Denna känns väldigt genomtänkt!

//Nybyggare
 
Hemmakatten
Kan inte förstå att ni vill ha dubbelhöjd takhöjd ovanför matbordet. Det enda som sker är alla ljud sprids upp till övervåningen. Dessutom är det dyrare att bygga så. Om ni istället gör om det till ett boyta så löser ni alla era förvaringsproblem och kan t.ex. utöka de andra rummen, eller ha en del som förråd för sport/skid/löparutrustning och en del som arbets/hobbyrum. Förråd är det som verkligen saknas och som man aldrig kan få nog av, tänk bara på alla jul/påsk/midsommarpynt som ska stuvas undan någonstans.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det problem som alla har med ritningar är att det ser annorlunda ut i verkligheten i 3d skala 1:1. Möbler tar mer plats. Väggar skär av sikten. Taken känns låga mm mm. Håll därför så mycket som möjligt öppet. Helst tills ni kan se de fysiska rummen.

Om jag tolkat rätt så är det inga bärande väggar på övervåningen. Var badrummet hamnar beror mycket på var det fungerar bra med avloppsstammar. Beställ huset med badrum på övervåningen men med resten av den oinredd. Golv och tak skall ni förstås ha samt målad och klar yttervägg. Innerväggar är billiga så det är inte någon större fara att inte ha med dem i det fasta priset. Får ni tillträde till huset under byggtiden så går ni dit och märker upp var ni tror att ni vill ha rummen med maskeringstape på golvet. Eller ännu hellre med några lister som är lätta att flytta runt. Tag er tid att gå runt och känna in er planlösning.

När ni är nöjda. Häng upp lakan, kartong eller cellplast så att ni verkligen ser hur väggarna påverkar huset. Det gör överraskande stor skillnad jämfört med tape på golvet. Justera det som behövs och ni har en plan :). Nu pratar ni med er byggare, om ni fortfarande gillar honom, och beställer innerväggarna på löpande räkning, eller fast pris om ni föredrar det.

Tycker för övrigt att förslaget med U-trappa som ni fått tidigare är bra. Ger mycket större frihet att använda ytan.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
...Beställ huset med badrum på övervåningen men med resten av den oinredd. Golv och tak skall ni förstås ha samt målad och klar yttervägg. Innerväggar är billiga så det är inte någon större fara att inte ha med dem i det fasta priset...
Det låter ju förföriskt vid första anblicken, men du glömmer en sak:
Installationer, främst el men även nätverk, TV och annat går inte att göra i efterhand.
För då blir det utanpåliggande kabeldragning och det är det ingen som vill ha.

För du vill väl ha strömbrytaren till taklampan vid handtagsidan på sovrumsdörren, osv.
 
Vid ROT jobb med ombyggnader så löser man sådant hela tiden. Strategiska avsättningar. Gödsla med eluttag i ytterväggen. Det kan man göra med lite eftertanke vid ett nybygge. Båda sidorna om varje fönster t ex. Vid trappan. Jag glömde inte bort. Vill bara inte sitta och skriva för långa inlägg där det viktiga försvinner i en massa överflödsinformation.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
...Gödsla med eluttag i ytterväggen. Det kan man göra med lite eftertanke vid ett nybygge. Båda sidorna om varje fönster t ex...
Vad hjälper det när du famlar dig in i mörkret och trevar efter strömbrytaren vid dörren.
Både vid in- och utgång från sovrummet faktiskt.

Nä, jag ger :thumbdown:
 
KnockOnWood skrev:
Vad hjälper det när du famlar dig in i mörkret och trevar efter strömbrytaren vid dörren.
Både vid in- och utgång från sovrummet faktiskt.

Nä, jag ger :thumbdown:
Om du citerar valda delar av vad jag skriver och utelämnar de där jag ger lösningarna på dina problem verkar det som om du vill gräla emot för sakens egen skull. Det är inte svårt att dra el i nya innerväggar. Brytarna kommer där de skall vara. Allt annat också.

mvh Findus

PS:Lägger till från inlägget du citerade "Vid ROT jobb med ombyggnader så löser man sådant hela tiden. Strategiska avsättningar."Det betyder att om det finns kopplingsdosor i ytterväggen där man tror att det kommer en innervägg så går det att bygga ut anläggningen utan att riva något när man vill.DS
 
Redigerat:
Sen för att avbryta en diskussion som kan gå överstyr så kanske dom vill ha det nyckelfärdigt även med övervåningen klar, för ingen vill ju bo på en byggarbetsplats. ;)
 
Kanske det. Om de som jag skrev beställer det av byggarna som redan är där och bygger hela huset åt dem så slipper de flytta in i en byggarbetsplats. Som jag också skrev är det svårt för amatörer att förstå hur ritningar blir i fysisk verklighet. Även om de beställer enligt en ritning som de gjort själva efter en massa väldigt goda råd härifrån är det till och med troligt att det inte blir som de tänker sig. Ändringar i sent skede är det dyraste sättet att få det man önskar.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
...
PS:Lägger till från inlägget du citerade "Vid ROT jobb med ombyggnader så löser man sådant hela tiden. Strategiska avsättningar."Det betyder att om det finns kopplingsdosor i ytterväggen där man tror att det kommer en innervägg så går det att bygga ut anläggningen utan att riva något när man vill.DS
Du tycker att jag är grälsjuk, men det är faktiskt inte min avsikt.
Jag vill bara peka på att det inte är ett bra och rationellt sätt att gå framåt.

a)
Det är inte ett ROT-jobb det är frågan om, så det är alltså onödigt att ta till nödlösningar som man kanske måste göra, när man bara ändrar i en befintlig installation.

b)
Om man inte vet var innerväggar och dörrar kommer att hamna, så är det ju i min mening korkat att utgå från kopplingsdosor "där man tror" att det kommer att gå en innervägg. Tror :wow:

Nej, tillbaka till ritbordet säger jag!
 
Helt riktigt att det bästa är att rita rätt från början. Det är just det som är svårt utan erfarenhet.
Har byggt åt hemma-arkitekter och varit med om projekt där halva huset ritats om flera gånger under pågående entreprenad. Inga smågrejer utan omläggning av trappor till exempel (ja. I det fallet ingick tillverkning av trappan i mitt jobb och jag fick skrota delar av den trappa som jag redan gjort).

Ursäkta att jag missförstod din avsikt och fick för mig att du var grälsjuk. Tyvärr lätt att få den uppfattningen när du skriver sådant här
"Om man inte vet var innerväggar och dörrar kommer att hamna, så är det ju i min mening korkat att utgå från kopplingsdosor "där man tror" att det kommer att gå en innervägg. Tror:wow:"
Om du istället hade tittat på alla förslag som ts fått i tråden så hade du sett att innerväggar i alla förslagen träffar yttervägg på ungefär samma ställen. Det är inte slumpmässigt utan styrs av fönsterplacering och husets form.

mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.