R
Nimajneb skrev:
tänk på att sänksåg och cirkelsåg är olika produkter. Sänksågen funkar tex inte för att kapa reglar och cirkelsågen funkar inte för att såga ut hål i köksbänkar.

Själv använder jag sällan cirkelsågen. Det blir mest kap/ger, sänksåg eller tigersåg i mitt hemmapulande.
Ajdå, för mig var allt cirkelsåg som såg ut som cirkelsåg :blushing:
Hur menar du med att såga ut hål i köksbänkar?

Jag har exempelvis Fixboard limfogsskivor och vill skära ut skåpsluckor av varierande storlek med RAKA snitt. Vill arbeta främst med massivt trä såsom ek. Sedan tänkte jag bearbeta med rikt- och planhyveln efter behov. Det är mitt främsta behov. Kan den kapa annat är det bara bonus. Vad skulle fungera för mig? Sänksåg?

Jag kommer nog få svårt att få raka snitt med tigersåg och en kap/gersåg känns lite för robust?
 
Mikael_L
RtZ skrev:
Jag har exempelvis Fixboard limfogsskivor och vill skära ut skåpsluckor av varierande storlek med RAKA snitt. Vill arbeta främst med massivt trä såsom ek. Sedan tänkte jag bearbeta med rikt- och planhyveln efter behov. Det är mitt främsta behov. Kan den kapa annat är det bara bonus. Vad skulle fungera för mig? Sänksåg?
GRATTIS !
Du har just motiverat och säkrat ditt framtida inköp av en sänksåg med skena.
Om du nu inte hellre lägger 20-100' extra till en formatsåg, som sen jämnt står och tar 8kvm plats i ditt garage eller verkstad (eller vardagsrum :rolleyes: )

Något enstaka kap kan man säkert utföra med vanlig handcirkel och någon hemmagjord lösning att styra sågen mot. Men så fort det börjar bli lite volym på kapandet så ruttnar man nog ganska fort på lite halvdana prylar.

edit:
Behöver du sen en cirkelsåg till lite allmänt bygg så tycker jag du ska köpa en sådan också, dvs du kommer stå med två sågar till sist.
Jag tre st (fyra egentligen) (än så länge), så det är inget att oroa sig för.
Då tycker jag du köper kvalitetsmässigt som sämst en grön Bosch eller kanske en Skil. Skil har gjort riktigt hyggliga budgetsågar för sisådär 10-20 år sedan iaf. Om dom gått ner sig idag vet jag faktiskt inte. Annars är ju Hitachi C6BU2 en såg som inte på något vis kommer göra dig besviken. Blå Bosch GKS160 också helt OK till lagom pris.
Undvik bara alla sågar utan klyvkniv.
edit2:
Och själv skulle jag inte ha en tanke på någon annan storlek än 165mm klinga. Absolut mest allround (vikt, storlek och kapacitet). För de flesta användare räcker den till 99% av arbetena.
Min 5:e eller 7:e såg eller nåt sånt kanske kommer bli något stort monster som sen bara står och samlar damm jämt.
 
Redigerat:
Eller också går man på kinderägglösningen Mafell ksp 55 F. Sänksåg, skensåg och traditionell handcirkel i ett.
 
Mattiasp har du börjat värva medlemmar?:rolleyes: Lämnat festo-stalllet och klivit över helt till röda sidan ! Let the force be with you. ;)
 
Jag har inte lämnat Festoolträsket riktigt ännu. Jag tror däremot att jag har alla Festoolgrejer jag behöver. Däremot är kinderäggsågen alldeles för vettig för att inte nämnas i en sån här tråd. 4 lax med skena och systainer är faktiskt billigt (!)

Jag använder min hela tiden. TS55:an och min GCM8s håller till mest i källaren. TS55:an kommer att ha en permanent plats när verkstaden är färdiginredd, men GCM:en kommer att vistas i källaren tills vidare.
 
mattiasp skrev:
Jag har inte lämnat Festoolträsket riktigt ännu. Jag tror däremot att jag har alla Festoolgrejer jag behöver. Däremot är kinderäggsågen alldeles för vettig för att inte nämnas i en sån här tråd. 4 lax med skena och systainer är faktiskt billigt (!)

