Hej på er!
Håller på och tittar på tapeter online (tapetväljaren.se) men det finns ju hur mkt som helst, det tar en hel evighet och så blir jag mest ambivalent 😝.

Tänkte höra med er istället om någon har lust att dela med sig med tips på sin favorittapet (gärna med bild).
Vi ska bygga ett 1 1/2 plans hus med Movehome i hyfsat traditionell stil.
Vill gärna ha lite modern tappning på tapeten (ej det romantiskt blommiga 😉).
Jag önskar en fondtapet i sovrummet, en fondvägg i vardagsrummet och ev en tapet under trappan där jag har tänkt göra en myshörna 😊. Har funderat på att sätta upp en tapetnisch bakom kaminen också...?
Vore toppen om någon har lite idéer att dela med sig av!

😃- hälsn C
 
Redigerat:
Hej!

Oj, jag vet hur du känner. Inför en flytt nu så har jag suttit så många timmar på nätet och kollat, men jag och min sambo gick till en butik tillslut, där kan man ju se hur färger, mönster m.m. Jag gick till en stor affär i närheten (där dom hade mycket tapeter men även rum som dom tapetserat) och tittade. Jag sa till butikspersonalen att jag ville titta först och jag lade tid där med min sambo tills vi hittade det vi ville ha. Det finns SÅ mycket i färger, mönster och utförande, men sedan så finns det ju olika utseende, känsla och yta.

Jag kan rekommendera easy up med hernia-lim. Det har räddat vår renovering. Rolla lim på väggen och tryck dit tapeten, skär, torka av och det är klart.

Det är lite svårt att ge dig tips i djungeln, gillar du retro-stil? Vit stil? Mörkt? Naturinspirerat? Hur är möblemanget?

Vi tyckte inte heller om blommig engelsk-stil, men vi visste inte heller riktigt vad vi vill ha. Men när jag började fundera på hur våra möbler är så blev det lättare. Vi har en ganska klassisk "tråkig" stil med vita ikea-möbler. Jag är mera för detaljer, kan göra loppisfynd i retro-stil, men vi har även lite moderna inslag. Så vi körde så det rykte med en helt psykadelisk tapet från Hanna Wernings kollektion från Boråstapeter. Den har svart botten och mönster i rött, lila m.m. Googla och titta på den! (den heter rävdunge 03)... Först var jag skeptisk, nu älskar jag den (y)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
MariaRagnar skrev:
Hej!

Oj, jag vet hur du känner. Inför en flytt nu så har jag suttit så många timmar på nätet och kollat, men jag och min sambo gick till en butik tillslut, där kan man ju se hur färger, mönster m.m. Jag gick till en stor affär i närheten (där dom hade mycket tapeter men även rum som dom tapetserat) och tittade. Jag sa till butikspersonalen att jag ville titta först och jag lade tid där med min sambo tills vi hittade det vi ville ha. Det finns SÅ mycket i färger, mönster och utförande, men sedan så finns det ju olika utseende, känsla och yta.

Jag kan rekommendera easy up med hernia-lim. Det har räddat vår renovering. Rolla lim på väggen och tryck dit tapeten, skär, torka av och det är klart.

Det är lite svårt att ge dig tips i djungeln, gillar du retro-stil? Vit stil? Mörkt? Naturinspirerat? Hur är möblemanget?

Vi tyckte inte heller om blommig engelsk-stil, men vi visste inte heller riktigt vad vi vill ha. Men när jag började fundera på hur våra möbler är så blev det lättare. Vi har en ganska klassisk "tråkig" stil med vita ikea-möbler. Jag är mera för detaljer, kan göra loppisfynd i retro-stil, men vi har även lite moderna inslag. Så vi körde så det rykte med en helt psykadelisk tapet från Hanna Wernings kollektion från Boråstapeter. Den har svart botten och mönster i rött, lila m.m. Googla och titta på den! (den heter rävdunge 03)... Först var jag skeptisk, nu älskar jag den (y)
Hej på dig Maria!

