C cpalm skrev:
Jag skulle föreslå "vanliga" roshandskar.
Typ: [länk]
Inte en chans mot slån. Det går rakt igenom lädret.

Edit: nehe, det var inte slån ser jag nu. Då var det inte SÅ farligt. För DET är växten som djävulen designade medan Gud var upptagen med gullvivor eller nåt.

Jag hade nån slags "vinterhandskar" för att plocka med vanliga taggbuskar. Alltså handskar med skinn ytterst och en tjock stoppning. De stoppade väl 90% av taggarna. Fast det var väldigt varmt om händerna att jobba med dem på sommaren.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I somras så beskar vi svärmors amerikanska hagtorns häck så använde vi oss av dubbla handskar. Sylvassa långa taggar.

Men vi la en pressening nedanför häcken så det som vi klippte av ramlade ned på denna. Sen vek vi ihop presseningen och slapp då iallafall en del av hanteringen av dem taggiga kvistarna vid lastning av släp för att köra mot tippen och urlastning på tippen.
 
  • Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Inte en chans mot slån. Det går rakt igenom lädret.

Edit: nehe, det var inte slån ser jag nu. Då var det inte SÅ farligt. För DET är växten som djävulen designade medan Gud var upptagen med gullvivor eller nåt.
.
Jag är den som slår slån i hagarna med röjsåg och till nöds hjälper till med insamlandet. Man ska inte lämna kvar slån på marken för den kan tränga in hovarna. Och vid ett tillfälle med kraftiga arbetsskor började det irritera i foten, japp en tagg på mera en 10 mm satt rakt igenom sulan. Så du har en likasinnad i att slån är det värsta. Man får inte klämma med fodrade vinterhandskar bara lagom klämma;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.