Vad kostar en "bit" ungefär?
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har inte själv kört med spiralkutter men jag har hållit i en och sett folk köra med dem. Ytan blir absolut bättre än med min gamla tvåbettskutter. Det tvivlar jag inte på. Jag tycker bara att det blir för dyr ytfinhet.

Inte vet jag hur du räknar men jag tycker stålkostnaden verkar huvudlös med spiralkutter. Varje bit har visserligen fyra kanter men bitarna är många och går inte att vässa. Även om man dividerar med fyra blir det dyrt jämfört med tersabett eller vässning av vanliga snabbstålsknivar.
Jag tog en gång priset per bit gånger antalet bitar i en 60 cm kutter dividerat med 4 och det blev hutlösa pengar jämfört med att vässa två knivar för mellan 30 och 60 euro tillsammans. Då tappade jag intresset för spiralkuttrar.

Mina funderingar är baserade på att jag nästan enbart hyvlar furu och björk och gran. Någon gång en bit ek. Inga såna där dyra svårhyvlade sörländska träslag.

Mitt snickeri är baserat på principen att kostnaderna är så små att jag klarar mig på en lägre timpenning. Visst kan man investera 100000 euro till i en motsvarande maskinpark som den jag har och öka produktiviteten men det tar många år att arbeta ihop 100000 på den timme eller eventuellt någon gång två timmar om dagen som de nya maskinerna skulle spara.
Jag räknar att vår tid kostar. Tiden att slipa stål. Tiden att ställa in dem. Tiden att putsa mer. osv.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag räknar att vår tid kostar. Tiden att slipa stål. Tiden att ställa in dem. Tiden att putsa mer. osv.
Så som jag också räknar. Skillnaden är väl mest att jag har så svag ekonomi att börja ifrån att ett investeringskapital på 10 000 euro var realistiskt sett ungefär lika svårt att skrapa ihop som 10 miljoner euro eller 100 miljoner kronor är i din värld.
Det är lätt att fabulera och drömma om pengar som inte finns.

Därför blev jag tvungen att prioritera när jag började snickra åt andra. Eftersom man inte kan få allt här i världen så var det antingen någon billig vinglig kinesisk hobbyhyvelmaskin av plast och aluminium med spiralkutter eller 60 cm Stenbergkombi från 50-talet med tvåbettskutter.
Nog vet du som snickare vilken av de två som är effektivare! I synnerhet när man hyvlar större bitar som jag ofta gör.
Sedan har jag insett att för min storlek på snickeriverksamheten det vill säga ungefär 1/3 av årsinkomsten så lönar det sig inte att investera mycket mer än jag har gjort. Tar man med alla kostnader i kalkylen är det billigare att använda litet obetalad tid än att investera tiotals tusen euro lånepengar som måste återbetalas i rasande takt om inte banken skall sätta mig i personlig konkurs.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
A asfaltsbarn1 skrev:
Vad tror ni om denna? Om jag går upp i pris vill säga.
[länk]
Den där klassen av maskiner brukar anses vara de billigaste som överhuvudtaget fungerar.

Därav kommer min dragning mot begagnat. Det blir så mycket pengar.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Nu svär jag förmodligen i kyrkan, men beroende på hur seriös du är med din hobby verksamhet och kankse bara vill doppa tårna i snickeripölen så finns det billigare alternativ. Köpte själv denna i somras, https://www.clasohlson.com/se/Planhyvel-Cocraft-HP-318/p/30-9439. Det verkar vara samma modell som säljs av flera olika butiker, och detta är den billigaste versionen jag kunde hitta (se denna tråden jag skapade https://www.byggahus.se/forum/threa...rap1500g-och-cocraft-hp-318-planhyvel.491794/ ). Den ger definitivt inte perfekt resultat, men den tar bort material och gör bitarna jämna/plana. Sen behöver man eventuellt slipa lite eller ta ett sista tag med handhyveln om så krävs. Men den är lätt värd investeringen jämfört med att handhyvla allt. Jag köpte den när det var 15 eller 20% rabatt, men ser att den är nedsatt just nu.
Initialt är det lite pill, den var inte helt parallell, bladen satt ojämt och in/utmattningsborden var inte helt rätt inställda. Men det var enkelt justerat på en timme.

Nu har jag inte skrivit något uppdatering i tråden jag länkade tidigare, men ska vara ärlig och säga att drivremmen på min var defekt från början och började lösas upp efter någon timmes användning. Inga problem, fem års garanti så Clas skickade två nya på studs när jag påpekade problemet. Nu går den som en klocka. Har även satt in kullager på rullarna som sitter på in och utmatningsborden.

Om du är fortsatt intresserad av Eldorado/Ica Basic alternativet och inte vill lägga hela budgeten på en planhyvel så kan jag varmt rekommendera denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.