Så kul med ett svar, tack!
Tror nog också att det är lättare att gå till affären. Svårt att sitta framför datorn, ögonen går snabbt i kors 😝.
Lite svårt att komma iväg dock, är hemma med våra tvillingar på 1 1/2 år och en liten bebis, snart 3 månader. Tvillingarna skulle garanterat riva affären sönder och samman haha 😁.
Ska nog ändå försöka ta mig till en butik en helg då sambon är hemma! Som du säger är det ju tom olika ytor på tapeterna.
Det där med easy up och limmet lät ju enkelt och bra, tack för tipset!!!

Jätte svårt det där med stil! Vi bor för tillfället på landet och därför har vi satsat på äldre möbler... Men så blandas det alltid med en och annan Ikea möbel såklart!
För tillfället känner jag mig dock jätte osäker och snudd på stillös... Jag har alltid älskat 50 - 60 tals stilen men nu bygger vi ett nytt modernt hus och sambon säger bestämt nej till det!
Det som vi kommer att handla nytt blir nog säkert Ikea, möjligen nått från Mio. Tyvärr är budgeten inte så tillåtande... Ikea har en ganska ny serie som heter Ps (tror jag) som jag gillar 😊.

Lite kul med ditt tips på tapet, jag har sedan tidigare hittat två tapeter av Werning som jag verkligen gillar och som jag hade tänkt i tvättstugan! Vill gärna ha någon pigg färg och ett glatt motiv då det är ett ganska tråkigt utrymme i övrigt...
Kollade den tapeten som du skrev om och den är också jätte fin 😃👍!
Skulle kunna tänka mig den i våran hall eller under trappan. I vardagsrummet och I sovrummet tror jag att jag önskar ngt enklare tapet, en som inte tar allt för mkt i anspråk... Fast det där beror ju helt på vilka möbler det blir!

Provar att lägga upp några bilder på de tapeter som jag har hittat så här långt.
Har liksom ingen röd tråd alls mer än att jag gärna vill att fondtapeten i sovrummet ska gå i grönt haha.
Jo, och så vill jag ha varma färger men jag dras samtidigt till kalla turkosa 😝.

Som sagt, klart inte lätt att ge råd i detta men tack för ditt engagemang i frågan!
Lycka till med din flytt 👍😃!
 
Tapeter som jag gillar 😃
ImageUploadedByByggahus.se1395776529.224413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ChristinaH skrev:
Tapeter som jag gillar 😃
[bild]
ImageUploadedByByggahus.se1395776633.779064.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1395776673.326273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Barntapeterna som är längst upp är jättefina! Vi stod i valet och kvalet när vi skulle välja till vår son nu, då jag älskar Ferm living (både möbler och tapeter) men tillslut blev det en tapet från Lavmi på en fondvägg. Det var min sambo som tillslut fick välja under mitt hot (jag får så dåligt samvete, för han säger alltid ”välj du, du kan detta bäst”, medan jag vill att han ska säga vad han tycker!).:rolleyes: Däremot så var vårt sovrum värre, jag hade hemsk beslutsångest, men i slutändan så är det inte jordens undergång. Skulle man tröttna efter något år eller två är det ju inte så mycket pengar om man bara tapetserat en fondvägg. Hanna Wernings tapet beställde vi två rullar av till sovrummet, tror dom kostade 600:-/st, så det är ju egentligen en billig piffning. Om du gillar 50-60-tal så tycker jag att du och din sambo kan mötas, då det finns otroligt många ”moderna” retrotapeter. Såg att du hade lite sådan stil i mitten-bilden, bland annat Hanna Werning, men också little trees från miss print, dom bladen är ju jättefina och just den tapeten ger ju ett modernt intryck med en grund i retro. Tycker att den passar nästan överallt och jag älskar den i grönt! Marimekkos ko-tapet är också fin, det bästa med marimekko är att dom är speciella, gillar man deras stil så är det ju inte som någonting annat! (jag gillar flera av deras tapeter, dom har även panoramatapeter, gillar jag starkt!)(y)


