Walle85
anders07 anders07 skrev:
Såna här kör jag med, en väggmonterad och en i taket: [länk]
Tack för tipset, ser ut som de vi hade i vår gamla lägenhet.
 
Walle85
Suck.., var så fokuserad på att montera konvektorn mitt emellan de två sovrum den ska kyla för att få samma antal böjar och längd på rören (samma tryckfall). När konvektorn är på plats inser jag att jag inte tänkt på att det kommer upp ett rör för skorstenen som tydligen är ivägen för att kunna komma in i det ena rummet när man använder vanliga 90° böjar.

Har två alternativ, det ena är att beställa kortböjar och flytta hela infästningsanordningen några centimeter för att få plats eller flytta hela konvektorn ett takstolsfack för att få plats att med 45° böjar komma runt skorstenen. Men då blir avståndet mycket längre till ena rummet 2m kontra 0,5m till det andra, dvs. man bör antagligen hanterar skillnaden i tryckfall pga fler böjar och längre avstånd.

Lutar åt andra alternativet, har alla delar för det, så slipper man vänta på leverans samt lägga mer pengar på nya inköp. Förhoppningsvis kan man styra det tillräckligt med till-/frånluftdon.

Syns kanske inte så bra på bilden, men det går ett rör upp längsmed schaktet som man överlappar med ca 10cm när man försöker att böja ut över väggen som syns på bilden.

Omonterad möbel eller vitvara, trätak, oskarpt rör i förgrunden, byggbråte, plastfilm, konstruktionsvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inverterat träbjälklag med isolering, elektrisk utrustning och klämmor, under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Nu har jag flyttat konvektorn och har måttat in spirorören. Nästa steg är att få på plats kopparrör och borra hål i innertaket för att kunna montera till-/frånluftdon. Sedan ska rören skruvas ihop och tejpas i skarvarna.

Vart tvungen att dela upp rören i sektioner för att få in dem emellan takstolarna.
Ventilationsanläggning med böjda metallkanaler monterad på träställning i ett utrymme med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsarbete, rör, isolering, träreglar, märkpenna, måttstock, inomhuskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsenhet med anslutna isolerade kanaler på ett trägolv under byggnation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerade ventilationsrör i träbjälkans takkonstruktion, byggnadsdetaljer, vinklad vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.