Tja!

Tänkte utöka min verktygspark med ett sånt därnt multiverktyg eller vad det heter. Alltså något liknande det här....

Bosch PMF 220 CE multiverktyg i gröna förpackningar på butikshylla, prissatt till 995 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver inte ha det värsta, dyraste, fräckaste. Jag vill ha ett bra verktyg till ett bra pris. Så länge man kan haka på några användbara tillbehör, mina händer inte skakar sönder och verktyget håller några år är jag nöjd. Vad ska jag ha? Är modellen på bilden något att ha? Tyckte priset var helt okej, men har ingen koll egentligen. Sladd funkar utmärkt...

Någon som har tips? Har sökt på forumet men sökning på "multi" i verktygskategorin ger rätt många irrelevanta träffar...

Mvh,
ToRy
 
"Proffsverktygen" är bäst men själv använder jag en ryobi 18v funkarriktigt bra och jag har flera ryobi batterier som den.passar med.
 
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
om du kommer över en fein på något erbjudan köp ^^ men inte 250 den skakar mera som en tvättmaskin med parkinson. 350 känns knappt när man kört 10min med den. Haft min i 1.5år testat många bosch blå, wurth fein och noname typer fein är helt klart den som bäst på vibratoner samt dB
 
Tack för input! Batterimaskiner är ju iofs jäkligt smidiga men de brukar vara bra mycket dyrare, i alla fall om man ska köpa batterier också. Har ju inga batterimaskiner just nu så prisuppförsbacken blir brant. :D

Googlade lite snabbt på Fein 350 och runt 2500:- var det billigaste jag hittade... Vet inte om lite mindre vibrationer är värt 1500 spänn...

edit....
Någon som använt den gröna boschen på bilden? Såg just att Classe säljer samma maskin för 799:- Är den alls något att ha? Ska ju inte använda den varje dag så liiite vibrationer kan jag ju stå ut med om jag kan köpa en okej maskin för åttahundra spänn jämfört med Feins 350 som gick på ca två och ett halvt tusen som lägst vad jag kunde hitta... Ljudet är inte heller någon prio, det finns ju hörselkåpor. :-D
 
Jag köpte mig en röd Meec från Jula för ett par år sedan. Den tuggar på bra fortfarande. Maskinen vibrerar och låter så in i h*lvete. Den funkar dock för mig då jag använder den så sällan. Den används mest för att kapa foder vid golvläggning osv.
 
T
Jag har både grön Bosch med sladd och en AEG 18V. Använder i huvudsak mest den sistnämnda mest för att slippa sladd. Båda får dock jobbet gjort lika bra! Så jag tror du blir nöjd utan att lägga mer för en proffsigare maskin ☺ Lite vibrationer kan man nog ta om man inte använder den dagligen
 
Tycker också den röda Meec fungerar bra. Tycker också den låter och vibrerar så in in h*lvete. :)
Mvh, Magnus
 
Spelar nästan ingen roll vad maskinen kostar, man har ju ändå lagt tio gånger så mycket på sågblad efter nåt år.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
ToRy skrev:
Såg just att Classe säljer samma maskin för 799:-
Köp den på hornbach och be dem prismatcha i så fall, så får du 10% ytterligare rabatt...
 
det finns vibrationsdämpande handskar för dyra pengar. Det har jag inte provat.
Däremot använde jag vinterfodrade hanskar då jag sågade tapp-hål i 70x70 tryckimpregnerad stolpe.
- det hjälper mycket.
Jag har en "pmf 180" alltså en grön bosch av äldre typ. den vibrerar som...
- som den gamla vitsen om varför hunden viftar på svansen, - därför att svansen inte kan vifta på hunden...
 
Jag köpte fein 250 och jag tycker inte det skakar så farligt.

Problemet, om man vill, är att den har det nya starplus systemet för klingorna. Funkar jättebra, men det finns inga billigare alternativ till originalen, som är svindyra. Men det kanske kommer.
 
Jag har föregångaren till den gröna, PMF 180, och tycker den har fungerat helt OK. Väsnas och skakar gör den men den gör sitt jobb. Av någon anledning så köpte jag sedan en Fein 350 och blev faktiskt riktigt förvånad över att skillnaden var så stor. Fein maskinen är som en dröm att jobba med i jämförelse även om den inte är direkt tyst den heller. Men som sagt, PMF 180 gör sitt jobb så 720 SEK på Hornbach med prisgaranti mot Classe kan den absolut vara värd, speciellt om det är för enstaka jobb då och då.
 
  • Gilla
Kilensnickare
  • Laddar…
Det bidde Boschen på Hornbach, med hänvisning till Classe så betalade jag 719 penningar! Har inte använt den än dock. :D

Tack för all input och alla tips!
ToRy
 
nikasp
Mycket nöjd med en Bosch GOP-300. Stark och vibrerar ganska lite i handen. Köp en med många tillbehör för originalblad är DYRA. Jag köpte ett liknande kit härifrån: http://www.werkzeugalarm.de/elektro...-der-neuen-i-rack-i-boxx-l-boxx-gr-2/a-10427/

OBS! Jag tycker att snabbfästet är oumbärligt. Ska man börja med insexnyckel för att byta eller rotera bladet lite medan man jobbar så skulle jag lessna snabbt.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.