mattiasp skrev:
En obekräftad, men vanligtvis pålitlig källa gör gällande att Paslodes gaspatroner passar till denna.
Äpplerum skrev:
...och ja det är samma patroner som paslode...
Beträffande billigaste gaspatronerna här hemma. Hur ligger paslodes patroner prismässigt i förhållande till Hitachis?

Paslode verkar ha fler varianter på gaspatroner. Vilken variant passar till Hitachi-puffran?
 
Äpplerum skrev:
Jodå det får dom visst andra företag gör det.
Vilka företag skeppar gaspatronerna? Kan ju vara intressant om det blir billigare än här hemma. =)
 
Vad tror ni om ett litet improviserat gruppköp från Ebay 6st $26 + frakt $15 ? Man behöver ju inte så många och dom ska väl inte lagras så länge.

Får man skicka med posten i Sverige?
 
Äpplerum skrev:
Jodå det får dom visst andra företag gör det.
Visst andra företag kanske gör det. men enligt de regler som vi i europa samt staterna har på vad som får fraktas ingår just gas

Från Lfv hemsida

2 Följande föremål får inte medföras i lastrumsbagaget:
- Sprängämnen, inbegripet detonatorer, sprängrör, granater, minor och spränganordningar.
- Gaser: propan, butan.
- Lättantändliga vätskor, inbegripet gasolin, metanol.
- Lättantändliga fasta ämnen och reaktiva ämnen som magnesium, braständare, fyrverkeripjäser och bloss.
- Oxidationsmedel och organiska peroxider, inbegripet blekmedel och reparationssatser för bilkarosser.
- Giftiga eller smittsamma ämnen, inbegripet råttgift och infekterat blod.
- Radioaktivt material, inbegripet medicinska och kommersiella isotoper.
- Frätande ämnen, inbegripet kvicksilver och bilbatterier.
- Komponenter till bränslesystem för fordon som har innehållit bränsle.
Anm. Det är tillåtet att medföra sprutor för medicinskt bruk i både handbagage och incheckat bagage.

Listorna är utformade i enlighet med FN-organet ICAO:s Annex 17 vilket innebär att den kommer att tillämpas inte bara inom EU utan även i ICAO:s 188 medlemsländer världen över.


Sen är det upp till olika företag till hur dom vill följa reglerna. Risken är att man inte får ombord sitt paket.
Och sen hurvida även tillämpas på rena fraktflyg vet jag ej

Och en snabb koll på DHL's hemsida avslöjar samma sak.
 
frohike skrev:
Visst andra företag kanske gör det. men enligt de regler som vi i europa samt staterna har på vad som får fraktas ingår just gas

Från Lfv hemsida

2 Följande föremål får inte medföras i lastrumsbagaget:
- Sprängämnen, inbegripet detonatorer, sprängrör, granater, minor och spränganordningar.
- Gaser: propan, butan.
- Lättantändliga vätskor, inbegripet gasolin, metanol.
- Lättantändliga fasta ämnen och reaktiva ämnen som magnesium, braständare, fyrverkeripjäser och bloss.
- Oxidationsmedel och organiska peroxider, inbegripet blekmedel och reparationssatser för bilkarosser.
- Giftiga eller smittsamma ämnen, inbegripet råttgift och infekterat blod.
- Radioaktivt material, inbegripet medicinska och kommersiella isotoper.
- Frätande ämnen, inbegripet kvicksilver och bilbatterier.
- Komponenter till bränslesystem för fordon som har innehållit bränsle.
Anm. Det är tillåtet att medföra sprutor för medicinskt bruk i både handbagage och incheckat bagage.

Listorna är utformade i enlighet med FN-organet ICAO:s Annex 17 vilket innebär att den kommer att tillämpas inte bara inom EU utan även i ICAO:s 188 medlemsländer världen över.


Sen är det upp till olika företag till hur dom vill följa reglerna. Risken är att man inte får ombord sitt paket.
Och sen hurvida även tillämpas på rena fraktflyg vet jag ej

Och en snabb koll på DHL's hemsida avslöjar samma sak.

Mina kom med USPS och var registrerade i tullen som just gaspatroner
 
Tullen bryr sig inte om sånt. Men troligten har företagen fått backning just på sånt. I vissa fall kan du få med det om man ser det som "prover" små mängder. Men läste även på Fedex hemsida, även dom har samma regler. Vissa företag som är certifierade kan få sicka farligt gods om det sker på rätt sätt.

