Själv tänker jag mig fylla upp utrymmet bakom trämuren med isodränskivor och kanske leka kulor och en 30cm jord ovanpå för gräsmatta.
 
A A.G skrev:
Själv tänker jag mig fylla upp utrymmet bakom trämuren med isodränskivor och kanske leka kulor och en 30cm jord ovanpå för gräsmatta.
låter som en bra plan

hur tänkte du bygga själva "muren", kommer du köra liggande trästock eller någon mer egenhändigt snickrad lösning?
 
M Marsman80 skrev:
Här finns det ju timmer att köpa. Detta visades på äntligen hemma och där använde man nät för att se till så att muren höll emot marktrycket. Vet ej om man kan hitta det avsnittet då gammalt nu...

[länk]
verkar som en smidig lösning det med, frågan är ju om man inte lika gärna kan köpa virke i bygghandeln centralt isf? ser ju mest ut som stående regelvirke, för de är väl inte infasade/spontade på något vis?

tanken jag hade var alltså att bygga en ram, sedan köra stående/liggande panel framåt mot "parkeringen",
och fylla upp själva ramen med rejäla stenar eller hårt packat grus eller liknande..
 
N najks skrev:
verkar som en smidig lösning det med, frågan är ju om man inte lika gärna kan köpa virke i bygghandeln centralt isf? ser ju mest ut som stående regelvirke, för de är väl inte infasade/spontade på något vis?

tanken jag hade var alltså att bygga en ram, sedan köra stående/liggande panel framåt mot "parkeringen",
och fylla upp själva ramen med rejäla stenar eller hårt packat grus eller liknande..
Blir mycket tryck med 1 m jord så panel är nog ingen vidare idé, lär om inte annat ruttna ganska fort. Det jag länkade till är skålat ungefär som man skulle ha för ett timmerhus fast här använt stående så de låser in i varandra och kan samtidigt vinklas lite mot stocken brevid om man inte vill ha en helt rak vägg.
 
M Marsman80 skrev:
Blir mycket tryck med 1 m jord så panel är nog ingen vidare idé, lär om inte annat ruttna ganska fort. Det jag länkade till är skålat ungefär som man skulle ha för ett timmerhus fast här använt stående så de låser in i varandra och kan samtidigt vinklas lite mot stocken brevid om man inte vill ha en helt rak vägg.
1m jord ?

jag skulle alltså inte ha någon jord liggande mot virket.. utan isolerskivor + sten,
men sedan ca 20-30cm jord toppat överst för att kunna så gräsmatta bara

dock verkar det du länkade som en smidig lösning, och relativt snyggt utåt också
 
N najks skrev:
låter som en bra plan

hur tänkte du bygga själva "muren", kommer du köra liggande trästock eller någon mer egenhändigt snickrad lösning?
inte riktigt kommit i mål. Men tänker mig gjuta rejäla plintar, sen stolpskor med höga godssidor, 95-regel (eventuellt skruvlimma 45x95 på stolparna för extra stabilitet), 45x195 mot släntentill lagom höjd, isoränskivor, markduk i botten, troligtvis lekakulor att fylla upp med, 30cm jord på toppen för gräsmatta. Kanske också några liggande reglar/stolpar vertikalt in i slänten som förankras i de horisontella stolparna.
 
A A.G skrev:
inte riktigt kommit i mål. Men tänker mig gjuta rejäla plintar, sen stolpskor med höga godssidor, 95-regel (eventuellt skruvlimma 45x95 på stolparna för extra stabilitet), 45x195 mot släntentill lagom höjd, isoränskivor, markduk i botten, troligtvis lekakulor att fylla upp med, 30cm jord på toppen för gräsmatta. Kanske också några liggande reglar/stolpar vertikalt in i slänten som förankras i de horisontella stolparna.
låter som att du kommer bygga "tight" mot området med jord?

gissar på att man behöver vara mer noggrann med hållfasthet då? (antar jag)

tanken att gjuta plint har inte jag haft.. men det kan ju vara en eventuell lösning,
framförallt skulle man nog kunna klara allt själv utan att behöva leja in kostsam arbetskraft

tänkte du köra liggande panel eller 45x195 som det synliga utifrån sett?
 
På utsidan har jag inte
N najks skrev:
låter som att du kommer bygga "tight" mot området med jord?

gissar på att man behöver vara mer noggrann med hållfasthet då? (antar jag)

tanken att gjuta plint har inte jag haft.. men det kan ju vara en eventuell lösning,
framförallt skulle man nog kunna klara allt själv utan att behöva leja in kostsam arbetskraft

tänkte du köra liggande panel eller 45x195 som det synliga utifrån sett?
Få se om jag ska klä utsidan. Men iaf blir det samma dimension som på insidan. Eventuellt blir det samma dimension liggande för staket också.
 
Typ så funderar jag på att lösa det.
 
  • Handritad skiss av byggkonstruktion med anteckningar och måttangivelser på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sök på Wood Retaining Wall på youtube , finns massor av filmer hur man bygger i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.