Inspirerad av yxis startar jag en tråd avsedd för tips om var man kan handla elprylar av hög kvalité till vettiga priser. Fyll på era bästa tips nedan!

Mitt eget favorittips för alla medlemmar i LRF:
Använd medlemsrabatten på Ahlsell. Samma eller bättre priser som elbutik.se men mycket bekvämare och snabbare att själv kunna gå och botanisera i hyllorna. Väldigt bra service och internetbutik dessutom.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi provar och låter tråden vara klistrad ett tag.

Jag är lite oroad att den dels blir inaktuell snabbt, men också att den blir orimligt lång, svårt att se vad som är bra aktuella tips.

Men vi provar ett tag.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Mikael_L
Hornbach säljer nu Hager säkringar, jfb osv. Upptäckte det idag. Dock högre pris än elbutik.se.

Hornbach säljer även Elko strömbrytare, uttag osv billigare än någon annan fysisk butik såvitt jag vet.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Jag kan tyckas partisk i frågan, men jag skulle ärligt rekommendera att man, om man tänker anlita elektriker att installera prylarna, även låter denne även leverera elmaterialet.

Är det en större mängd av en specifik armatur/led-spot tex så kan mycket väl din lokale elektriker kunna sälja denna billigare än på elbutik. Man bör ju då fråga innan så att man kan jämföra med onlinebutiker.

Fördelar med att låta elektrikern leverera:


  • Du får garanti på allt. Går något sönder inom garantitiden så behöver du inte betala för arbetstid/frakt/resor för att få varan utbytt (Har du köpt på en onlinebutik får man på sin höjd en ny vara bara).
  • Du får rätt material direkt. Väldigt ofta vi får åka och köpa nytt material vid felköp
  • Du behöver inte betala för något spill. Du behöver inte köpa exakt 100 meter orange FK om du bara behöver 20.
  • Fraktfritt, levererat direkt hem (y)

Ursäkta om någon ser detta som reklam eller nåt, men enligt min erfarenhet så blir det ofta dyrare för kund då de köpt elmaterial själva (oftast pga att de köpt fel antal och/eller fel sorts material)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Fast fraktfritt har jag aldrig råkat ut för, tillkommer alltid kostnad för service bil.

Men det är klart en fördel att man får "rätt" material och inget spill.

Fast ett spill är väl redan på lagt i priset...?
 
Kostnad servicebil åker du förmodligen på även om du köper allt material själv

Ja, spill är ju på sätt och vis inräknat. De flesta elektriker har förmodligen högre procentuellt påslag på FK än på eluttag pga allt spill. Men elektrikern får ju inte en halv rulle FK liggandes i förrådet i 10 år efter renoveringen, utan fortsätter använda den på nästa jobb wink.gif
 
Jag tycker iofs att kommentaren att det kan finnas fördelar även kostnadsmässigt med att låta elektikern handla material är bra. Det är något att tänka på.

Låt oss nu låta tråden bli en lista över bra inköpsställen, och kanske varning för andra inköpsställen. (men denna tråden får inte bli en "varningstråd" mot vissa ellktrikerfirmor, det får tas i andra trådar).
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Gjorde en lista i dag på armaturer av div. slag där jag lämnade pris på varje sak och lämnade till en kund.
Efter att jag räknat ut vårt pris till kund så kollade jag för kul på elbutik.se m.fl för att jämföra priset och på typ varje grej var vi 20-70 kr billigare ungefär.

//Patrik
 
Ja, även om elbutik.se är en bra onlinebutik så är de knappast förutsättningslöst billigast på allt!

Däremot om ni ska köpa Renova-uttag/brytare så är det få som kan matcha priset på elbutik. Jag fick plåga min grossist tills han nästan börja gråta för att få mitt inköpspris några kronor under priset på elbutik :rolleyes:
 
Ännu en onlinebutik, denna gång mest LED-armaturer, lampor etc. Bra butik med ett bra sortiment av LED-lampor (även modell större), snabba på att svara och trevliga.
http://nseffektivareenergi.se/
 
Jag tittade just på senaste elektrikerräkningen. Schneider Trend, Exxact och Aqua Stark var 20 SEK billigare från elektrikern än från den billigaste nätbutiken.

För elmätare från Carlo Gavozzi var det billigast hos elnu.se under Ahlsells varumärke "a collection".
 
Jag har just fått hem en beställning från www.eldirekt.se och det var väldigt snabbt levererat också.
Jämförde eldirekt, elbutik och billigtel (+nån till som jag inte kommer på namnet på) och eldirekt var billigast på de grejor jag skulle ha i alla fall.
 
Jag såg igår att Hornbach börjat sälja Hager, kapslingar, normapparater m.m. De hade en infälld och en utanpåliggande kapsling. Vet inte riktigt hur de ligger till prismässigt jämfört med elbutik och liknande, men de har ju sin prisgaranti.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.