Jag och en kompis har pratat med ett företag som marknadsför makitas sågar i Sverige och dom har alla reservdelar!

Garantier däremot är ju i USA så det är en risk man får ta!

Just makita är egentligen Dolmar-sågar!
 
Hur rutten blir man på att inte ha verktygslös kedjespänning? Nån som kört med båda varianterna och är lyrisk över det?

Hur ofta måste man spänna kedjan på ett ungefär? Måste man spänna en gång om dagen kan det kvitta, men spänner man en gång var femte minut spelar det nog viss roll för min del....
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har aldrig haft verktygslös spänning...och har aldrig saknat det.
Den perioden jag hugger ved/timmer kanske jag spänner kedjan varannan/tredje dag, om det ens behövs.
Av nån anledning har få proffssågar verktygslös spänning..........
 
Tack för det bax, då är det inget jag kommer att pröjsa en massa extra för iaf...
 
Tydligen så gäller inte erbjudandet med MS 260 längre.. Ja åkte till en ÅF i Örebro och frågade och de sa att den inte gällde längre, ja ringde/maila även till några som hade annonser på blocket med såget till kampanjpris med de gällde inte heller..

Men så slutligen så titta ja in på Lantmännen igår, där gällde inte heller erbjudandet längre, meen efter ja hade pratat med en servicekille ett tag gick han med på att släppa en MS 260 för 4990:-

Så nu är jag en stolt ägare av en Stihl MS 260 :)!

Dock märkte jag när jag kom hem att det inte satt nått barkstöd monterat på sågen, ska de göra de? Eller måste jag köpa till de själv?
 
Vet faktiskt inte det. Tror inte det sitter nåt på min Husqvarna heller.....
(ut i pannrummet för att kolla) Nä, det gör det inte.
 
Barkstöd får man köpa till, egentligen bara nödvändigt då man fäller och ivägen när man kvistar :)
 
krijo1 skrev:
Barkstöd får man köpa till, egentligen bara nödvändigt då man fäller och ivägen när man kvistar :)
Jo men när man står och kapar ved tycker jag helt klart att de är en fördel med "hävstångseffekten", spar på krafterna :) Sen läste jag att kastrisken minskar med typ 75% om man använder sej av barkstödet.

Men ska sågen lev. med barkstöd? Ja hittar inget på stihl's hemsida om att man kan köpa till ett, och de borde de ju finnas om de var standard.
 
Finns att köpa till barkstöd, men har aldrig sett någon andvända ett i Sverige. Bara att fråga din handlare, så fixar han fram ett.
Min erfarenhet är man inte behöver ta i något när man sågar upp en stam. Antingen lägger man sågen ovanpå stammen med dragande kjedja, och låter den äta sig ner själv, eller så kan man använda vänsterlåret att trycka vänster handen, så kapar du lätt liggande stammar från sidan med skjutande kjedja.
Se bara till att ha en vass kjedja så blir det enkelt och kul att såga.
Har du en såg med verktygslös kjedjespänning, så går det fort att byta kjedja. Ha gärna en extra med dig.
Se till att ha skyddskläder för motorsågning (stövlar, byxor och hjälm).
 
dusthall skrev:
Finns att köpa till barkstöd, men har aldrig sett någon andvända ett i Sverige. Bara att fråga din handlare, så fixar han fram ett...
Jasså, de trodde ja va standard på alla sågar! Men asså barkstödet är de där metallpiggarna som sitter brevid svärdet? Ja har inte blandat ihop de med nått annat?

Nä de kanske inte behövs med en bra såg och vass kedja ;)
 
Det heter nog barkstöd, men som är väldigt ovanligt, om man inte har någon typ 30 tums svärd eller längre.
 
Jag vågar inte svara på bensinarna men det sitter med elkedjesågarna åtminstone 180 och 200 iaf. Gjorde åtminstone på min + den 180 jag sett i kartong. Satt alltså med redan i kartong

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Jag vågar inte svara på bensinarna men det sitter med elkedjesågarna åtminstone 180 och 200 iaf. Gjorde åtminstone på min + den 180 jag sett i kartong. Satt alltså med redan i kartong

MVH Lorant
Ah ja tycker ja ser de på typ alla bilder på sågar ja har sett, så så jätteovanligt kan de väl endå inte va? Ja bifogar en bild bara för att klargöra vad de är för nått jag menar :)

Tog bort jättestor bild/mattiasp


Alltså dom vita små piggarna som sitter jäms med svärdet där de kommer ut..

Är det verkligen ovanligt att de sitter på?
 
Redigerat av moderator:
Lite stor bild kanske :) försöker med en ny:

p_101297565.jpg
 
Köpte också en 260 på kampanj och barkstödet följde inte med. Men jag har nog inte heller sett någon som har de på sin motorsåg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.