Kan det vara denna tråden kanske? Där tar Kent upp möjligheten att bygga en Mortise Pal på egen hand. Verkar ganska vettig...
 
Japp!
Den är det. Tack!
 
*skvätt!*
 
Är det där en Woodrat? Ser väldigt lik ut, men det kanske finns flera på samma tema. Vad kostar den? Jag har drömt om den...
 
Det är en Leigh á $700.
 
Nu är den beställd. Nej, det får nog anstå ett tag...
 
Nyfiken fråga. Varför föreslår alla maskinbaserade lösningar? Är det bara för att det är enklare att få det snyggt och (kanske?) går snabbare än med lockbettel och såg?
 
Nej, det är en Leigh FMT. Går loss på ca 700 USD sist jag tittade.
http://www.leighjigs.com/fmt.php
Sen behöver man lite fräsar och tillbehör och lull-lull. Räkna med 1000 USD i USA + frakt+moms+tull. Det blir ca 12-13 laxar.
edit: Ojdå, jag såg inte att tråden hade två sidor
 
Redigerat:
Har man tillgång till långhålsborr så är det smidigt och enkelt. Då kan man vinkla åt alla håll.:)

 
Hej!

En trevlig tråd, tittade länge på inlägg 10 och 11, och kunde inte avhålla mig från att prova.

fototeknik006.jpg
Här ligger skrotet från första försöket (inlägg 10). Fungerade inget vidare.

fototeknik004.jpg
Det blev istället varianten enligt inlägg 11. Ett mycket bra alternativ, fungerar klockrent. Det tunga skruvstycket gjorde att arbetsstycket hölls på plats.Styrspåret, i mitt fall 13,8 mm, fräste jag ut med hjälp av en schablon.

fototeknik005.jpg
Fräsmaskinen på plats.

fototeknik001.jpg
Tidigare hände det att tapphål tillverkades enligt ovanstående bild. Det blev fina hål, men det var omständigt att justera hålets läge i höjdled. I fortsättningen gäller metoden enligt inlägg 11 och jag tackar för tipset.

per
 
Redigerat:
Och ytterligare en metod, den som föreslogs av Snickarboden. Den ger ett säkert resultat genom sin överskådlighet. Det är enkelt att provfräsa med en spillbit och justera inställningen.

fototeknik.jpg

per
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.