7-8 meter från vägkanten ? då ryker ju halva planen.
Snöröjning för vems del tänker du?

Den som plogar vägen lägger en vall in på min infart ändå så det är nog ingen som bryr sig.

För min egen del så kan jag bara hålla bommarna öppna de få dagar om året som det spås snödumpar.

Men om det finns regler för hur nära vägen bommar får sättas så är det en annan sak..... ingen koll på det alls
 
RoTe
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
A Arne999 skrev:
7-8 meter från vägkanten ? då ryker ju halva planen.
Snöröjning för vems del tänker du?

Den som plogar vägen lägger en vall in på min infart ändå så det är nog ingen som bryr sig.

För min egen del så kan jag bara hålla bommarna öppna de få dagar om året som det spås snödumpar.

Men om det finns regler för hur nära vägen bommar får sättas så är det en annan sak..... ingen koll på det alls
Ja inom vägområdet lär du ju inte få sätta den. Vägområdet brukar då i alla fall innefatta diken och liknande.
Det är inte bara väghållaren som behöver snöröja, det är ju något som även du behöver fundera på. Men om den är 9 meter bred, och 7-8 meter är halva planen så vill jag då påstå att det är svårt att bomma igen den. om du sätter en vikbom så behöver den ju ta några meter i anspråk för att öppnas och stängas. Kan du inte lägga upp ett foto på planen så kanske du får bättre råd.
 
  • Gilla
Exegol
  • Laddar…
Känns som att en låååång fällbom (eller en på vardera sidan) med ett herrejössesfäste hade funkat?

edit: Eller är det kanske tanken från början att ha en bom som öppnas uppåt och inte inåt/utåt? Men det känns inte som att det vore så svårt att hitta fällbommar som klarar sådana längder? Speciellt inte om du sätter en på vardera sidan, då blir det ju bara 4,5 meter. Eller egentligen kanske inte mer än knappt 4 meter om syftet bara är att avskräcka folk från att köra in på gården.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
7-8 meter = halva planen va väll en liten överdrift men det går i vilket fall inte att sätta den så långt in . Det skulle ju även skapa massa "parkeringsplats" vilket är ett av syftena att förhindra. Och tro mig... folk ställer sig, även efter att jag konfronterat dom så skiter dom i det och står kvar.... helt hopplöst.

3.5m P bom på vardera sidan 1m in känns ju spontant som den bästa lösningen. Då går det inte att parkera på utsidan men det går at stanna till och öppna ifall ifall det skulle behövas... 16k dock...

Förstår inte riktigt snöröjningsproblemet. Det finns ingen på huvudvägen som har inne på min infart att göra, lika lite som dom inte får ploga sönder gärdsgården som kommer före och efter planen som är näst intill i linje med vägbanan. Det är även min mark på båda sidor om infarten och fram till vägen.
 
Borde vara ett hyfsat enkelt projekt att själv bygga två enkla bommar i trä med motvikt i bakkant som svänger upp likt en järnvägsövergång? Motvikten görs kanske enklast/billigast i betong.
Det borde ju även vara ganska enkelt att sätta motorer på också i efterhand, om du känner för det i framtiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Finns ju andra varianter
[länk]

inte helt med på syftet med denna. Om man har en ruta som man vill blocka kanske?
 
A Arne999 skrev:
inte helt med på syftet med denna. Om man har en ruta som man vill blocka kanske?
japp börjat lura på en hemmagjord lösning :)
 
Kanske 2 st 5m reglar (45x95 eller 25x120 och så en "klycka" i varje ända samt ett stöd skruvat i dom på ändarna. Så kan man dra undan dom för öppning, och så vilar om i klyckan + ändarna (på två ben) som "stängda" ?

Två stylade teleskop på stativ, vit bakgrund, svart silhuett, optisk utrustning, astronomi, enkel illustration.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag har sett bommar med stödbenet fäst i bommen yttre ände.
Dessutom Teleskopisk (utdragbar i nedfällt läge) så den inte blir så lång när den ska hissas upp.
 
Om stödbenet sitter löst i ytterkant med en genomgående bult eller skruv så det kan rotera och är tyngre i foten så sköter gravitationen resten när man höjer sänker bommen.
 
Om TS har tillgång till truck, lastmaskin eller liknande kanske en lösning med Breda betongfundament kan funka? Tyvärr blir det lite omständigt för ts att öppna planen.
Typ tre av dessa,
Länk

Annars är kanske två vägbommar som man låser ihop med ett hänglås något som kan funka...
Länk Vägbom
Eventuellt med ett stödhjul
Länk Stödhjul
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.