Hej alla,

Tänkte ta hjälp av er eminenta expertis här på forumet. Har läst igenom mängder med trådar och tester men kan inte bestämma mig.

Jag kikar på att investera i en kap -ger såg och som vanligt så velar man fram och tillbaka.

För att få rätt förutsättningar att hjälpa till, så har jag aldrig tidigare använt en kap -gersåg. Den kommer att användas främst till att bygga ett 15 m2 förråd av lösvirke, samt även någon form av enklare utekök och ev några kruklådor. Det kommer säkerligen dyka upp framtida projekt med då jag bor i villa.

Jag vill ha en gersåg som är exakt och bra, som håller god kvalitet. Helt enkelt en som jag inte kommer bli missnöjd med. Det behöver inte vara massa features även om tex laser skulle vara hjälpsamt (dock fungerar det ju tydligen inte alls på pcm8s)
Till detta kommer jag även investera i ett sågbord. Jag behöver inget som är 3½ meter långt utan ett funktionellt och prisvärt.

Problemet är ju främst såklart priset då jag har en bättre hälft som gärna vill hålla ner det så gott det går, dock kan hon ev övertalas om det finns klara fördelar med att gå upp lite i pris.

Den vi har diskuterat är väl den som alla börjar spana in, Bosch PCM8S. Man kan få den tillsammans med enklare bosch bord för ca 3300 på Hornbach.

Jag har även fått upp ögonen för Metabo KGS 216 M som är billigare än Boschen och har fått bra kritik det jag läst mig till.

Vidare så lockar ju även Bosch blåa, GCM 8S då den verkar vara en favorit här på forumet. Dock kommer jag ha väldigt svårt att övertyga min respektive att investera i den samt ett sågbord på priset springer iväg ytterligare en tusenlapp eller två. Med tanke på att vi bygger kök, samt ovan nämnda förråd och gärna vill ha in en resa i budgeten så är den ytterst ansträngd.

Självklart förstår jag att blåa boschen med största bordet kommer skänka mig största glädjen då det är den bästa maskinen. Frågan är dock om jag egentligen behöver den för mina hobby projekt?
Vad är det som gör den så mycket bättre än de andra alternativen?

En annan tanke är att köra på Metabon då den ligger väldigt bra i pris. Kan man hitta ett prisvärt bord till den som passar (några tips?) så bör man hamna på runt 2500 kanske, vilket är ca halva priset mot blåa boschen och en tusenlapp billigare än grön bosch.

Hur bör jag resonera? Jag har inte bråttom utan vi kommer börja bygga framåt Maj, så har god tid på mig att spana in ev erbjudanden m.m.

Finns det någon annan såg jag missat? Ev Dwalt 777 men den ligger i samma pris som GCM 8S och misstänker att boschen är mer attraktiv då ?

Är det markant prisskillnad på nya klingor till de olika sågarna?

Hur skall jag tänka? Vad bör jag köpa?


Tacksam för all input :)
 
Just om kap&ger sågar finns det massor av trådar om, kör en sökning så hittar du alla svar.
 
Väl medveten om det och har sökt, har dock inte blivit klokare av det, därav min fråga.
 
Svaren lär nog bli mer eller mindre samma som i alla övriga trådar skulle jag tro, tyvärr. Själv har jag en Bosch GCM 8S med bord och är helnöjd med denna, enda mindre bra är möjligtvis portabiliteten som kunde varit bättre.
 
Ditt ändamål är ungefär som mitt låter det som. Har en PCM8S och är nöjd med den det lilla jag hittills använt den. Dock behöver den fin-injusteras, så det blir perfekt vinkelrätt osv vilket jag inte hunnit/orkat göra. Kört än så länge utan att gjort det med "gott nog" resultat till andamålet (för golv/taklister har väggar/tak varit mer skeva än sågens vinkelriktighet ;-) ). Lasern har jag inte funnit något behov av än. Lite märkligt så hamnar inget spån i spånpåsen...
Komplettera gärna med lämplig grovdammsugare :), nog mitt bästa "verktyg"...

