Helloj,
behöver köpa en gersåg inför nästa år då ny altan ska göras. Vill helst ha en borstlös, möjlighet att vinkla klingan (inte bara ställa grader vertikalt) nätdriven med mjukstart och tror att "lilla" klingan som tar ca 60mm räcker då jag mest kommer att kapa list och trallvirke. Helst med Bord så man slipper leta det separat.

Har läst gott om Metabo som ett bra budgetval men även DeWalts modell "777" kändes vettig som ingångmodell dock saknas mjukstart på nätdrivna-varianten (jag testade batteri-varianten).

Förslag på modeller från er? Tänker lägga en bevakning på t ex prisjakt och invänta ett klipp ;)
 
Redigerat:
Cirkelsåg har jag, tänker mig en gersåg med möjlighet till att vinkla huvudet oxå faktiskt. Har förtydligat frågan :)
 
Rickard.
En nätdriven brushless är väl bara en vanlig 3fasmaskin :thinking:

Jag har den otroligt klassiska dewalten och den gör vad den ska utan att briljera vilket alla jag testat för liknande pengar också gör. På jobbet har vi en dyrare bosch som är trevligare på allt förutom när man ska flytta den.

Åk runt lite och känn och kläm lite tills du hittar en du tror på.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
En nätdriven brushless är väl bara en vanlig 3fasmaskin :thinking:

Jag har den otroligt klassiska dewalten och den gör vad den ska utan att briljera vilket alla jag testat för liknande pengar också gör. På jobbet har vi en dyrare bosch som är trevligare på allt förutom när man ska flytta den.

Åk runt lite och känn och kläm lite tills du hittar en du tror på.
Borstlöst är bara intressant om du kär batteridrivet, tack för helt korrekt. Jag hinner inte kika och klämma som det är just nu och jag är inte superkinkig utan vill väl som all andra stugsnickare använda publikens erfarenheter för det bästa av pengar och samtidigt gör ett magiskt klipp ;O Jag är en noggrann snickare så jag gillar mjukstartarna och ska man bara dra fram gersågen vartannat år vill man inte ha nåt som rostar snabbt ;/
 
K Kålhagen skrev:
Cirkelsåg har jag, tänker mig en gersåg med möjlighet till att vinkla huvudet oxå faktiskt. Har förtydligat frågan :)
Den jag länkade är ingen vanlig cirkelsåg utan kan ersätta kapger till det mesta och briljerar kanske särskilt för altanbyggande som du nämnde.
Det är än så länge en ganska tysk företeelse. Mafell, Festool och Metabo har flera olika modeller, den jag länkade är den billigaste nätdrivna :)
 
Har skaffat mig en ny kap/gersåg som heter Elektra Beckum KGS300, å den är den bästa jag nånsin haft. Den har ingen kolborstmotor och är helt gjord i järn
 
D Djävulssnickarn skrev:
Har skaffat mig en ny kap/gersåg som heter Elektra Beckum KGS300, å den är den bästa jag nånsin haft. Den har ingen kolborstmotor och är helt gjord i järn
Den där ser ju att vara bra kvalitet. Vart köpte du den? Jag har svårt att hitta den på ngn svensk site t ex.
 
Får nog kolla nåt museum kan jag tro.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det dyker säkert upp bra erbjudande på paket av olika märken(såg+bord) med tiden,håll utkik efter det.
 
Jag köpte sågen på Facebook, kan fota den när jag kommer hem
 
D Djävulssnickarn skrev:
Den har ingen kolborstmotor och är helt gjord i järn
En sån har jag också...





Gammal rostig bågfil med tandemål ligger på vit bakgrund
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K Kålhagen skrev:
Helloj,
behöver köpa en gersåg inför nästa år då ny altan ska göras. Vill helst ha en borstlös, möjlighet att vinkla klingan (inte bara ställa grader vertikalt) nätdriven med mjukstart och tror att "lilla" klingan som tar ca 60mm räcker då jag mest kommer att kapa list och trallvirke. Helst med Bord så man slipper leta det separat.

Har läst gott om Metabo som ett bra budgetval men även DeWalts modell "777" kändes vettig som ingångmodell dock saknas mjukstart på nätdrivna-varianten (jag testade batteri-varianten).

Förslag på modeller från er? Tänker lägga en bevakning på t ex prisjakt och invänta ett klipp ;)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3349366

Bosch GCM 8 SDE

Den där bevakar jag. Har inte dykt upp nått klipp än dock :(
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag kör SDE och tycker den är riktigt skön och bra möjligheter att gera/ luta åt bägge hållen.
 
Geringssåg med anpassat vitt utsugssystem på en arbetsbänk, sågspån synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser sågen ut. Utsuget är dock inte original utan det har jag själv gjort
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.