Mats Bengtsson skrev:
Från verklighet. Gran köpt på K-Rauta ungefär så här års (Januari i fjol och December i år). Sågas till sedvanliga marginaler (plus 10 centimer längd, plus 2 centimer bredd (ohyvlat). 22 och 27 mm tjocklek. Ingen längre än 80 centimeter (knappt kortare heller), ingen bredare än 195, men många smalare än så. Ingen startar på högre än 12 procent, alla slutar på under 10 procent. Mätt med stiften i mitten (kanske aningen fel, men inte mycket. Luftfuktighet i källaren runt 20-25 procent. Tvingar min avfuktare (Woods TDR36-S, 350 m3/tim) att gå, och med fläkten riktad mot brädorna som alla (ett 40-tal) står på sidhögkant (inte längdhögkant) på en träställning.

Kan inte gärna vara acklimatiseringen, de borde då redan från början ha hållt under 10%, dessutom böjer sig ett antal (då jag har för tjocka brädor slarvar jag med att inte spänna ihop dem i paket med distanser mellan, har för lite tvingar för att täcka alla behov på en gång, och tror inte egenvikten gör någon större skillnad på så kort material). Tyder på att de torkar.

Detta är något jag är väldigt intresserad av om fler provat. Det verkar som ett väldigt enkelt sätt att torka med naturen (köpa och torka på rätt årstid). Skulle inte fungera på sommaren (då ligger mina brädor uppe på vinden och kokar istället), och skulle inte fungera om virkesleverasen var rykande färsk, men det tvivlar jag på att den är så ofta på vintern.

--- Mats ---

Ska plasten av när golv virke torkar så här års och är det tillräckligt torrt att arbeta med direkt eller ska det vänja sig vid huset några dagar (veckor?) först och avfuktas under luftvärmepumpen?
 
Plastat golvvirke skall vara möbeltorrt, 8%. Skall du ha det som golv vill du helst lägga det så snart du tar upp det ur förpackningen så att det inte hinner slå sig, vilket det kan göra när fuktkvoten ändras!
 
vectrex skrev:
Plastat golvvirke skall vara möbeltorrt, 8%. Skall du ha det som golv vill du helst lägga det så snart du tar upp det ur förpackningen så att det inte hinner slå sig, vilket det kan göra när fuktkvoten ändras!
Ok så direkt man tar av plasten ska de läggas vid och fixeras ? Med spik?
 
Jag har förvarat mins furugolv i sina paket några veckor innan läggning inomhus och det har blivit bra! De skall skruvas i fjädern var 40 cm med golvskruv i lämplig längd.
 
Elisabet Wallin skrev:
Ok så direkt man tar av plasten ska de läggas vid och fixeras ? Med spik?
Det brukar finnas läggningsinstruktioner, de brukar förespråka att golvet skall "acklimatiseras" i den miljö det skall läggas i någon/några dagar.Oftast med plasten på. Att torka under luftvärmepumpen låter dock inte som en bra idé.

Golvet bör skruvas i fjädern som skrivits ovan.
 
magnetens skrev:
Jag har förvarat mins furugolv i sina paket några veckor innan läggning inomhus och det har blivit bra! De skall skruvas i fjädern var 40 cm med golvskruv i lämplig längd.
Tack för svar!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.