C
Alternativt använder du klassiska sargsprintar och skruvar skivan direkt i sidostyckena.
Illustration av sargsprint med skruv för montering i möbelkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Ja, det går ju också. Jag ville undvika synliga skruvskallar, men en sån där är ju inte särskilt ful.

Hur som helst - jag har nu köpt de där stödvinklarna från IKEA, samt väldigt korta skruvar ("systemskruvar"?), de som följer med många av deras produkter.

Inom några dagar ska jag nog ha testat. Men först ska den undre bänkskivan komma på plats. Det är första steget.
 
En designfråga:

Ska täcksidorna
1) gå upp jäms med överkant bänkskiva
2) eller ska de gå förbi med en cm och skapa en sarg?
3) sluta precis under bänkskivan, som vilar på täcksidorna och således blir ett par cm längre?

Min urspringsidé var att de skulle gå upp, strax förbi, av två argument:

1) Det blir en liten sarg, så om de ligger saker ovanpå så är det kanske mindre risk att de glider av (halvbra argument då de fortfarande kan glida av framåt, som saknar sarg)

2) Det blir ett snyggt avslut, tror jag. Jag har för mig att täcksidorna (från IKEA) har målade ändar. Då sätter man ju kapsnittet nedåt och fina sidan uppåt. Om det nu är så att båda ändarna levereras ofärgade, då håller inte detta argument och i så fall skulle jag sätta täcksidan jäms med överkant bänskiva och skaffa en hörnlist.

3) Det finns ju en bänkskiva under maskinerna också, den ligger ju emellan täcksidorna (120 cm bred), vilket gör att om den här övre skivan också är 120 cm bred så linjerar de snyggt mot varandra. Det kan bli att se knas ut om den övre skivan vilar på täcksidorna och då blir sisådär 122.6 cm bred.
Det här argumentet gäller ju både alternativ 1 och 2.

Vad tror ni är snyggast, alternativt smartast?
Tre diagram som illustrerar olika alternativ för att placera täcksidor mot bänkskivan: 1) i linje, 2) en cm över, 3) under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sidorna slutar naturligtvis under bänkskivan, så slipper hela kalaset hänga i skruvarna. Bänkskivan kan med fördel sticka ut några millimeter, det blir snyggast. Att saker rullar av bänken får du lösa med tape o tuggummi.
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Inga täcksidor eller överliggande bänk på plats än, jag ska först försöka få lite särskild sockel tillverkad på snickeri, som jag tänkte att täcksidorna ska stå på, så att det blir konsekvent runt hela rummet.

Men tvättmaskin och dess bänk är i alla fall på plats!

16807525_829271077212615_197092223343365132_n.jpg

Läs mer på husets facebooksida:
https://www.facebook.com/etthundratolvan/posts/829275587212164
 
Ett alternativ till uppfästning av bänkskiva som ska "sväva" som är ganska arbetsamt:

Konstruera konsoller:

Leta upp de stående reglarna (minst 2 st) borra 20mm's hål minst 100mm in i väggen.

Köp 2st 20mm solid stång/rörprofil 600mm långa och ett plattjärn 30x4x200mm.

Borra ett 20mm hål mitt i plattjärnet samt försänkta skruvhål i hörnen. Trä på plattjärnen på stången/rörprofilen 100mm in och svetsa fast det.

Montera konsollerna:

Skjuv in konsollerna i hålen i väggen och skruva fast dem.

Förbered bänkskivan:

Använd överhandsfräsen och fräs två (eller hur många du nu behöver) spår 500x20mm 20mm djupa.

Montera bänkskivan:

Lägg dit bänkskivan och lås fast den med antingen kraftlim eller tunnare låsbläck som du skruvar fast underifrån.

Voilà! En svävande bänkskiva som tål en del belastning beroende på stångens/rörprofilens härdning!
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Jag har en liknande fråga och hoppas någon fort är aktiv i tråden.

Jag ska montera en bänkskiva i väggen (kakladvägg) & jag undrar vad jag ska använda mig utav för att den ska klara av att en bebis-2åring ligger på bänkskivan för blöjbyten.

har även funderingar om att ha ett skåp under vattenhoven.

