Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Förstår! Det gör mig inte så mkt då jag går in i en fast tjänst med bra tjänstepension, och tänker att jag använder dessa pengar som investeringskapital. Låter som AB kanske är rätt väg att gå.
Om du har en fast tjänst med lön når du troligtvis redan upp till full nytta med allmän pension och sjukgrundande inkomst. Dvs extra lön i ditt eget företag tillför ingen nytta för den sakens skull.
 
S Smoothie skrev:
Och även avsättningar till tjänstepension enligt gängse avtal?
Jag hade ingen tjänstepension. En stor anledning till att jag bytte till ett svenskt bolag.
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
S Smoothie skrev:
Om du har en fast tjänst med lön når du troligtvis redan upp till full nytta med allmän pension och sjukgrundande inkomst. Dvs extra lön i ditt eget företag tillför ingen nytta för den sakens skull.
Nej precis. Så ren aktieutdelning enligt 3:12 känns som det bästa alternativitet?
 
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Nej precis. Så ren aktieutdelning enligt 3:12 känns som det bästa alternativitet?
Ja, det låter så.
 
En sak att ta med i beräkningen här förutom det ekonomiska är ansvarsbiten. Nu vet vi ju inte vad du arbetar med, men i en enskild firma är du personligt ansvarig om någonting går riktigt snett och i ett AB är det företaget. För mig skulle det vara en viss skillnad på att gå i personlig konkurs och att förlora det insatta aktiekapitalet och jag hade nog velat ha ett AB av den anledningen.
 
C
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Det gör mig inte så mkt då jag går in i en fast tjänst med bra tjänstepension
Mja, jo, men vad jag menar är att när du jämför alternativen måste du ta hänsyn till att du under "rätt" omständigheter får tillbaka ca. 1/3 av de sociala avgifterna i pensionskuvertet.
Även om du hellre skulle vilja ha pengarna nu så är det ändå pengar som kommer dig till godo så småningom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.