Jag har tänkt införskaffa mej en ny motorsåg till sommarn och skulle vilja ha lite tips på någon bra allround såg. Ja kommer främst att använda den till att såga ved, och lite avverkning. Max pris 5000.

Tacksam för tips och rekommendationer :)
 
Oftast tycker jag att just motorsåg är något du bör åka runt och se vilken handlare (med service och reservdelar) du får bäst förtroende för och välj den sågen som ligger i rätt storlek och prisklass för dig. De sågar jag valde/väljer mellan när jag köper är Stihl eller klassiska svenska Jonsered/Husqvarna.

Mellan dessa tycker jag det oftast handlar lite om tycke o smak. Vilken du än väljer får du en bra såg av vettig kvalitet och det är därför jag nästan tycker att servicestället är viktigare

MVH Lorant
 
Nu ogillar jag folk som inte håller sig till riktlinjerna, men jag säger Stihl MS 200, lätt och smidig men ändå en proffssåg med hyffsad effekt. Bra för dina ändamål med andra ord, för 500 spänn extra.
 
Låter tveksamt om du behöver en proffssåg. Om du inte kommer att använda sågen 10 timmar om dagen hela sommaren? Jag gillar dock också Stihl. Själv köpte jag en MS 211 C-BE förra sommaren och är kanonnöjd. En modernare såg med samma effekt som MS 200 men betydligt billigare. Egenskaper som Easy2Start och snabbkedjespännare uppskattas! Har också 5 cm längre svärd än MS 200.
 
Nä en proffssåg behöver jag nog inte.. Men inte en för taskig heller.. Nu har jag en som ja har lånat som är från rusta eller nått sånt (vet ej märke).. Och de är inte direkt nån fröjd att hålla på med den..

Ja bor strax utanför örebro så serviceställen borde de inte vara nått problem med, men de får jag nog kolla upp för säkerhetsskull.

Hur mkt kostar en MS 211?
 
Ser här i dagens tidning att en lokal handlare har kampanj på Stihl MS260 (mfl.) 4990:- Den kampanjen kanske gäller hela landet?
 
Manberg skrev:
Nu ogillar jag folk som inte håller sig till riktlinjerna...
Va menar du? :)
 
BillyBragg skrev:
Hur mkt kostar en MS 211?
3990 :- ca-pris enligt stihl.se. MS 200 6390:-
 
dengroth skrev:
3990 :- ca-pris enligt stihl.se. MS 200 6390:-
Ah jag var inne och såg de på deras sida. 6390 är för mkt för mej. Men jag kolla på Stihls MS 250 C-B som verka intressant.

Efter ytterst snabb efterforskning så har jag fått fram följande tre som bra alternativ:

Stihl MS 250 C-B
Jonsered CS 2240 S
Husqvarna 440 e-series

Efter vad jag kan se verkar de vara ganska likvärdiga sågar. MS 250 C-B har lite högre effekt men kostar lite mer, alla ligger dock under 5000 som jag har som tak. Finns det några klara för/nackdelar med dessa sågar? Eller är det bara smak och tycke som gäller för att välja en av dem? Det verkar finnas återförsäljare/service för samtliga märken i Örebro. Finns det någon mer såg jag borde fundera över?
 
BillyBragg skrev:
Va menar du? :)
Misstänker att Manberg menar att han rekommenderar något som är dyrare än du efterfrågar. Ibland så ser man att svar ballar ur på vissa forum (inte så mkt här), någon frågar om en billig såg och till slut är det bara de dyraste som rekommenderas.

Stihl Ms 250 kan jag också rekommendera men även 211 funkar ypperligt för dina krav. Hade nästan hellre köpt den och lagt lite extra på sköna sågskyddsbyxor, stövlar, handskar, hjälm mm. Glöm INTE de tillbehören för de är viktigare än sågen nästan

MVH Lorant
 
Högsta effekt till human vikt skulle jag titta efter, annars är det nog tycke och smak som gäller, och förtroendet för handlaren.
 
Hehe :) då förstår jag.. även jag har uppmärksammat trenden att endast de dyrast är gott nog..

Sågskyddsbyxor, stövlar, handskar, hjälm har jag. Frugan sprang och köpte de åt mej direkt efter att jag lånade en motorsåg i höstas :)

MS 250 väger 0,3kg mer än de andra två och de är väl inte så mkt? Nångång per år kommer jag behöva fälla lite större träd och jag vill att sågen ska klara av de oxå. Så jag inte ångrar mej om nått år. Men skulle 211 klara av de "okey" om det behövdes?
 
MS 250 är nog ett utmärkt val om du vill lägga den pengen. Tror inte du behöver oroa dig för den något högre vikten.

Vad menar du med "lite större träd"? Jag fällde några rejäla träd förra sommaren med min MS 211, bla en ask på 25-30 m. Inga problem kan jag säga. Fast visst - 250 har ju lite mer kraft om det är det du är ute efter.
 
Man tänker oftast inte på att det som är mest ansträngande för motorsågen är att kapa ved. Man kör såget på högsta varv under långtid, jämförelseviss är att fälla enstaka träd en uppgift som dom flesta sågar löser dock kan det ta lite längre tid men en klenare maskin.

Av dom sågarna som har nämnts så hade jag valt MS260. En slitvarg som har varit med länge, är ett snäpp upp från MS250, räknas dessutom till proffssågarna om det spelar någon roll men framförallt till kampanjpriset 4990 som verkar gå att få hos dom flesta stihl handlare.
 
"lite större träd" kanske är lite godtyckligt :) men när de börjar bli en 30-40 cm i diameter tycker iallafall jag att de är stora :)

Ja kommer antagligen inte köpa nån såg förens i sommar, och antagligen gäller väl erbjudandet inte då.. Dessutom verkar den inte ha (om jag förstod rätt!?) verktygslöskedjespänning, och de vill jag verkligen ha! Störde mej verkligen på att sätta mej ner med skruvmejsel och hylsnyckel så fort kedjan blev lös, vilket den blev hela tiden.. Men de va väl kanske dålig kvaliet va vet jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.