Vi har ett snår som ska bort, bestående av enbart växter från helvetet. Mest björnbär (grova, gamla), med sylvassa taggar som både sticker hål och med hulling griper tag i huden, men även gott om nypon och tistlar. Enstaka brännässlor tittar också fram. I snåret finns också fästingar.
Jag tror bestämt det funnits en sadist i området.

Nåväl nu ska det bort, och det är handkraft som gäller. Tips på handskar som tål grova taggar?
 
Finns ju knivsäkra handskar... de skulle kanske funka.

/ATW
 
H henkepenk skrev:
Nåväl nu ska det bort, och det är handkraft som gäller.
Jag kan läsa och jag förstår till och med vad du skriver men jag hade gått lös på detta med röjsåg och kratta så man kan hålla sig lite på avstånd. Bra handskar kan säkert skydda händerna men den där djävulsmixen du beskriver kan nog angripa även andra delar av kroppen så för mig skulle den främsta skyddsmetoden vara att undvika närkontakt.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
H henkepenk skrev:
Vi har ett snår som ska bort, bestående av enbart växter från helvetet. Mest björnbär (grova, gamla), med sylvassa taggar som både sticker hål och med hulling griper tag i huden, men även gott om nypon och tistlar. Enstaka brännässlor tittar också fram. I snåret finns också fästingar.
Jag tror bestämt det funnits en sadist i området.

Nåväl nu ska det bort, och det är handkraft som gäller. Tips på handskar som tål grova taggar?
Jag hade Gjort som Alfredo skrev, att ta en röjsåg är nog det bästa alternativet.
Nu vet jag inte var du bor men röjsåg borde gå att hyra lite vart som, Husqvarna har ställt ut några smidiga hyrboxar bland annat.
 
Svetsarhandskar i tjockt skinn är det som används här mot taggiga växter.
Har höga kragar så man skyddar en bit av underarmen också.

Protte
 
  • Gilla
Pappabjorn och 1 till
  • Laddar…
Tegera 295 är min favorit för dylika äventyr, de skyddar mot de mesta men är ändå hyfsat smidiga.
 
Tegera 295 har jag provat, jag gillar också dem, men taggarna går rakt igenom :-/
 
Grova arbetshandskar med skinn i handflata/fingrar som är vinterfodrade har jag använt till slån och björnbär i hästhagar.
Björnbär har så korta taggar, slån är värre kan till och med gå igenom skor.
 
Karlia
På landet är de enda växterna som verkligen trivs nypon, björnbär och slån. Slån har längre taggar, björnbär revar sig, nackdelar med båda. Det är inte bara händer du behöver skydda, armar, ben och huvud också. Tror det bästa faktiskt är röjsåg och kratta.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har röjt upp en ganska stor yta (över1000 m3) med liknande "häxblandning" av alla genomj****iga taggsorter som finns i en härlig blandning. Vissa av de går igenom det mesta i handskväg förr eller senare.Glöm inte skydda benen! Går igenom allt i byxväg också kan jag meddela.

Körde med röjsåg men det ska ju fortfarande flyttas/bäras iväg antar jag. Fastnade till slut för de här handskarna som funkade hyfsat. Minns tyvärr inte var de köptes.
Hand i närkontakt med taggig gren som symboliserar utmaningen med att röja taggsnår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som visar upp sina ben med repor efter arbete med röjsåg och törniga växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett par väl använda röjsågshandskar i vitt och rött, vilandes i någons knä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Det går inte att elda upp det?
Annars skulle jag också rekommendera svetshandskar i grovt skinn, dock inte så bekväma...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Fan vad alla gnäller på svetshandskar i den här tråden :rofl:

Tegera svetshandske 19 :heart:
 
Eller Tegera 132a, den är något smidigare, men typ dubbla priset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.