C
F fribygg skrev:
det lär vara fler och problemfriare mil i japsen innan den är för dålig för att gå igenom bilprovningen.
Visst, klass mäts dock inte i antalet problemfria mil som går att få ut.
Men det var så klart lite skämtsamt. Vi svenskar är inte så knussliga med att bruksbilar skall vara ståndsmässiga. Till och med kungen kör Pajero, Jeep och sånt på jakt.

F fribygg skrev:
Trafficen/Vivaron sparar väl plats i många fall?
Sant. Själv tycker jag det är grymt skönt med stort skåp. Slipper släpet som du säger, slipper oroa sig för väder och vind, slipper köra 80 och framför allt kan man lasta tungt på vanligt B-kort.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Brukar kolla på bilar -92 och äldre, och söka på märke för märke, bara för att se vad det finns kvar för gammal bilar.
LC äldre än det kostar 150-250.000:-
För ett tag sen fanns en LC bärgningsbil som gått 80" mil, tror det var en -85a, de begärde 190"
Mer model och skick/utrustning som avgör än årsmodel för äldre LC. Finns gott om äldre expeditionsrustade LC som ligger högt. Men standard 95 (som ersattes av 120 -02) är rätt prisvärda. Om inte pengarna var en fråga skulle jag ha en ny 70 :geek::love:
 
F fribygg skrev:
Trafficen/Vivaron sparar väl plats i många fall? Nu ska ju TS dra tungt men Vivaron sparar ju plats åt väldigt många i bygg och inredningssammanhang då man oftast inte behöver äga släpkärra, det sparar väl 5 m längd på garageplan/uppfarten/gården

Hur tänker du då? Man måste väl ändå ha ett par vagnar för olika tillfällen?


Grå personbil kopplad till tom släpvagn och en annan vagn fylld med grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Man måste väl ändå ha ett par vagnar för olika tillfällen?


[bild]
Sånt där kör man med fördel med traktor
 
Ja, tycker man om att köra traktor 15 km på europaväg till återvinningscentralen så är det ett alternativ...
Den lilla vagnen funkar mest som mobil sopcontainer. Just nu är det ris från ett vindfälle, men i vanliga fall fyller jag den med blandat byggavfall.
 
Alla bilar är en kompromiss.

Jag saknar bakgavellyften och lastyta under kapellet på den Transit jag hade som första byggbil.
Jag saknar dragvikten, frigången och lågväxeln på den Jeep GC jag hade efter det.
Jag saknar skåpet på den Peugeot Boxline jag hade senast. Otroligt smidigt att flytta sopor dit + köra byggmaterial men dragvikten var en katastrof.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Alla bilar är en kompromiss.

Jag saknar bakgavellyften och lastyta under kapellet på den Transit jag hade som första byggbil.
Jag saknar dragvikten, frigången och lågväxeln på den Jeep GC jag hade efter det.
Jag saknar skåpet på den Peugeot Boxline jag hade senast. Otroligt smidigt att flytta sopor dit + köra byggmaterial men dragvikten var en katastrof.
En Defender 130 (dubbelhytt) verkar ha det mesta, inkl engelsk kvalitet samt säkerhet och komfort i WWII-klass.
En annan är LC 79 double cab. Finns även som 6x6. En sådan går det säkert att få till en låg mellanskillnad om man byter in en Ferrari.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En Defender 130 (dubbelhytt) verkar ha det mesta, inkl engelsk kvalitet samt säkerhet och komfort i WWII-klass.
En annan är LC 79 double cab. Finns även som 6x6. En sådan går det säkert att få till en låg mellanskillnad om man byter in en Ferrari.
Låt mig vara väldigt tydlig här: En gammal Defender är och förblir Den Enda gårdsbilen. Allt annat är riktigt patetiska försök. Låt mig också vara väldigt tydlig med att det är förmodligen den absolut sämsta bilen. Skramlig och dålig och kräver öronproppar i alla hastigheter. Tro mig, det måste upplevas hur dålig den är. Knepet är förstås att den är så oerhört dålig att den är fantastisk skitrolig och att bara starta den och köra över en grund vattenpöl är ett underbart äventyr där man ler hela tiden. Punkt. Utöver det så är en duglig sådan långt utanför TS budget och blir numera bara dyrare.
 
  • Gilla
Karljorlen och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, tycker man om att köra traktor 15 km på europaväg till återvinningscentralen så är det ett alternativ...
Traktorfolket kör inte till ÅVC, avfallet bränns eller grävs ner på plats bara...

Jag har för övrigt en viss förkärlek till Suzuki Grand Vitara som gårdsbil
 
Legenden
Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Legenden
Ha ha, gammal Toyota pickis är inte så ståndsmässigt dock. För mer tankarna till något krigshärjat u-land i Afrika.

Toyota-Hilux-Guerilla-Truck-05.jpg
 
C cpalm skrev:
Ha ha, gammal Toyota pickis är inte så ståndsmässigt dock. För mer tankarna till något krigshärjat u-land i Afrika.

[bild]
Se där, en cab!
LC används även av FN och Brittiska specialstyrkor så lite ståndsmässigt tycker jag ändå. Men det måste ha varit lite besvärande för Toyota när IS härjade som värst, jag antar iaf att det inte var fråga om medveten produktplacering.
En kompis och hans tjej byggde föresten om en Hi-Lux och körde den ToR till Sydafrika :strong::cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.