-)
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Ja, en stor häll är skönt - inte bara för att kunna få fler zoner, utan framförallt för att det inte ska bli så trångt när man har många kärl på spisen.

Det är trevligt med en stor ho, och ännu trevligare med en stor ho plus en andra ho :)

Lådor! Det är i många fall smidigare med rymliga lådor än med skåp.

Inbyggnadsugn? Glöm inte att ha en låda i närheten av den för förvaring av plåtar mm.

Pyrolys och inbyggd stektermometer är som sagt toppen! Har ni behov av en andra ugn? Ha isåfall det i minnet när ni tittar på eventuell inbyggnadsmikro och/eller ångugn, det finns kombinationsmodeller som fungerar hyfsat, Överhuvudtaget när det gäller ugnar: gå inte bara på form och pris, kolla även (tex mha bruksanvisningarna) hur smidiga de är att använda samt hur reglage etc känns i verkligheten.
 
Bra fläkt , 1stor ho , få upp diskmaskinen
 
D
Vet inte om jag missat det, men vet inte om det är hus eller lägenhet. Det jag tänker på är att om det är lägenhet höra vilken typ av fläkt som passar föreningens system. Håller själv på och planera mitt nya kök, som tidigare nämnt så vill jag prioritera en tyst fläkt.

Funderat på pop- upp eluttag, men tror det kommer bli jobbigt. tänker både smuts och liknande men även utrymmet som tas upp under. Kommer nog ha eluttag under skåpen, då vill jag ha såna vet inte exakta namnet men tänker hörn eluttag fast då mellan skåp och väggen uppåt.
 
Daniel_82 skrev:
Vet inte om jag missat det, men vet inte om det är hus eller lägenhet. Det jag tänker på är att om det är lägenhet höra vilken typ av fläkt som passar föreningens system. Håller själv på och planera mitt nya kök, som tidigare nämnt så vill jag prioritera en tyst fläkt.

Funderat på pop- upp eluttag, men tror det kommer bli jobbigt. tänker både smuts och liknande men även utrymmet som tas upp under. Kommer nog ha eluttag under skåpen, då vill jag ha såna vet inte exakta namnet men tänker hörn eluttag fast då mellan skåp och väggen uppåt.
Hörnboxar. Finns t.ex. från Schneider Exxact.
 
Personligen anser jag att spottar är alldeles för dålig arbetsbelysning, i alla fall om man menar dom där svaga möbelspottarna som brukar sitta i kök.
Kör med en bra lysrörsarmatur, för T5-rör och med HF-don som tar bort blinkningarna. Riktigt bra ljus, finns snygga armaturer också.
 
I mitt kök: popup längst från diskhon (utan överskåp) bakom en täcksida. Där finns plats för radio/stereo i framtiden.

Dubbla hörnboxar vid diskhon under överskåpen för belysning i och under överskåp samt 4x uttag. Alla trafon till led bakom takanslutningen ovanpå överskåpen, svalare och lättare att nå än ovan innertak.

Har vardagsrummet intill, annars skulle jag dragit en elslang till taket för att sen kunna fälla in högtalare ifall man velat.

Möjlighet att släcka överskåpens belysning från dörröppningen. Fjärr/timer/lokalstyrd fönsterbelysning.

70cm bänkskiva, bakom stommarna går all avlopp och el utanpåliggande. Vattenlarm kopplat till larmet under stommar.

Klarlackad tapet som stänkskydd. 90cm bred fläktkåpa.

Ugn som nämnts med termometer och pyrolys, nere i bänkstomme.
Upphöjd diskmaskin 40cm, micro ovanpå den.

Dimmbara spottar över hela bänkskivan.

Ett tomrum ovan micron täcks av en lådfront med horisontella gångjärn. Horisontella gångjärn på alla "liggande" överskåp
 
Sensorstyrd inbyggd diskmedelspump.
Sweepovac (liten dammsugare) inbyggd i sockeln (ersätter sopskyffeln).
 
Inbyggnadsmicro. Tycker det är så synd att renovera ett kök för hur mycket pengar som helst som så står det en micro och tar upp plats på köksbänken eller en fristående på en hylla.

Ang pop-upp så tror jag du kommer ångra dig när de går sönder om några år och modellen finns inte kvar. Då står du med ett hål i köksbänken...
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Inbyggnadsmikro är ju såklart er måste. Har man budget så gärna i kombination med ånga eller som mindre ugn. Hade jag haft obegränsad budget skulle jag vilja ha värmelåda för tallrikar också.
 
Det bästa i mitt kök var att jag höjde alla arbetsytor. Det blev tillslut 97 cm istället för standard 90.
Beror ju såklart på hur långa ni som ska använda köket är.

Vinklad/hög modell på fläkt är också bra, så slipper man huka sig under den när man ska se vad som finns i grytorna som står längst in på spisen.

Enkla saker som eluttag på lämpliga ställen vid alla arbetsbänkar underlättar. Pop-up stjäl bara bänkyta och blir svårt att hålla rent.

Bra och stark belysning. Jag trodde jag tog i så det skulle räcka, men jag tycker ändå inte det är tillräckligt ljust.

Tänk även på att göra färdigt allt när ni håller på. Alla passbitar, socklar, handtag och lister. Annars kommer de aldrig upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.