Jag har tänkt göra 3st barstolar och tillverka sittsen av en grov björkstam som jag kapar i 8cm tjocka skivor. Hur ska jag bära mig åt för att torka skivorna på bästa sätt så dom inte spricker. Eller är det omöjligt? Funderar på om man skulle fräsa upp spår på undersidan likt golvplank. Tacksam för förslag.

/Stefan
 
Du måste torka trät väldigt långsamt.

Lägg det inte på ett element, vedpannan eller liknande. Vet inte hur länge det kan ta men räkna med åtskilliga månader åtminstone.
 
Göteborgaren skrev:
Jag har tänkt göra 3st barstolar och tillverka sittsen av en grov björkstam som jag kapar i 8cm tjocka skivor. Hur ska jag bära mig åt för att torka skivorna på bästa sätt så dom inte spricker. Eller är det omöjligt? Funderar på om man skulle fräsa upp spår på undersidan likt golvplank. Tacksam för förslag.

/Stefan
Jag saknar virkestork och torkar därför mitt virke i källaren och på vinden, så jag har inte vare sig teoretisk ellr praktisk kunskap nog att veta bästa vägen mer än att det är ett stort steg till att torka virke i virkestork, och att jag inte trot på reklamen om kraven på torkat virke.

Spåren på undersidan skall jag erkänna att jag har absolut noll tro till. De underlättar torkningen, och de gör trät vekare, och kan därmed under press hållas rakare, men den bit du har kvar med samma styrka som en ospårad bit är den delen som saknar spår. Då tror jag det är bättre att göra bitarna tunnare. Tunnare för att torkandet skall gå snabbare, men inte så tunn att du inte har material nog att hyvla bort för att få en rak bit efteråt.

Köp virket på senvintern/våren, då är det som torrast redan när du får det (det har troligen kapats redan före hösten). Om du kapar eget trä, kapa det senast på höstens slut när fuktigheten ute börjar gå ner och ta in det. Du måste ha en fuktmätare för virke. När virket är under 10% är det torrt nog (även väldigt väl torkat virke kommer att gå över 10 procent igen under sommarens fuktighet, så att sikta lägre är att sikta på något som inte är stabilt lägre, mer att tro på reklam om möbeltorkat virke). Virket kommer att gå under 10% om du förvarar det under 35% luftfuktighet. Det har du inomhus fram till våren. Förvara det inne under press (från träbitar som bara ligger an på få ställen) så det slår sig så lite som möjligt. När det börjar bli varmare ute blir det också fuktigare, både inne och ute. När det inomhus inte längre är under 55% vinner du inget på att förvara det inomhus. Lägg det då på vinden, där det troligen blir väldigt varmt. Låt det ligga kvar där tills det är torrare inne än ute igen (sent på hösten).

Öppet trä i tunna skivor köpt på senvintern/tidiga våren är ofta ok efter två veckor eller tre veckor inomhus. Ju hårdare trä, ju längre tid tills det torkar. Ju tjockare skivor, ju längre tid tills det torkar. Ju torrare luft, ju snabbare torkar det (i källaren har jag en avfuktare med fläkt, som är till för källaren, men idealisk för virkestork). Att försöka torka själv från sommarens start till senhösten är meningslöst utan virkestork.

---- Mats ---
 
Det generella rådet jag hört om att lufttorka virke är att det tar ca 1 år per tum. 8 ca skulle alltså ta en 3-4 år att torka.
För att snabba på processen behöver du en tork. En variant är bygga en soldriven tork men det är kanske overkill för tre barstolar?
Om du sågar stocken i skivor som från en falukorv kommer de att spricka 100% garanterat pga skillnaden i radiell och tangentiell torkning.
En bra källa till kunskap är Understanding wood av Bruce Hoadly
/B
 
  • Gilla
samuelj
  • Laddar…
Kanske det går att spänna ett rejält stålband runt skivan...?
 
Jag tror inte det går öht. virke torkar olika radiellt och tangentiellt / omkretsen krymper mera än diametern.

Mitt förslag skulle vara att såga ut dina skivor och dela på mitten, torka, hyvla och limma samman.
Alternativt att såga ett snitt in till märgen och fylla i en kil när det är torrt.

Sedan gäller det att lacka ordentligt så det inte blir så stor fuktvandring in och ut, sommar/vinter.

