Är så förbannat trött på dunkar som läcker bensin genom anslutningen till påfyllningsröret när man fyller upp tanken.

Har provat minst tre olika fabrikat och prisklasser med generellt uselt resultat. Alla läcker, somliga mer, somliga mindre. Ibland fungerar det, oftast inte.

Har provat att dra åt hårt, mellan och som en krum gumma med artrit. Tycks inte spela någon roll.

Mitt nästa test blir att komplettera med en O-ring av lämplig dimension.

Är det bara jag som har detta problem, eller finns det fler människor som står och svär i garage och lador runtom i vårt land?

Hur har ni gjort för att lösa det? Tips på lösningar eller lämpliga rör/dunkar tages tacksamt emot!

Här läcker det alltså:

Röd bensindunk med påfyllningsrör markerat där det läcker vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Skippa pipen och kör tratt?🤔
 
  • Gilla
klosp11
  • Laddar…
Jag har en "Never-Stop" i plåt, fick den när jag fyllde 18, är 53 idag...den har aldrig läckt.
Kika efter en begagnad, jag har också avverkat ett par nyare dunkar och de är ofta skit.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan
Skumt. Jag har flera gamla 5L plastdunkar som jag fått på köpet när man köpte motorolja på OK på 1990-talet. De dubblar som bränsledunkar, vilket var tanken från början. Inga läcker fortfarande så jag har inte behövt köpa några nya. Skitkvalitet från Kina som vanligt numera med dina dunkar?

Har en 10L jeepdunk också, men den kan läcka lite ibland med den pipen jag använder (inte original).

Kom på att jag har ytterligare en av den listiga typen där påfyllingsröret sticks ner i dunken när det inte används och skruvas på, med ett täcklock i det läget. Läcker inte i varken det läget eller när man använder pipen. Den dunken är minst 30 år.

Själv har jag kikat på dunk till motorsåg som nästa köp med påfyllningsrör av den typen som öppnar flödet först när man trycker pipen mot något. De verkar vara av bra kvalitet, iaf Husqvarna och Stihl som jag sett. Inte överdrivet billiga dock.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Själv har jag kikat på dunk till motorsåg som nästa köp med påfyllningsrör av den typen som öppnar flödet först när man trycker pipen mot något. De verkar vara av bra kvalitet, iaf Husqvarna och Stihl som jag sett. Inte överdrivet billiga dock.
Har en sådan till sågen. Sjukt smidig eftersom man inte behöver tänka när man fyller utan bara att trycka så stoppar det när det är fullt, både olja och bensin.

Men lite behöver man ändå tänka så man inte gör som jag och fyller olja i bränsletanken på sågen. Den blir lite tjurig då.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
hur ofta behöver du använda en sådan? Jag… aldrig
När bilen blinkar att det snart är tom tank så åk och tanka!
 
  • Haha
Rickard.
  • Laddar…
Den svarta pipen är nog inte avsedd för den röda dunken.
Jag har svarta dunkar från Biltema (både 10L och 5L) och dom är alla täta med tillhörande pip.
Problemet tror jag är att dunkens anslutning är för kort så att tätningen inte pressas ihop ordentligt.
 
R Robin Lindberg skrev:
hur ofta behöver du använda en sådan? Jag… aldrig
När bilen blinkar att det snart är tom tank så åk och tanka!
Bilens blinkande har noll relevans när det är gräsklipparen eller trimmern som behöver tankas 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
pennybridge och 9 till
  • Laddar…
H
R Robin Lindberg skrev:
hur ofta behöver du använda en sådan? Jag… aldrig
När bilen blinkar att det snart är tom tank så åk och tanka!
Önskar att jag kunde åka på gräsklipparen/ dumpern/ minigrävaren/ vibroplatta/ röjsåg/ motorsåg eller ta båten till macken. Men inga av dom har lampa som blinkar för tom tank så jag får vackert bära i dunk där dom står tyvärr.
 
  • Haha
  • Gilla
zwennebanan och 4 till
  • Laddar…
Jag upplever att det kan vara kinkigt med att man kommer precis rätt i gängorna. Det kan vara lite snett utan att man märker det, och då spelar ingen roll alls om du drar hårt eller löst.
Och som flera varit inne på, att äldre dunk var bättre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Köp en kvalitetsdunk den håller en livstid och sedan automstisk påfyllning.
 
H
V Vardagsrum skrev:
Är så förbannat trött på dunkar som läcker bensin genom anslutningen till påfyllningsröret när man fyller upp tanken.

Har provat minst tre olika fabrikat och prisklasser med generellt uselt resultat. Alla läcker, somliga mer, somliga mindre. Ibland fungerar det, oftast inte.

Har provat att dra åt hårt, mellan och som en krum gumma med artrit. Tycks inte spela någon roll.

Mitt nästa test blir att komplettera med en O-ring av lämplig dimension.

Är det bara jag som har detta problem, eller finns det fler människor som står och svär i garage och lador runtom i vårt land?

Hur har ni gjort för att lösa det? Tips på lösningar eller lämpliga rör/dunkar tages tacksamt emot!

Här läcker det alltså:

[bild]
Jag har sett att billiga dunkar läcker fort där du visar.
Jag har gått över och använder 20 liter hydraulik olje dunkar.
Sen kör jag med en hävert pump.
Jag är för lat för att lyfta 🤓.
Har en dunk i båten som man stoppar pipen i dunken när den inte används.
Dock tycker jag det är söl när man ska ut med pipen och dunken är full.
Men den läcker inte det är på det viset en kanon dunk.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Instämmer kör med dessa för kedjeolja, 2-takt och 4-takt
Vänd på dunken och det stoppar vid fullt, finns många fabrikat.
[länk]
Jag har aldrig problem med kedjeoljan. Kör du från 5-liters dunk?
 
D Dilato skrev:
Bilens blinkande har noll relevans när det är gräsklpparen eller trimmern som behöver tankas 😉
Lyckades senast idag tanka svärfarsans gräsklippare direkt från dunk utan spill…?
Varför behöver ni en pip, vänd dunken åt rätt håll när ni häller så slipper ni ”klunkandet”

Finns säkert nån tiktok som ni kan se hur man gör 😬
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.