Ja, det är absolut ett minimikrav med snabbfästet. Lånade en billig jävel en gång när min va hemma och det hade gått bättre att ha maskin avslagen än att starta den för det skakade mer i handen än i bladet.
 
Är det någon som har erfarenhet av Dewalts sladdlösa?
 
Någon som har en länk till en adapter så man kan använda den gamla typen blad på en starplusmaskin?
 
Har ingen superstor erfarenhet men på jobbet kör vi en blå Bosch, hemma en fein och så har jag för några år sedan lånat en grön bosch.

Rent generellt tycker jag att feinen gick bäst.
 
Ja har både den gröna med sladd
Och en blå Bosch batteri, blå är 10 resor bättre, den gröna vibrerar helt galet,
Man känner direkt i händerna efter
Man använt den en 15-20 min. Enligt mig är fein bäst. Köper du bra verktyg direkt svider de bara en gång i plånboken
 
nimhed skrev:
Någon som har en länk till en adapter så man kan använda den gamla typen blad på en starplusmaskin?
Nu kapar jag dessvärre tråden...
- Har jag fel i min åsikt att fästena tidigare var ganska generella, men har blivit allt mer olika. ?
Om jag fattar det rätt har Fein två olika former av infästning av bladet på maskinen.?
Även Bosch har två ?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/adapter-bosch-fein-craftsman-för-gop-pmf
 
hyggabus skrev:
Nu kapar jag dessvärre tråden...
- Har jag fel i min åsikt att fästena tidigare var ganska generella, men har blivit allt mer olika. ?
Om jag fattar det rätt har Fein två olika former av infästning av bladet på maskinen.?
Även Bosch har två ?

[länk]
Jag har svårt att se hur den adaptern skulle göra något för mig, men jag kanske tänker fel
 
nja, det vet jag inte heller dessvärre, men det förtydligar min frågeställning, det börjar finnas för många olika infästningar.
Inom flera andra verktygstyper har det blivit vad jag gissar är "defacto standarder", tex Sticksågblad och tigerblad, sågklingor ( ofta samma diametrar) , bits-systemet., slipband, slipskivor/ papper ( storlekarna) men ännu inte på klingor till Multiverktyg där jag tror mig kunna räkna upp minst 6 olika infästningar. För oss konsumenter är det mindre bra. Är jag hos handlare A och behöver en klinga till min x och A säljer bara y så...
 
Äger en makita batteridriven av den nyaste modell dvs med snabbfäste. Har även kört gröna bosch och Fein 350.
Makitan äter mycket ström och är ganska tung. Med en hand blir man trött fort. Annars är den stark och tuggar genom utan större problem. Dock är Fein en klass bättre. Vibrerar mindre och är mer lättjobbat pga lägre vikt. Gröna boschen vibrerar mycket så att händerna domnar efter en stund.

Sedan har jag verkligen saknat led-belysning vid jobb där det varit mörkt.
 
Har lite funderingar kring ett multiverktyg men kommer inte kunna köpa i någon högre prisklass, finns det någon, (typ biltema jula) som rekomenderas ? Förstår att dem inte mäter sig med en Fein eller liknande men det får komma senare.
 
felixmartensson skrev:
Har lite funderingar kring ett multiverktyg men kommer inte kunna köpa i någon högre prisklass, finns det någon, (typ biltema jula) som rekomenderas ? Förstår att dem inte mäter sig med en Fein eller liknande men det får komma senare.
Jag skulle rekommendera dig att köpa Fein direkt från början. Så slipper du uppgradera dig sen. Tro eller ej, det är faktiskt billigast i längden.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
felixmartensson skrev:
Har lite funderingar kring ett multiverktyg men kommer inte kunna köpa i någon högre prisklass, finns det någon, (typ biltema jula) som rekomenderas ? Förstår att dem inte mäter sig med en Fein eller liknande men det får komma senare.
Har man en gång använt ett riktigt multiverktyg, är de svårt att rekommendera skitgrejer, skillnaden är verkligen som natt och dag. Låna en av grannen tills du har råd med en bra
 
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
Jowl skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Dewalts sladdlösa?
Jag har dewalts 18v, hade tidigare röd meec. Rejäl skillnad, i synnerhet styrka och snabbfäste gör mkt. Det vibrerar mycket, men inte som meec. Upplever det dock som stort och nästan lite klumpigt med 4-5ah batteri, har dock inget 2h men de är avsevärt mindre så borde kännas smidigare med dem.

Har du redan deras 18v serie är det ett vettigt köp, tror jag gav kring 2k med t-stak, massa tillbehör och ett 4ah batteri hos proffsmagasinet.
 
Johan_86 skrev:
Jag har dewalts 18v, hade tidigare röd meec. Rejäl skillnad, i synnerhet styrka och snabbfäste gör mkt. Det vibrerar mycket, men inte som meec. Upplever det dock som stort och nästan lite klumpigt med 4-5ah batteri, har dock inget 2h men de är avsevärt mindre så borde kännas smidigare med dem.

Har du redan deras 18v serie är det ett vettigt köp, tror jag gav kring 2k med t-stak, massa tillbehör och ett 4ah batteri hos proffsmagasinet.
Kanoninput! Tack! Yes, har deras 18v-serie sedan tidigare. Bra kommentar gällande batteristorleken, hade jag inte ens funderat på.
Var och kände på ett par olika igår och började fundera på om hjulet för hastigheten som t ex Fein och blå Bosch har kanske är att föredra istället för att ha det som på Dewalten och Aeg?

(Vilken tur att den är bättre än Meec. ;))
 
Redigerat:
Jowl skrev:
Kanoninput! Tack! Yes, har deras 18v-serie sedan tidigare. Bra kommentar gällande batteristorleken, hade jag inte ens funderat på.
Var och kände på ett par olika igår och började fundera på om hjulet för hastigheten som t ex Fein och blå Bosch har kanske är att föredra istället för att ha det som på Dewalten och Aeg?

(Vilken tur att den är bättre än Meec. ;))
Har faktiskt inte funderar kring reglering av hastighet. Tycker det fungerar riktigt bra med avtryckaren, beror förmodligen på vilja jobb man utför. Ska man tex slipa med 50% hastighet kan nog hjulet vara guld värt!

Jag har det mestadels för kapning och då gäller ju fullt ös. ☺️
 
  • Gilla
Jowl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.