Men det är som vanligt, prova

Protte
 
  • Gilla
redbasher
  • Laddar…
bengtn skrev:
Det generella rådet jag hört om att lufttorka virke är att det tar ca 1 år per tum. 8 ca skulle alltså ta en 3-4 år att torka.
För att snabba på processen behöver du en tork. En variant är bygga en soldriven tork men det är kanske overkill för tre barstolar?
Om du sågar stocken i skivor som från en falukorv kommer de att spricka 100% garanterat pga skillnaden i radiell och tangentiell torkning.
En bra källa till kunskap är Understanding wood av Bruce Hoadly
/B
Det där med en tum per år har jag också hört. Men det är begränsat till att vara sant i de situationer det stämmer. Det vill säga om du skapar dig en en tums bit uder försommaren så har du ingen större chans att få ner den till under 10% genom lufttorkning förrän till vintern. Där har du 8 av 12 månader förklarade. Så beroende på varifrån tumregeln kommer (Flordia, Kanada eller Sverige) är de olika opimistisk/pessimistisk.

Tiden beror på startpunkt, slutpunkt typ av trä, och miljö. Fuktmätare var inte billig att köpa innan, så det var gamla tumregler som fick guida. Det finns något forum i den här tråden från i fjol, med ett antal personer som köpte olika fuktmätare, ett par av dem dyra, och förvånades över resultaten just på eftervintern.

Så pratar vi om en ynka tum, i gran, köpt i vanlig butik nyss, är chansen stor att vi säger klar om 2 eller 3 veckor. Och på allt vi inte säger klart på innan sommaren, säger vi inte klart på förrän nästa vinter, det vill säga det finns i vårt klimat två faser, en som torkar, en som faktiskt återfuktar.

Jag bifogade ett diagram i en tidigare tråd.

--- Mats ---
 
Mats: Visst har du rätt om att fukthalten i virket varierar med när på året man sågar men jag tror att vi pratar förbi varandra lite. Det är skillnad på nysågat och nyköpt. Köper du en planka i byggvaruhuset så är den torkad till skeppningstorrhalt på ca 18% från sågverket. Ligger den i hyllan över torra vintern kan den mycket väl torka ner till snickeritorrt.
Om du däremot går ut i skogen och kapar ner en gran tar det tid innan den torkar. Där stämmer tumregeln hyggligt. Min tolkning av TS fråga är att han har en björkliggande på gården han vill göra stolar av, dvs nysågat ej torkat.
/B
 
bengtn skrev:
Mats: Visst har du rätt om att fukthalten i virket varierar med när på året man sågar men jag tror att vi pratar förbi varandra lite. Det är skillnad på nysågat och nyköpt. Köper du en planka i byggvaruhuset så är den torkad till skeppningstorrhalt på ca 18% från sågverket. Ligger den i hyllan över torra vintern kan den mycket väl torka ner till snickeritorrt.
Om du däremot går ut i skogen och kapar ner en gran tar det tid innan den torkar. Där stämmer tumregeln hyggligt. Min tolkning av TS fråga är att han har en björkliggande på gården han vill göra stolar av, dvs nysågat ej torkat.
/B
Jo, du har nog rätt att vi pratar lite om olika saker. Jag pratar mest om att tumregeln knappast gäller annat än i speciella sammanhang och att det skiljer så mycket att den oftast inte är applicerbar. Håller med om att det är skillnad på nysågat och nyköpt. Men också på nydött och nysågat. Vi tror båda på att man kan hitta snickeritorrt bland det sågade om man ha tur efter vintern. Så frågan är mest hur tumregeln kan översättas till något mer användbart, vilket var det som jag funderade mest på.

Jag har också tolkat det som att han har en björk, dock inte nödvändigtvis nydöd, och det spelar in. Jag kan tänka mig tumregeln kan stämma hyffsat om man pratar om dimensioner sådana att man börjar från nydött och passerar helår hur man än gör. Men redan nysågat av gammaldött tänker jag har en chans att starta från helt andra nivåer.

--- Mats ---
 
Oj, nu blev det många variabler. Jag tror inte man ska krångla till det så mycket. En tumregel är en tumregel och ingen sanning i det här fallet hjälper den dig att hamna ungefär rätt map nysågat virke. Dött eller inte :)
/B
 
bengtn skrev:
Oj, nu blev det många variabler. Jag tror inte man ska krångla till det så mycket. En tumregel är en tumregel och ingen sanning i det här fallet hjälper den dig att hamna ungefär rätt map nysågat virke. Dött eller inte :)
/B
Tja, en tumregel är en tumregel om den hjälper folk. Med tumregelns hjälp tror många att man måste han en tork eller ett år för att få torrt en tums virke, när man ibland får det på 3 veckor. Vad värre är. följ tumregeln och torka virket ett helt år, och börja sedan använda det på senhösten, det är högst troligt inte torrt på grund av årstiden.

