Jag har planer på några projekt framöver som kommer inkludera ett flertal tappar med tillhörande tapphål (eng: tenons and mortises). Tapparna ser jag inte som något problem, men hur bör jag tillverka tapphålen för bästa resultat? Jag har tillgång till en fräs men ingenting annat relevant i maskinväg, inte ens en hyvelbänk.
Ser många olika typer av jiggar på nätet som man antingen kan betala skjortan för eller tillverka själv, men jag har så långt inte funnit någon som verkar både flexibel, exakt och lättanvänd och som man kan tillverka själv utan tillgång till mekanisk verkstad.
Vad använder ni andra?
 
Har du pelarborr? Då är det hyfsat enkelt att borra ur noga och rensa upp med ett stämjärn.
 
Nej, tyvärr. Står högt upp på önskelistan, men så här långt får jag hålla till godo med en vanlig borrmaskin i stativ, och det är inte på långa vägar stabilt nog.
 
Jag har varit hos den lokala glasmästaren och fick plocka spillbitar av plexiglas (macrolon). Sedan har jag tagit upp ett mallhål i en bit där jag sedan har satt två trälister parallellt på lagom stort avstånd på undersidan(jag skulle bara jobba med 45 mm bredd så det var enkelt). Sedan var det bara att fästa mallen över regeln och fräsa urtaget med hjälp av en kopierring till fräsen. Har ju givetvis begränsningar på hur djupt man kan ta men funkade för mig.
 
Det beror alldeles på vilken typ av tapphål du ska göra, var och hur den ska sitta förstås. Men man kommer förvånansvärt långt med en överhandsfräs, ett stämjärn och en klubba/hammare och lite sunt förnuft. :)
 
Det absolut enklaste är med ett fräsbord och dess anhåll.
Märk ut ändlägena på anhållet med en blyertspenna.
Börja mitt i, sänk ner arbetsstycket och kör mot bägge strecken.

/Kent
 
Mr Handyman: Liknar det men mitt hade inte behov av justerbara anhåll eftersom jag bara skulle köra i virke av samma bredd. Blev också några kr för fikabröd till glasmästeriet och lite spillister istället för 1895+moms... Det finns dock möjlighet för förbättringar i min konstruktion. Lite ställbara lister skulle vara bra i framtiden. Blir kanske till att fräsa spår för det då.
 
Jag brukar "so far" handfräs med dubbla anhåll om det går, det blir snygga spår. Annars borrmaskin i stativ (det är stabilt med rätt stativ) och sedan stämjärn i båda fallen som avslutning.

För tapparna så antingen fräs, eller bandsåg eller bordssågen eller japansågen med stämjärnet som avslutning och eventuell justering.
 
Dubbla anhåll, menar geschwint något sådant här då?
 
  • IMG_4699.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så bygger du en sån här:
 
  • tappjigg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra bilder, båda fungerar även om dubbla anhåll är mer flexibelt än om man använder kopierring. Kör man med istortsett samma dimension på sina tapphål så är nog Snorunges bild att föredra då den är lättare att ställa in samt att den är stabilare att arbeta med oavsett bredd på det som skall fräsas.

Det var precis så jag menade med dubbla anhåll fast jag har fabriksgjorda.
 
Jag har kört en del med en variant av den Snorunge visar, fast i kraftigt plexiglas. Jag gillar den varianten bättre än dubbla anhåll, jag tycker det är lättare att undvika tippning med plexiskivan i botten. Tyvärr förlorar man ju djup rätt snabbt med såna jiggar, och även om jag har en 8mm pinnfräs med 8mm skaft tycker jag man vill djupare. Drömmer alltsom oftast om en stämborrmaskin.
 
Jag såg en behändig mall/jigg i en annan tråd nånstans här på forumet, för ett tag sedan.
Jag kan tyvärr inte hitta den igen men minns att Kent i Snickarboden skrev att det inte borde vara allt för svårt att tillverka en sådan jigg själv.

Nån som minns vad jag menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.