Daniel_N skrev:
Som sagt så kommer snitten att bli dolda, så snittkvaliten spelar ingen roll. För lite golvläggning hemma räcker en fogsvans utmärkt. Laminatsågen bör absolut ge fina snitt även i eken (men snittkvaliten kvittar som sagt). Se dock till att du har bra stöd för brädorna när du sågar. Ett stabilt bord och eventuellt en skruvtving att hålla fast bärdan med. Använd i så fall en skyddskloss mellan skruvtvingen och brädan, annars blir det lätt märken. Är det en lång bräda som ska sågas av så be någon hålla i biten som trillar ner, annars bryts det och spricker det lätt mer än man vill.
Lägger till att man kan sätta en skruvting över sågspåret för att hålla ihop det innan man sågar det sista, eventuellt ihop med någon längre träbit.Samt då givetvis ändå hålla i delen man sågar av.
En annan är ju van vid att göra allt själv så man får va sin egen hjälpreda oftas.
 
snickarboden skrev:
Lägger till rådet att inte såga med fogsvans på färdiglagt golv, kanske självklart men det misstaget görs ändå.
Risken är nämligen stor att man stöter i med sågens spets en gång och vips så är man rätt sur på sig själv.
Eller så lägger man ut en bit spån, plyfa eller masonit som skyddar golvet, papp räcker inte här.

/Kent
Helt rätt, sågning sker för sig, på ett bord eller motsvarande. Lägg inte heller en massa verktyg med skarpa hörn (hammare med klo, såg etc) på det nylagda golvet...
 
Nimajneb skrev:
Men Båjs!!

TS undrar om det duger att såga ekparkett med en laminatsåg.

Tror hon struntar fullständigt i era Festoolmaskiner då hon med all rätt aldrig kommer att köpa något sådant för att kapa lite golv.

Tycker ju mig läsa något annat... :rolleyes:;)


kia2 skrev:
Skall lägga parkettgolv av klickmodell. Behöver en såg för hemmabruk. Kan ingenting om sågar, men läste att det finns någonting som heter parkettsåg. Kollar i senaste reklambladet från Hornback, men där verkar det mest lämpliga vara Cirkelsåg E-HKS-155 Laser a 598 kr eller Sticksåg PST 700 E a 629 kr. Är dock inte säker på att dessa lämpar sig. Bor i lägenhet, så jag kan inte köpa någon mastodontmaskin. Priset är dock inte lika viktigt. Behövs en dyr modell köper jag nog på blocket, och säljer när jag är klar... Det viktiga är att jag får rätt verktyg :)

Tips?

Känns som det sticker i dina ögon då det diskuteras fina maskiner... :S;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker ju mig läsa något annat... :rolleyes:;)

Känns som det sticker i dina ögon då det diskuteras fina maskiner... :S;)
Men Paul... TS tid med dyra maskiner är sedan lååååång tid passé.

Hon valde ju att köpa en handjagare med all rätt i hennes situation så min reaktion vart ju att fortsätta tjata om maskiner då hon redan valt sin lösning.

Jag vill inte påstå att det sticker i ögonen när folk kan köpa fina maskiner momsfritt för oskattade pengar, men lite sotis blir jag ju;)
Jag får väl kontra med att åka till jordens alla hörn titt som tätt momsfritt o oskattat :wow:
 
H
Vet inte hur andra köper sina maskiner men jag köper med skattade pengar och betalar moms. Ser mina inköp av Festool som en investering. Behöver aldrig köpa någon mer sticksåg än den jag har. Skulle reta mig mer att bli rekomenderad att köpa billiga maskiner för att sedan byta dem efter några år. Resa i jobbet gör även jag och många med mig. Ser inte detta som någon direkt förmån. Bara förlorar en massa fritid som man kunda lagt på att använda sina Festool verktyg:rolleyes:
 
Nimajneb skrev:
Jag vill inte påstå att det sticker i ögonen när folk kan köpa fina maskiner momsfritt för oskattade pengar, men lite sotis blir jag ju;)
Jag får väl kontra med att åka till jordens alla hörn titt som tätt momsfritt o oskattat :wow:
Se där... lika god kålsupare själv fast på annat plan... saker eller resor lika nice ! :rolleyes:

Kunderna som betalar mig så jag har råd att investera i bra maskiner så jag kan utföra arbete till dem har väl skattat pengarna...oftast :rolleyes:;)
Varför ska de skattas två ggr. :S
 
Paul, som du förstår var det absolut ingen kritik utan skattesystemet är helt korrekt utformat även om sådana som jag försökt komma in på samma sätt (gammal tråd ) utan att lyckats (även detta korrekt).

Sedan så låter ju dessa fringisar bättre än vad dom är.

Hur glad är min fru när jag sitter fast på en flygplats i Ukraina o kommer inte hem en fredag eller din när allt gått åt pipan en dag o du står där hos kunden en fredagkväll o drar i din kapex.
 
Du har såååå rätt... ;) d^_^b
 
hokanp skrev:
Vet inte hur andra köper sina maskiner men jag köper med skattade pengar och betalar moms. Ser mina inköp av Festool som en investering. Behöver aldrig köpa någon mer sticksåg än den jag har. Skulle reta mig mer att bli rekomenderad att köpa billiga maskiner för att sedan byta dem efter några år. Resa i jobbet gör även jag och många med mig. Ser inte detta som någon direkt förmån. Bara förlorar en massa fritid som man kunda lagt på att använda sina Festool verktyg:rolleyes:
Som företagare är det ju avdragsgilla kostnader (innan skatt) och momsen likaså...

Det var detta han syftade på... ;)
 
kia2 skrev:
Skall lägga parkettgolv av klickmodell.

Tips?
Hoppas du skickar upp bilderna på det fina parkettgolvet. Var ska du ha det någonstans. Lycka till i alla fall.:D
 
Fogsvans är ju inte så kul när man kommer till sista raden som e.v behöver klyvas ner på bredden. Röstar fortfarande för stickis.d^_^b
 
Fnularn skrev:
Fogsvans är ju inte så kul när man kommer till sista raden som e.v behöver klyvas ner på bredden. Röstar fortfarande för stickis.d^_^b
Det är ju bara en rad, går i ett nafs.
 
Beror ju på vad man jämför med, blir meckit att figurasåga första/sista raden om väggen inte är rak med fogsvansen? Allt går ju men jag annser att sticksågen är mest lämpat verktyg för läggning av laminatgolv.
 
Fnularn skrev:
Beror ju på vad man jämför med, blir meckit att figurasåga första/sista raden om väggen inte är rak med fogsvansen? Allt går ju men jag annser att sticksågen är mest lämpat verktyg för läggning av laminatgolv.
Njae, tack vare listen så har man ju en hel del vingelmån. Har aldrig varit med om att det varit något problem. Idag skulle jag absolut använt en annan såg än fogsvans, men det är för att jag har tillgång till det, det hade funkat mycket bra med fogsvans också.
 
carrod skrev:
Hoppas du skickar upp bilderna på det fina parkettgolvet. Var ska du ha det någonstans. Lycka till i alla fall.:D
Skall lägga i hallen. Sticksåg införskaffad :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.