Skall tilläggas att jag vet hur det är. Har en son på 2 år, han fullkomligt älskar affärer och nu när vi var i färgaffären så var han lyrisk då han älskar färg osv. Så jag fick ta med mina föräldrar som passade honom när jag och min sambo skulle stå och välja och pilla på alla tapeter. Annars hade det aldrig gått! ;)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Nu när jag skrev det inlägget så började jag ju kolla tapeter igen, haha ;)

Missprint har mycket fint! Den kanske man ska ha i köket... muscat-serien är ju jättefin, little trees också, dewdrops också. Alla färger är fina. Tusan också, nu satt jag fast här :screwy:
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Haha, ja tänk så lätt det är att snöa in på tapeter 😝.
Gillar verkligen det mesta med både Miss print och lavmi 👍😍.
Är ändå osäker på dessa då jag fått för mig att de kräver en rätt så konsekvent stil vad gäller den övriga interiören... Är rädd att jag inte får till den röda tråden liksom.
Men precis som du skriver så kan man lätt göra om och ffa om tapeten inte kostar mer än så! Har ju bara tänkt mig en och annan fondvägg än så länge!
Får se lite vad plånboken går med på också 😏
Ja och så tror jag, hoppas jag att många bitar kommer att falla på sin plats när huset börjar ta sin form 😊.

Vad roligt att hitta en annan tapetfrälst och likasinnad här på forumet!
Tack igen för goda råd och för din input i frågan!!!
😊 - C
 
  • Gilla
MariaRagnar
  • Laddar…
Vet du, i hela mitt vuxna liv har jag tänkt så, jag har på något vis "letat" efter den röda tråden när det har gällt hemmet, styling osv, men för några månader sedan så insåg jag att jag stoppar mig själv när jag hela tiden försöker pressa fram vad som blir snyggast, bäst osv. Den röda tråden för mig (och min sambo) är ju att man hittar sin personliga stil och det kan ju egentligen vara precis VAD som helst.

Mitt problem har alltid legat i att jag känt mig för "kräsen", om jag t.ex. tittar på ett klassiskt styla-om-program (exempel är ju bygglov eller äntligen hemma) så är dom ju alltid jätteduktiga och det blir fint, men så tänker jag: "sådär hade ju inte jag velat ha det alls", så har jag ALLTID tänkt till i stort sett ALLT. Folk har bara tyckt att jag varit hopplös så jag har nog blivit den "som tycker allt är fult" :banghead:
Nu försöker jag att tänka annorlunda och mota olle i grind, för jag kan ju inte dissa allting, då blir inget köpt eller målat ju, så jag har jobbat litegrann på det ;)

Men ja, haha, nu gjorde jag en höna av en fjäder kände jag. Jag ville nog bara ha sagt att om det känns som att jogga i sirap ibland, så stanna upp och fundera annorlunda, försök att visualisera en sak i taget och släpp helheten, för den kommer du ändå inte ha helt och hållet än, den växer fram efter ett tag :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Mm, det där låter sunt!
Ska försöka tagga ner lite grann! Jag går ju redan och grämer mig över att jag inte kommer att få det som jag vill och då blir det ju inte roligt längre.
Blir lite som ett bortskämt litet barn som står och pekar och gråter över det hon inte får hehe😏
Jag och sambon är inte helt överens och det har bekymrat mig... Men vi brukat alltid hitta vår "grej" till slut (vårt 4e hem tillsammans) och som vi båda trivs med 😃
 
Så blir det ju. Det finns fördelar och nackdelar med precis allting, en fördel att man inte alltid tycker lika är att ett slutresultat faktiskt kan bli väldigt lyckat, fastän man inte alls trodde det innan. Två olika åsikter kan tillsammans bli det bästa. Men så finns det ju tyvärr situationer som är tvärtom, när båda är så tvärsäkra så att man inte ska ha något eller att man måste ha något :D
Igår var det så! Vi hade varit i färgaffären igår och köpt lite väggfärg, färg till skåpsluckor och lite vita tapeter. I affären så såg jag et tapet som dom satt upp på en visningsvägg och den var så fin! När vi kom hem så sa jag: "såg du tapeten med fåglarna på? gud så fin den var!", varpå min sambo utbröt: "den? haha, den var ju skitful"... Så jag släpper väl den då... :rolleyes:

