R
Jag behöver spendera lite pengar på en... cirkelsåg. :)

Jag tänkte främst ha den till finsnickerier där jag använder styrskena. Men även till renovering lite längre fram. Har kikat på en Bosch GKS 85, men klingan ser väldigt grov ut? Eller går dessa att byta ut till "finare" varianter också? Kan tänka mig betala runt 3-3.500:-

Vad har ni för åsikter om det jag skrivit? Tips och synpunkter tages tacksamt emot
 
Klingor går alltid att byta till för ändamålet lämplig klinga. Dock kommer nog flera medlemmar säga att du ska ha en såg med klyvkniv. Jag är personligen mindre rabiat än andra med klyvkniven på handcirkeln men på en så pass stor såg som 85:an hade jag velat ha den. Titta på en annan såg som inte är "broken by design"
 
R
Vad är klyvkniven till för?

Behöver mer tips och inspiration. Vill gärna köpa en cirkelsåg.. :D Hur är exempelvis
D23700 Dewalt Cirkelsåg 86mm?

 
Tänk dig att du klyver en lång regel. Om man då på ett eller annat sätt lyckas klämma ihop springan som skapas bakom sågklingan (alltså själva sågsnittet) så kommer klingan klämmas. Eftersom klingan roterar som den gör kommer sågen vilja vandra upp ur snittet, du får kast (engelska kickback). Med en så stor såg som 85:an med 2200W motor och stor diameter på klingan kommer en eventuell kickback vara kraftig och risken är stor att du inte lyckats hålla emot.

Har du däremot en klyvkniv är det fysiskt omöjligt att springan bakom klingan blir smalare än klyvkniven. Oftast är klyvkniven något tunnare än klingans tänder vilket gör att springan kan klämmas ihop lite. Tänderna på klingan kommer då givetvis riva lite i springan men den kan aldrig hugga fast så mycket att du får en rejäl kickback.
 
Vad kommer du primärt såga med cirkelsågen? Behöver du verkligen en så stor såg? De större maskinerna är rätt tunga och klumpiga och det enda du vinner med dem är större sågdjup.
 
Med nya hitachi får du samma sågdjup på en modell mindre. Jag beställde en sådan för några månader sedan, men de kunde aldrig leverera då, fast den var med i reklamblad :(
Därför kan jag inte ge bättre utlåtande än vad som står på specen, men den ser bra ut.

Dock skriver du "Jag tänkte främst ha den till finsnickerier där jag använder styrskena" och då skulle jag välja festool sänksåg. Har lånat en sådan av en kompis ett par gånger och för finsnickeri är det inget snack om att den är 10ggr bättre än den hitachin(c6bu2) jag använder annars, men det är klart att klingan också skiljer markant, så jag har egentligen ingen aning om hur mycket som är sågens förtjänst respektive klingans, men jag skulle vilja ha en festool sänksåg.
Har läst här på forumet om någon annan såg som skall vara bra på både och, så det kommer säkert något tips om den också.
 
Danne78 skrev:
Kostar lite mindre i SEK med frakt (tror jag), och du slipper byta kontakt:

[länk]
Bedre valg det ja, bare linka til første og beste sted. Du slipper å bytte kontakt. Dykksag må være et mye bedre valg når kjøper ønsker skinne.
 
Om du skall ha den till både finsnickeri och lite renovering tycker jag att en Mafell KSP 55 F i kit med skena är ett vettigt val:
http://mtmc.co.uk/product.asp?numRe...History=cat&strKeywords=&SearchFor=&PT_ID=166

Om du absolut vill ha större sågdjup finns ksp 65 och ksp 85. De blir dyrare och klumpigare. Oftast klarar man sig utan det större sågdjupet om man inte ofta använder gammalt eller bonnsågat tretumsvirke. En fyrtumsstolpe klarar man inte med någon av sågarna utan att vända. Om man vänder klarar man en sådan stolpe med den minsta sågen. Kombinera din cirkelsåg med en raksågningsmanick som finns i tips och tricks-tråden. Jämförelser visar att Mafellen är konstruerad så att det lättare går att få till en bra manick utan att tappa såghöjd, än med standardsågen Hitachi C6BU. Mr_Handyman och jag har kommit fram till detta. Raksågningsmanicken gör att du i de flesta fall klarar dig utan en kap- och gersåg. Om du behöver argument för den lite större budgeten.
 
Redigerat:
R
Tack för tipsen!

Nej, behöver inte så stor som klarar sågdjup på 85mm. Det är bara dumt när jag tänker efter. Det räcker gott och väl med 55mm. Makita SP6001K1 såg käck ut och bra att det finns lång styrskena till. Edit: Såg i Tips & Trix att man kan tillverka styrskenan själv :)

Tänkte ha den till finsnickerier som skåpsluckor till kök, att kapa av bänkskivor till köket, m.m. och senare även till renovering där jag tar itu med träbjälkar.

En kompletterande fråga; Om jag köper exempelvis en Makita från UK, hur blir det om jag behöver service, om den går sönder på ett eller annat sätt och behöver lämnas in? Måste jag skicka den till UK eller kan jag anlita Makitas serviceverkstäder som finns här i Göteborg?
 
Redigerat:
tänk på att sänksåg och cirkelsåg är olika produkter. Sänksågen funkar tex inte för att kapa reglar och cirkelsågen funkar inte för att såga ut hål i köksbänkar.

Själv använder jag sällan cirkelsågen. Det blir mest kap/ger, sänksåg eller tigersåg i mitt hemmapulande.
 
Nimajneb skrev:
tänk på att sänksåg och cirkelsåg är olika produkter. Sänksågen funkar tex inte för att kapa reglar och cirkelsågen funkar inte för att såga ut hål i köksbänkar.

Själv använder jag sällan cirkelsågen. Det blir mest kap/ger, sänksåg eller tigersåg i mitt hemmapulande.
Nu blev det otäckt. Att cirkelsågen har en massa begränsingar det vet och håller varenda Festool ägare med om på ren instinkt. Men skulle en sänksåg vara olämplig för att kapa reglar jämfört med en cirkelsåg? Varför det?

--- Mats ---
 
Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
Nu blev det otäckt. Att cirkelsågen har en massa begränsingar det vet och håller varenda Festool ägare med om på ren instinkt. Men skulle en sänksåg vara olämplig för att kapa reglar jämfört med en cirkelsåg? Varför det?

--- Mats ---
Den är ju inte riktigt optimal att använda som den vanliga handcirkeln hanteras ute på byggen.
Försök t.e.x inte lägga en regel över låret och kapa på fri hand (en bit utanför/bortanför låret!) med en TS55'a. :O
Förövrigt är jag själv inte tillräckligt kaxig för denna övning, med vilken såg som helst, men det finns rätt många som jobbar typ så.

Men kan man lägga upp reglarna fint och bra på ett arbetsbord t.ex. så är det inget problem att kapa av dom med sänksågen.
 
Med perfekt underlag funkar TS55an för 2"reglar men hur ofta har man det, då brukar ju kap/gersågen komma fram iaf.

Att stå och snitta av lite utsstickande ändträ, snabbt (ful)kapa en regel på plats..... nä då ligger 55an kvar o sussar i systainern och tiger eller cirkel får jobba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.