Du kan spara mellan 1400 kr upp till 3500 kr (priser från Bilia) på ett år genom att byta och förvara dina däck hemma istället för på däckhotell. I det angivna priset ingår däcktvätt, förvaring och däckskifte. En billig däckförvaring av dina sommar och vinterdäck ordnar du själv i garaget, förrådet eller i källaren. Ett fristående däckställ kostar ca 130 kr och går dessutom att återanvända. Men då får du byta däck själv eller lasta in dem i bilen och köra till verkstan för att ordna däckskiftet (ca 700 -900 kr för två skiften).

Du kan läsa blogginlägget här: Tips på praktisk och billig däckförvaring
 
G
Det som betalar mellan 1400-3500kr för däckhotell ska känna sig rejält lurad. De flesta tar mellan 400-800kr. Jag har mina på märkesverkstad och dom tar 649kr inklusive tvätt och hjulskifte.
 
  • Gilla
Centin
  • Laddar…
M
Är detta något nytt fenomen? Däckhotell? Varför har man inte däcken hemma i förrådet? Kan inte fatta grejen. För mig går det fortare att byta däcken hemma på garageuppfarten än att åka iväg till en verkstad.
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Då har du kanske inte tittat på vad du betalar för? De flesta däckhotell tar betalt per säsong (6mån). Så priset ovan tycker jag speglar verkligheten då det är per år.
 
Är väl en bra å nödvändig lösning med däckhotell!
Bor du in en lägenhet med dåliga förrådsutrymmen, där man oftast inte får lagra däck pga faran om det skulle uppstå brand! Sen är det tungt för många, samt att i många bilar ryms inte sommarhjulen om man ska åka till en verkstad för att få hjälp! Alternativt hyra en släpvagn! Sen är det vissa bilar som kräver inkoppling av dator vid däckskifte pga TPMS-system som inte känner av själv att hjulskiftet är gjort!
 
I snart 10 år har vi förvarat däcken till våra 2 bilar staplade på varandra i hög i friggeboden. Det är det mest platseffektiva och garanterat billigaste. Har aldrig varit med om att något däck blivit deformerat.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
K
Har däcken på däckhotell och tycker det var fantastiskt skönt att slippa att stå ute i kylan och skruva, alt. lasta in och ut dom i bilen. Dessutom sparar jag plats hemma. För mig är det helt klart värt pengarna!
 
Åretrunt-däck Mud & Snow, så bortfaller problemet helt :)
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Förvarar våra svalt och mörkt i källaren och för att underlätta så har jag gjort skivor med fötter så jag lätt flyttar runt sakerna med en säckkärra.

diverse030.jpg
 
  • Gilla
Jewhan Linder och 5 till
  • Laddar…
Jag har bockat till krokar av flatjärn och skruvat fast i en kraftig vågrät planka som är fastskruvad i väggen. Enkelt och rejält. Där hänger 8 hjul på rad. Krokarna passar i hålet mitt i fälgen.

Vad det kostade vet jag inte.....flatjärnet kom från skroten och plankan är sågad av en tall som hade blåst omkull i en bekants skog....... men billigt blev det!

Jag kan inte heller förstå det där med att byta däck på verkstad. Jag byter dem själv snabbare än jag kör till verkstad och väntar utanför och kör hem igen. Dessutom har jag ingen lust att riskera livet genom att köra med sommardäck i snö och på is medan jag väntar på verkstadstid.
En bil som inte tillåter att man byter däck på den är mogen för skrotning tycker jag.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag har tagit av överdelen, sits/ryggstöd, från en vanlig kontorsstol (med hjul) och sedan ligger däcken på underredet. Lätt att flytta runt i garaget efter behov.
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
> I snart 10 år har vi förvarat däcken till våra 2 bilar staplade på varandra i hög i friggeboden. Det är det mest platseffektiva och garanterat billigaste. Har aldrig varit med om att något däck blivit deformerat.

Instämmer. Har staplat 12 däck i ouppvärmt utrymme, vid ett fönster. Aldrig några problem.

Kan däcken klara att sitta på en bil som väger nästan 4 ton, i vinterkyla, sommarvärme, dag, natt, fukt, torrt, då klarar de att staplas i ett kallt förråd.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Tycker priserna i artikeln verkar höga. Jag betalar 400 kr per säsong d.v.s. 800 kronor om året för förvaring + skifte. Kommer aldrig byta några hjul själv igen. Så länge man inte har lift hemma är det inte värt besväret.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Madelene S
Hööks idé med kontorsstol är suverän. Jag byter däcken själv av ytterligare en anledning, nämligen bromsarna. När bilen har några år på nacken så börjar bromsarna kärva pga rost. Allvarligast på bakhjulens bromsar som inte arbetar så mycket. Därför trycker jag in kolvarna försiktigt med en skruvmejsel eller polygriptång beroende på bromsmodell. Därefter trycker jag ut dem igen genom att trycka på bromspedalen ett par gånger. Upprepa proceduren ytterligare två gånger. Sen jag började med denna enkla "motionering" av bromsarna vid varje däcksbyte så har jag inte haft problem med kärvande bromsar, trots 20-30 år gamla bilar.
 
  • Gilla
Svaevaren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.