Vi går nu också inpå vårt 4:e boende tillsammans nu när vi flyttar till 40-talshuset. Två hyreslägenheter och ett hus har vi betat av sedan innan, men det var ju först i huset som vi började renovera osv. Det tär lite på krafterna att ständigt leva i en renovering, det var därför vi flyttade. Huset vi skall flytta till nu i maj äger vi inte, det gör min pappa, så lite utav "ansvaret" och "problemen" slipper vi. Huset innan ägde vi, det var byggt -68 och om vi hade valt att bo kvar så hade projekten löst av varandra och behovet av vård hade nog aldrig upphört. Om vi hade velat ha ett barn till så hade vi behövt bygga ut osv..
 
Men oj som jag känner igen mig! Vi har till slut bestämt oss för att lämna vårt kära lilla hus och drömmen om livet på landet.
Känns som vi mer eller mindre har vänta upp och ner på huset!
Andades, åt och sov renovering under en period (innan barnen kom) och ändå finns här massor att göra. Puh, blir trött bara jag tänker på det 😝.
Vårt hus har 100 + år på nacken och är endast 100 m2 men så har vi gjort i ordning källaren där vi har tvättstuga och hobbyrum (syhörna).
Vi har dessutom egentligen bara ett sovrum och så en mindre allrum där twinsen sover så vi hade också behövt bygga ut om vi skulle bli kvar. Trodde väl aldrig att vi skulle hinna få tre barn inom loppet av två år haha.
Nu hoppas jag bara att vi får huset sålt utan att förlora allt för mkt pengar, pengar som vi har lagt på renovering...
Huset ska ut i maj, bara till att hålla tummarna 😊.

Och jag tror du har en poäng, förhoppningsvis kan vi tillsammans hitta helt rätt när det kommer till dena uppsjö och djungel av möblemang, tapeter och väggfärg!

MariaRagnar skrev:
Så blir det ju. Det finns fördelar och nackdelar med precis allting, en fördel att man inte alltid tycker lika är att ett slutresultat faktiskt kan bli väldigt lyckat, fastän man inte alls trodde det innan. Två olika åsikter kan tillsammans bli det bästa. Men så finns det ju tyvärr situationer som är tvärtom, när båda är så tvärsäkra så att man inte ska ha något eller att man måste ha något :D
Igår var det så! Vi hade varit i färgaffären igår och köpt lite väggfärg, färg till skåpsluckor och lite vita tapeter. I affären så såg jag et tapet som dom satt upp på en visningsvägg och den var så fin! När vi kom hem så sa jag: "såg du tapeten med fåglarna på? gud så fin den var!", varpå min sambo utbröt: "den? haha, den var ju skitful"... Så jag släpper väl den då... :rolleyes:

Vi går nu också inpå vårt 4:e boende tillsammans nu när vi flyttar till 40-talshuset. Två hyreslägenheter och ett hus har vi betat av sedan innan, men det var ju först i huset som vi började renovera osv. Det tär lite på krafterna att ständigt leva i en renovering, det var därför vi flyttade. Huset vi skall flytta till nu i maj äger vi inte, det gör min pappa, så lite utav "ansvaret" och "problemen" slipper vi. Huset innan ägde vi, det var byggt -68 och om vi hade valt att bo kvar så hade projekten löst av varandra och behovet av vård hade nog aldrig upphört. Om vi hade velat ha ett barn till så hade vi behövt bygga ut osv..
 
Vilken bra funktion, tapetväljaren! När jag har valt tapeter så har jag aldrig vågat mig på något utan att ha sett det uppsatt i något rum förut. En riktig fegis är jag. Jag gillar verkligen tapeter och har precis tapetserat sovrummet (kan visa en bild senare). Letar nu tapet till hallen.

Det här tror jag inte är din stil, med tanke på tapeterna du visar från tapetväljaren, men du kan i alla fall inspireras och se vad du tyckte om de här. Visserligen är gardinerna i fokus i filmen, men där finns en del tapeter också. Ungefär i mitten av filmen visas en del tapeter.

https://www.youtube.com/watch?v=M81kw3aw3lM
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hej Marlen!

