Jag har haft samma problem då golven inte sticker tillräckligt långt under.

Jag köpte plana ek-trösklar som var djupare än karmen. Dom sågade jag till på plats och la helt enkelt ovanpå golven. Det är lite trixigt men går med en sticksåg.

Så smal karm och bred tröskelplanka.
 
  • Gilla
ImTheBeast
  • Laddar…
pelleulf pelleulf skrev:
Jag hade gjort dom någon nämnt tidigare. Köp en bit ek och lägg mellan tröskel och golvet, den behöver vara så bred att den täcker det gamla köksgolvet ca: 15mm. Såga ur eller fräs ett spår på undersidan så ekbiten ligger på undergolvet, mot tröskeln och in över köksgolvet. Anpassa spåret så att det blir en springa i spåret mellan köksgolvet och ekbiten så köksgolvet kan röra sig (4-5mm)
Men på denna breda ektröskeln så antar jag att den falsade tröskeln ska ligga. Mellan karmsidorna. Är det så du tänker? Tröskel på tröskel?
 
D Dr Benz skrev:
Jag har haft samma problem då golven inte sticker tillräckligt långt under.

Jag köpte plana ek-trösklar som var djupare än karmen. Dom sågade jag till på plats och la helt enkelt ovanpå golven. Det är lite trixigt men går med en sticksåg.

Så smal karm och bred tröskelplanka.
Så du köpte en/flera ektröskel och kapa så att man kunde lägga den mellan karmsidorna men samtidigt täcka glipa mellan golv och undergolv?
 
I ImTheBeast skrev:
Men på denna breda ektröskeln så antar jag att den falsade tröskeln ska ligga. Mellan karmsidorna. Är det så du tänker? Tröskel på tröskel?
Nej, lägg ekbiten längs med ektröskeln och gör den så bred att den går in över köksgolvet typ 15mm. Gör ett spår längs med på undersidan så köksgolvet går fritt
 
I ImTheBeast skrev:
Så du köpte en/flera ektröskel och kapa så att man kunde lägga den mellan karmsidorna men samtidigt täcka glipa mellan golv och undergolv?
Precis en tröskellådans som kapades efter formen på karmen och hur den placerades. Den var så bred så att den täckte golven på båda sidorna om karmen.
 
Jag bytte dörrkarmen till en 92mm istället. Känns mer rätt, men det kommer verkligen vara på håret.
Jag har inte packat upp nya karmen och dubbelkollat.
Jag funderar däremot på ifall det är bättre att ta bort öppningsbeklädnaden runt om och regla om. Egentligen vill jag undvika så mycket jobb så möjligt och bara få dit en innerdörr på ett fint sätt.

Jag köpte även en falsad tröskel + en rak tröskel som ska hamna under dem falsade för att täppa igen glipan och ge en höjd.
 
S Småbrukaren skrev:
Hur tjock är väggen? Karmen är väl ca 90-95mm djup. Du kan inte liva den med köksväggen utan den behöver liva med vad som nu finns bakom dörren. Den smalaste listen du kan köpa är 8mm men går såklart att klyva ett foder med bordssåg till typ 3mm det skulle få plats.
105mm är karmens tjocklek på diskmaskinsidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.