gurrre skrev:
Ok om jag köper samma märke som dig fast 18kw så borde jag väl lätt kunna hålla 35 grader från maj -sep??
4x8 med pooltak, maj-sept klarar sig på 9kW. Jag har 4x7, så det är en marginell skillnad och pumpen jobbar ju bara maj och september, övrig tid är gångtiden högst begränsad. Vill du komma igång lite snabbare och hålla säsongen lite längre så kliver du upp ett steg till en 12kW. 18 låter onödigt mycket, men visst, lite mer vatten, några grader extra temp.....Det är när dygnsmedlet närmar sig 10 grader som det börjar bli tungt att värma....:)


Vill du ha poolen att bada och simma i tror jag du kommer tycka att 35 grader är för varmt. De flesta badgäster vi har tycker att 32 är för varmt när det är varmt ute. 35 funkar bara om man sitter still.....
 
gurrre skrev:
Ok tack för svar.
Då kan man satsa på täcke och Pooltak istället för frigolit.
6.3kw för att hålla temperaturen uppe.
Så om man vill hålla värmen 35grader så kanske man klarar sig med en 9kw pump.
Jag tror du ska tolka räkneexemplet som att:

1. För en öppen pool utan täckning är energiförlusten via avdunstning helt dominerande jämfört med förluster nedåt och åt sidorna.
2. 6.3kW var en indikation på förlusten från en 4x8 utan täcke och vid 5 graders skillnad mellan luft och vatten. Förlusten är inte linjär mot tempdiffen, men givetvis påverkas avdunstningen avsevärt vid större skillnad mellan luft och vatten.. Har du täckning dunstar det avsevärt mindre.

Motsvarande uträckning för drift vintertid skulle nog se rätt "kul" ut.
 
gurrre skrev:
vi är inte mycket för att simma eller plaska runt.
Någon som vet om det går att höra liggplatser i en vanlig pool? Så här var det i en pool vi var i..
[länk]
Du kan nog få det exakt så om du vill....och har råd....:)

http://www.steelpool.se/referenser/

I en linerpool kan man ju tänka sig att man bygger något lämpligt och sedan låter man platssvetsa linern till önskad form.
 
Det verkar bli dyrt 😔
 
Steelpool är inte gratis. Platsbyggd liner är mycket dyrare än en vanlig måttbeställd, men man kan också hävda att merkostnaden är försvarbar då den är gjord av en mycket tjockare pvc-duk som anses hålla längre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.