Mina alternativ är:

1.Reglar 45x45 på långsida samt kortsidorna.

2.Furulist 19x27 på långsidan samt kortsidorna

3.Beslag från Svedbergs
https://www.svedbergs.se/products/b...badrumsmobler/vinkelbeslag-tvatt-tork-102634/

Eller från IKEA
https://www.ikea.com/se/sv/p/fixa-stoedbeslag-foer-baenkskiva-foerzinkad-70274628/

2 i bakkant & 1 på varsin kortsida.


Det som är det huvudsakliga att den ska hålla för att ett barn ska ligga på den som sagt.

Tacksam för svar!
 
Fulkemisten
Det här är tyvärr OT och skittråkigt. Men... vill verkligen starkt rekommendera att inte ha ett så stort barn (eller något barn alls) på en yta 90 cm över golvet vid byten. Risken för fall och skador är kanske låg men ändå väldigt onödig att ta.
 
  • Gilla
TorbjörnD
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det här är tyvärr OT och skittråkigt. Men... vill verkligen starkt rekommendera att inte ha ett så stort barn (eller något barn alls) på en yta 90 cm över golvet vid byten. Risken för fall och skador är kanske låg men ändå väldigt onödig att ta.

Vart brukar du byta blöja på ett barn, på golvet?
 
Fulkemisten
Ja faktiskt på golvet då det begav sig med sådant. Det är allt för vanligt med skallskador och andra tråkigheter då barn ramlat ned från skötbord. Särskilt efter att de blivit så stora att de lärt sig vända på sig och rulla runt och ha sig. I all välmening.
 
  • Gilla
TorbjörnD
  • Laddar…
M Mikaeland skrev:
Jag har en liknande fråga och hoppas någon fort är aktiv i tråden.

Jag ska montera en bänkskiva i väggen (kakladvägg) & jag undrar vad jag ska använda mig utav för att den ska klara av att en bebis-2åring ligger på bänkskivan för blöjbyten.

har även funderingar om att ha ett skåp under vattenhoven.

Mina alternativ är:

1.Reglar 45x45 på långsida samt kortsidorna.

2.Furulist 19x27 på långsidan samt kortsidorna

3.Beslag från Svedbergs
[länk]

Eller från IKEA
[länk]

2 i bakkant & 1 på varsin kortsida.


Det som är det huvudsakliga att den ska hålla för att ett barn ska ligga på den som sagt.

Tacksam för svar!
Har du vägg både i bakkant och på respektive sida duger nog vad som helst av det där, givet att inte bredden på skivan är flera meter.

Har du inte vägg på någon av sidorna behöver du en konsol som stöd, typ enligt nedan.
Vit väggkonsol för hyllstöd med flera hål för skruvfastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du vägg både i bakkant och på respektive sida duger nog vad som helst av det där, givet att inte bredden på skivan är flera meter.

Har du inte vägg på någon av sidorna behöver du en konsol som stöd, typ enligt nedan.
[bild]

Tack, har vägg i bakkant samt båda sidor.
Frågar dig också:
Finns det något mått på ungefär hur långt in reglarna sitter? Tänker vilken längd man ska ha på skruven för att den ska fästa.
 
Har du kakel och gips lär det vara ca 2 cm till regeln. Tänk på att du kanske perforerar ett tätskikt i ett badrum också om du skruvar i det. Om det nu är ett badrum.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du kakel och gips lär det vara ca 2 cm till regeln. Tänk på att du kanske perforerar ett tätskikt i ett badrum också om du skruvar i det. Om det nu är ett badrum.

De stämmer är en tvättstuga. Det var lite grekiska för mig med att perforera ett tätskikt, vad innebär det?

Hade tänkt trycka i silikon i hålet sedan plugga & sen skruva dit skruven har jag löst det problemet då?
 
Är det ett våtutrymme har man normalt ett tätskikt bakom kaklet, och det ska helst vara tätt. Silikon borde räcka bra att täta med på väggen i en tvättstuga. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.