Då tycker jag tumregeln är långt ifrån användbar eftersom de flesta som ger sig på de första enkla sakerna (då man behöver tumregler istället för har erfarenhet) troligen gör enklare saker där tumregeln mer hjälper till att skapa en tro att det är ett stort steg till torr virke, eller att torrt vire förblir torrt virke.

Förslag till enklare regel: Köp en fuktmätare, de är numera billiga.

--- Mats ---
 
Ni får väl ha era tum regler, vi övriga använder meter och millimeter ;)

Tror ni att det går att torka en skiva kapat tvärs virket utan att det spricker oavsett torkmetod?

Protte
 
prototypen skrev:
Ni får väl ha era tum regler, vi övriga använder meter och millimeter ;)

Tror ni att det går att torka en skiva kapat tvärs virket utan att det spricker oavsett torkmetod?

Protte
Rackarns, det måste vara åldern som gör att jag är kvar i tum. Men min senaste tumstock köpte jag med flit i millimeter så jag är på väg. :)

Nej, det kommer att spricka om man gör hela skivor kapade tvärs virket.

--- Mats ---
 
Men Mats, inte går det väl att torka virke på tre veckor utan tork? Har du exempel från verklighet eller literatur? Det tar ju nästan så lång tid att torka ner virke i en normal sågverkstork. Lufttorkning är en långsam process.

En annan fråga är att torkat virke man köper och tar hem behöver några veckor på sig att acklimatisera sig till den nya miljön. Oavsett vad man gör kommer trä alltid att ta åt sig och släppa i från sig fukt helt enligt det jämviktsdiagram du tidigare länkat till. Ytbehandling och olja kan minska hastigheten men man måste alltid ta hänsyn till fuktrörelserna.
Protte, jag håller helt med. Se inlägg #4.
/B
 
bengtn skrev:
Men Mats, inte går det väl att torka virke på tre veckor utan tork? Har du exempel från verklighet eller literatur? Det tar ju nästan så lång tid att torka ner virke i en normal sågverkstork. Lufttorkning är en långsam process.

En annan fråga är att torkat virke man köper och tar hem behöver några veckor på sig att acklimatisera sig till den nya miljön. Oavsett vad man gör kommer trä alltid att ta åt sig och släppa i från sig fukt helt enligt det jämviktsdiagram du tidigare länkat till. Ytbehandling och olja kan minska hastigheten men man måste alltid ta hänsyn till fuktrörelserna.
Protte, jag håller helt med. Se inlägg #4.
/B
Från verklighet. Gran köpt på K-Rauta ungefär så här års (Januari i fjol och December i år). Sågas till sedvanliga marginaler (plus 10 centimer längd, plus 2 centimer bredd (ohyvlat). 22 och 27 mm tjocklek. Ingen längre än 80 centimeter (knappt kortare heller), ingen bredare än 195, men många smalare än så. Ingen startar på högre än 12 procent, alla slutar på under 10 procent. Mätt med stiften i mitten (kanske aningen fel, men inte mycket. Luftfuktighet i källaren runt 20-25 procent. Tvingar min avfuktare (Woods TDR36-S, 350 m3/tim) att gå, och med fläkten riktad mot brädorna som alla (ett 40-tal) står på sidhögkant (inte längdhögkant) på en träställning.

Kan inte gärna vara acklimatiseringen, de borde då redan från början ha hållt under 10%, dessutom böjer sig ett antal (då jag har för tjocka brädor slarvar jag med att inte spänna ihop dem i paket med distanser mellan, har för lite tvingar för att täcka alla behov på en gång, och tror inte egenvikten gör någon större skillnad på så kort material). Tyder på att de torkar.

Detta är något jag är väldigt intresserad av om fler provat. Det verkar som ett väldigt enkelt sätt att torka med naturen (köpa och torka på rätt årstid). Skulle inte fungera på sommaren (då ligger mina brädor uppe på vinden och kokar istället), och skulle inte fungera om virkesleverasen var rykande färsk, men det tvivlar jag på att den är så ofta på vintern.

--- Mats ---
 
  • Gilla
4star
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.