Systemen är inte idiotsäkra och ibland får man igenom saker som normalt inte ska komma igenom. Men efter att jag har handlat mycke från bla japan och hong kong genom åren vet jag att i 9 av 10 fall är det tvärstopp såfort det handlar om Gas på patron/flaska.
 
frohike skrev:
Passade på att beställa ett makita 700 combokit nu i helgen när de så lägligt va 10% rabatt. Från tools-plus. Efter lite strul med att få tag på det kontroll nummer som tools-plus vill ha tillbaka i ett mail så skickar dom grejerna idag :)
Hej

Undrar lite om Tools plus sist jag skulle handla från USA så skulle dom absolut ha en SK wire transfer om beloppet var över 100$.
Är det inte så längre??

MFH PPALM
 
"I'm following up on some old emails of John while he is out sick. Can I assume you have been notified that we do accept international credit cards, but that there are a few steps involved? Eric Savelle filling in for John."
 
Nu har jag tröttnat på dom. Skickade ett mail å sa att om dom inte skickar mina grejer inom 24 timmar tar jag å handlar någon annanstanns. Är ju helt orimligt att man ska behöva vänta 3 veckor på att dom skickar grejorna.
 
Samma här, skickade ett lätt missnöjt mail i morse där jag antog att jag skulle få ett tracking number idag. Det fick jag, så nu är grejorna på väg. Äntligen!
 
Efter vad jag kunde följa i min beställning så gjorde jag min beställning den 10 Nov. den 13 gjordes första noteringen dock är noteringen identisk med den som gjordes den 15 nov. Den 19 gick fastnade den innan tullen. den 21 fick jag brev om krav på kompletering, Kvitto, eller kontoutdrag. Nått som bevisade hur mycket jag hade betalt. den 22 gjordes försök att köra ut det till dörr och den 25 hämtade jag själv ut paketet på posten. Så för min del gick det mycket smidigt, dock får sägas att jag fick inget trackingnummer via mail. Utan det fick jag först när brevet från posten kom
 
Som Gert Fylking hade sagt: ÄNTLIGEN!

Hämtade precis ut mitt paket med pistolen å ett snickar bälte från Makita. Ska bara komma på nåt jag "behöver" den till nu med...
 
Samma här. Puffran har landat! Blev dock inget skjutande igår kväll, men ikväll borde det bli några provskott.

Utöver tull och moms tillkom "postens avgifter" på 100 kr. Frakten blev billigare än de $98 som det stod vid utcheckningen. Beställde lite andra saker också, men i runda slängar landade pistolen på drygt 2000 kr. Känns bra.
 
Så kom det då till slut. Två väskor med fina grejor, Hitachi NR90GR samt Makita LXT202. Glad överskning att LXT202 var i plastlåda och inte i en sådan där bag som visas på bilden på hemsidan. Lite skumt var att det följde med någon annans packorder.

(Till glädjen kan läggas att jag vann en Hitachi skruvdragare DB3DL bara sådär i tävlingen på markt.se :)
 
Problem. Försökte testskjuta pistolen igår kväll, men... Pistolen är stendöd. Batteriet är fulladdat och gaspatronen nyinköpt. Dock är jag ganska övertygad om att jag inte lyckas ladda gaspatronen rätt. Manualen känns inte 100-procentigt detaljerad i detta fall och uppenbarligen är det inte tillräckligt intuitivt gjort. Jag blir lite irriterad för jag brukar inte ha några problem med att få igång saker och en sån här laddning borde vara gjord så att man inte skall kunna misslyckas. Nåja, jag hoppas på lite hjälp från er andra.

Se bifogat foto av pistolen, bakifrån med gaspatronluckan öppnad med gaspatron i. Problemet som jag ser är när jag trycker i röret från gaspatronen in i den svarta adaptern. Trycker jag till ordentligt så pyser det till en aning och det verkar sitta som det skall. När jag dock släpper trycket med tummen på munstycket till patronen så ramlar den ur adaptern nästan helt. Luckan verkar inte heller hjälpa till att hålla upp patronen. Det är en liten kant/tröskel på luckan men det är inte tight nog.

Med i ekvationen (tror jag) är också en gummiflärp - i sprängskissen kallad cell rubber (har försökt peka på det som syns av den på fotot). Denna går att ha liggande i patronmagasinet under patronen. Alternativt kan man ha den utanför patronen. I det senare fallet hjälper denna till att klämma på patronen uppåt/inåt men det är i princip omöjligt att stänga luckan efteråt. Denna gummibit nämns inte i manualen.

Jag har försökt att sätta patronen i kläm så det håller sig uppe mot adaptern med röret inkopplat. Detta ger inget, men det kan ju vara nån spärr som gör att man inte skall kunna skjuta av med gaspatronluckan öppen.

Håller tummarna för att jag gör nåt fel och att pistolen inte är trasig...

Sprängskiss här: http://www.hitachipowertools.com/product/files/pneumatics/framing_nailers/NR90GR_E_BD2.pdf
 
  • Gaspatronladdningsvy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.