Stativ har jag Classes för 899:-
http://www.clasohlson.com/se/Sågstativ-för-kap--och-geringssågar/Pr309688000
Helt ok. Stabilt. Kändes bättre än Biltemas dito. Har iof ingen erfarenhet av annat.

Hela alltet är rätt klumpigt om man skall flytta runt det ofta, med det kommer man nog inte undan med andra heller. Man får vara två pers för att lyfta det, eller så får man demontera.
 
Vi har också en pcm8. Fungerar bra. Första kap-/gersågen men har använts rätt flitigt. Både till att kapa reglar och finlir som att gera lister. Med rätt och vass klinga går både och fin fint.

Visst har man efter ett tag upptäckt att den inte är perfekt och att det finns en anings glapp i leder och så men den räcker långt. Precis som DiddeW säger är den inte riktigt vinkelrät från början. Faktiskt inte heller justerat in detta. När jag vill ha det riktigt exakt har jag ställt in sågen med en vinkelhake (snarare än finjusterat så att graderingen stämmer).

Skulle tro att en pcm8 räcker långt för dig om du inte haft någon annan kap tidigare. Glöm inte att du behöver iaf ett rullstöd också.
 
Satsa på en Makita alt blå Bosch. Jag kör med devisen att ha så bra verktyg som möjligt då jag är amatör. Min Makita är en (tror jag) 1013. Tror att den nu är ersatt av en nyare modell. Till sågen har jag ett boschbord. Denna maskin är en fröjd att använda. Den är exakt och lätt att använda. Du nämner att du vill ha en såg med kvalite och som är exakt - bra. Tror att du måste gå upp i pris om du vill bli nöjd. Man får alltid vad man betalar för. De flesta tillverkare har fina erbjudanden då och då. Är på tårna och håll utskik på nätet och hos handlarna. Själv jagade jag ett par månader och kunde köpa makitan med ett avdrag på 2000kr
 
Grön såg hade jag hoppat över, isf kan man lika gärna köpa en billig på Harald eller Biltema.
Metabo KGS216M + KSU400 sågbord är privard kombo tex.
http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-216-m-kap-gersag.html
http://www.bauhaus.se/metabo-arbetsbord-ksu-400.html

Jag har ett billigt sågbord typ classes. Och skulle idag inte köpa det. För rackligt och instabilt. Hellre sågen på en stege på sågbockar isf. Duger inte kör kapning av regel och plank anser jag. kortare bitar fungerar, men en fullång regel kräver rullstöd i ändarna.

Har du lite is i magen, så kommer det säkert en kampanj från Bosch vilken dag som, men det slår nog inte priset på Metabokomabon ovan.
 
corre skrev:
Har du lite is i magen, så kommer det säkert en kampanj från Bosch vilken dag som, men det slår nog inte priset på Metabokomabon ovan.
Förra sommaren hade Beijer (med flera?) GCM8SJ med ett anständigt bord för 3995 inkl moms om jag minns rätt. Har ingen aning om det kommer något liknande i år, men gör det det tror jag att det är ett väldigt prisvärt paket.
 
Inte DeWalt 777 i alla fall. Var nära att sätta släggan i en sådan på jobbet idag, en riktig skitsåg.
 
Jag har metabon. Lasern är trevlig, syns dock inte om det är sol ute. Men jag är nöjd. Har ett sågstativ från Jula. Runt 600kr kostade det.
 
lasrarna brukar vara sådär i alla fall. smartast är nog dewalts xps som skuggar klingan,kan inte bli mer rätt. men den kostar.
Själv har jag en gcm8s , använder aldrig lasern utan siktar med klingan.
tänk genom vad du ska kapa, hur tjockt och hur brett virke. behov av snedkapning 45 grader åt båda hållen, då får man gå upp i prisklass.
 
Hennke85 skrev:
Inte DeWalt 777 i alla fall. Var nära att sätta släggan i en sådan på jobbet idag, en riktig skitsåg.
Ja har en sån, hur nöjd som helst! Kört den i flera år utan några som helst problem, med dewalts sågbordet till
 
Håller med Kurtson, hoppa över lasern, den är mest ploj på maskinerna under 10k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.