Tack för tipset!
Och nja, kanske inte riktigt den stil jag är intresserad av just nu...
Därmed inte sagt att det inte är min stil, skulle dock funka bättre i vårt nuvarande hus.
För så känner jag starkt, att huset bestämmer och sätter prägeln.

Gillade filmen, intressant hur man kan jobba med olika material och tex hur man kan sätta gardiner högt upp då de är lågt i tak för att skapa en illusion om att det är högre takhöjd 😄👍.

Och så där kan man ju även jobba med form, färg och mönster i rum.
En tapet med vågräta linjer kan väl få en väg att se bredare ut, och samma sak med färg att det kan öppna upp en vägg eller förminska.

Vist är tapetväljaren bra! Men det är lätt att fastna haha 😊.
Ser på funktionen som en förstahands titt men sedan har MariaR en poäng att man nog bör uppleva tapeten med alla sinnen!
Hade aldrig vågat köpa en tapet utan att ha sett den "live".

Vore jätte kul om du ville dela med dig av dina tapetval👍!

😃 - hälsn C

Marlen Eskilsson skrev:
Vilken bra funktion, tapetväljaren! När jag har valt tapeter så har jag aldrig vågat mig på något utan att ha sett det uppsatt i något rum förut. En riktig fegis är jag. Jag gillar verkligen tapeter och har precis tapetserat sovrummet (kan visa en bild senare). Letar nu tapet till hallen.

Det här tror jag inte är din stil, med tanke på tapeterna du visar från tapetväljaren, men du kan i alla fall inspireras och se vad du tyckte om de här. Visserligen är gardinerna i fokus i filmen, men där finns en del tapeter också. Ungefär i mitten av filmen visas en del tapeter.

[länk]
 
Redigerat:
ChristinaH skrev:
Men oj som jag känner igen mig! Vi har till slut bestämt oss för att lämna vårt kära lilla hus och drömmen om livet på landet.
Känns som vi mer eller mindre har vänta upp och ner på huset!
Andades, åt och sov renovering under en period (innan barnen kom) och ändå finns här massor att göra. Puh, blir trött bara jag tänker på det .
Vårt hus har 100 + år på nacken och är endast 100 m2 men så har vi gjort i ordning källaren där vi har tvättstuga och hobbyrum (syhörna).
Vi har dessutom egentligen bara ett sovrum och så en mindre allrum där twinsen sover så vi hade också behövt bygga ut om vi skulle bli kvar. Trodde väl aldrig att vi skulle hinna få tre barn inom loppet av två år haha.
Nu hoppas jag bara att vi får huset sålt utan att förlora allt för mkt pengar, pengar som vi har lagt på renovering...
Huset ska ut i maj, bara till att hålla tummarna .

Och jag tror du har en poäng, förhoppningsvis kan vi tillsammans hitta helt rätt när det kommer till dena uppsjö och djungel av möblemang, tapeter och väggfärg!
Ja. Jag och min sambo är ganska händiga (vi hade nog inte kunnat bygga ett nytt hus, men vi är pålästa) ;) så för vår del så hade VI nog klarat av renovering osv. med ganska god marginal. Men nu när vår son är 2 år så känns det orättvist mot honom. Han valde aldrig ett liv på det sättet, så därför gjorde vi såhär. Men det är ju jobbigt, man kan ju inte påstå att passionen sprudlar bland spackeldamm och ångest :D

Vi skall också lägga ut vårt hus nu (vi hinner nog inte till maj men i sommar), för vi har faktiskt inte sålt det ännu. Vi hoppas också på att vi får sålt det utan att förlora för mycket pengar, men framförallt så önskar jag att det går ganska snabbt (förmodligen så gör det ju inte det...) för det hade varit jobbigt om det inte var sålt i vinter. Men men, bara tiden kan förtälja detta, bara att vänta.

Men, tapeterna som du nu skall välja, ska ni tapetsera ert nya boende eller har jag missat något? :D
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.