Jag använder min hela tiden. TS55:an och min GCM8s håller till mest i källaren. TS55:an kommer att ha en permanent plats när verkstaden är färdiginredd, men GCM:en kommer att vistas i källaren tills vidare.
Precis i tid, Festool har gått över till att göra separate verktyg istället för ett system man kan växa i, Mafell har en massa fler saker. Finns det någonstans på sydliga breddgrader där man kan gå och titta på dem?

--- Mats ---
 
RtZ skrev:
Ajdå, för mig var allt cirkelsåg som såg ut som cirkelsåg :blushing:
Hur menar du med att såga ut hål i köksbänkar?
Enkelt beskrivet... en sänksåg skall gå på skena (några få undantag finns) och kan till skillnad från en cirkelsåg börja såga i mitten på en skiva genom att SÄNKA ned sågen i skivan... tex för att såga ut för en spishäll eller diskbänk.

Med hänsyn till din beskrivning skall du ha en sänksåg, men Mafellen ovan är en kombinerad cirkel o sänksåg och är ett spännande alternativ. Komplettera med andra sågar.
 
Säljs Blå Bosch GKS160 med klyvkniv och går det att använda den med skena? Var kan man tänkas hitta en sådan såg till bäst peng via postorder?

Mvh/ Ante
 
Mikael_L
Enkla sågskenetips.
http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI#
(Denna har jag provat att göra och tycker den är kanon för vad man får för pengarna + besväret)

http://www.jula.se/sag-riktlinjal-123562
Verkar ganska smart, men nackdelen är att man måste räkna + mäta fram rätt läge för linjalen varje gång (dvs avståndet mellan klingan och bottenplattans kant).

Det finns en annan smalare men i övrigt likadan skena också på Jula.
 
R
Var på K-Rauta och kikade på cirkel- och sänksågar. De hade produkter från Dewalt. Kikade vidare på produktutbudet på nätet och hittade Dewalt D23650K. Det är visserligen en cirkelsåg men priset är hyfsat och sågrälsen verkar ok. Den verkar också ha klyvkniv. Vad har ni för åsikt om denna här?

Har inte hunnit titta på Hitachi
C6BU2 än, men vad finns det för sågskenor som passar dem den?

Edit: Det lutar åt Dewalten faktiskt :)

Edit 2: Såg nu att den behövde adapter för att kunna köras på sågräls :( :(
Bidrar adapter till större instabilitet?

 
Redigerat:
R
Efter att ha kollat runt i affärer, både genom Internet och genom besök, framstår det här som riktigt riktigt billigt jämfört med svenska priser:

Danne78 skrev:
Kostar lite mindre i SEK med frakt (tror jag), och du slipper byta kontakt:

[länk]
 
RtZ skrev:
Efter att ha kollat runt i affärer, både genom Internet och genom besök, framstår det här som riktigt riktigt billigt jämfört med svenska priser:
Det der er en super sag til prisen. Du får utrolig mye kvalitet pr krone, og ikke minst mye sag pr krone.

Så om man ikke ønsker å gå opp til Mafell/Festool, så er den Makitaen et svært god valg og ikke minst til en bra pris! :)

Ja, det er riktig riktig billig, derfor jeg foreslo den sagen først som sist :)

Her kan du se en video av saga:

http://www.youtube.com/watch?v=LHlT9qSTO14&feature=player_embedded
 
Redigerat:
R
Någon som vet hur det fungerar med garantier? Makita har ju verkstäder här i Göteborg.. men måste jag ändå skicka den till Tyskland för ev reparation??
 
Mikael_L
mattiasp skrev:
Eller också går man på kinderägglösningen Mafell ksp 55 F. Sänksåg, skensåg och traditionell handcirkel i ett.
OK mattias, vilken såg tar du fram ifall du, liksom TS, avser att såga ut en massa luckor?

Blir det Festool TS55 + skena eller Mafell ksp55 + skena ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.