Hej!

Letar efter en bra planhyvel till hobbygaraget. Kanske till och med en rikt/plan. Vad får man för en inte allt för stor peng?

Tack!
 
A asfaltsbarn1 skrev:
Hej!

Letar efter en bra planhyvel till hobbygaraget. Kanske till och med en rikt/plan. Vad får man för en inte allt för stor peng?

Tack!
Var går gränsen för en inte allt för stor peng?
3k?
15k?
30k?
 
Får man något för under 5k så är det bra. Det är bara för hobbybruk jag skall ha den :)
 
En ny planhyvel för under 5k som är bra tror jag inte att du får.
Men om du kan tänka dig begagnade finns det både planhyvlar och rikt/planhyvlar som går för det priset. Men det tar lite tid att hitta den rätta på blocket lr markeplace..
 
  • Gilla
asfaltsbarn1
  • Laddar…
A
Kolla vad planhyvel-Jesus även känd som @stigen skrev i verktyg till bra pris-tråden. Han föreslog en Metabo och så byta till en spiralkutter.

Mer än 5 tusen men värt att spana iaf, garantier och grejer är ibland bra.
 
  • Gilla
atomlab och 2 till
  • Laddar…
S
yoloboi skrev:
Kolla vad planhyvel-Jesus även känd som @stigen skrev i verktyg till bra pris-tråden. Han föreslog en Metabo och så byta till en spiralkutter.

Mer än 5 tusen men värt att spana iaf, garantier och grejer är ibland bra.
Måste väl gå att byta till spiralkutter på fler märken tänker jag? Inbillar mig att de flesta har samma uppbyggnad? Men de kanske är naivt
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Du tänker helt rätt:
[länk]
Hujeda mig vad dyrt!
 
Japp, men det är som med rysk kaviar. Har man väl testat vil man inte gå tillbaks till Kalles...
 
  • Gilla
  • Älska
stigen och 2 till
  • Laddar…
Jag klarar mig bra med min tvåbettskutter från 1957.

Jag klarar mig också bra med Kaller kaviar.

Det räcker med tillräckligt bra.

Om man hittar en vettig rikt/planhyvel för under 5000 kronor är den vanligen ett renoveringsobjekt.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag klarar mig bra med min tvåbettskutter från 1957.

Jag klarar mig också bra med Kaller kaviar.

Det räcker med tillräckligt bra.

Om man hittar en vettig rikt/planhyvel för under 5000 kronor är den vanligen ett renoveringsobjekt.
Klart man klarar sig, men det finns massor med andra saker man klarar sig utan som ändå är helt ok. Automatchoke och automatlåda på bilar, fjärrkontroll till TV’n, självavfrostande frysar och snabbchuck till borrmaskinen till exempel.

Att byta hyvel enbart för att få spiralkutter är inte motiverat, det håller jag absolut med om. Fast köper man en ny och har möjlighet är det för mig ett självklart val. Det finns såpass många fördelar som motiverar den extrakostnaden.

Man köper kanske en dyrare kaviar när kalletuben är slut. Att slänga eller försöka sälja en halvfull tub kaviar för att byta upp sig till ett finare märke är väl inte en lika bra affär.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Där tänker jag helt annorlunda.
Min erfarenhet är att hyvlingsresultatet mest av allt beror på en stabil maskin där allt är plant och rätvinkligt och ingenting sviktar och matartrycket i planhyveln räcker till. Det vill säga tillräckligt mycket ordentligt bearbetat järn.

När man har kommit så långt behöver man inte det lilla sista som en spiralkutter ger. Dessutom är spiralkuttrar sjukligt dyra i drift så om jag någon gång i livet skulle satsa på en bättre modernare kutter skulle det bli en 3 eller 4 betts Tersa. Det finns en gräns när kostnaderna blir för stora i förhållande till nyttan. Med våra vanliga träslag är en spiralkutter över den gränsen.

Av samma orsak är det en ny tub Kalles Kaviar som gäller när den gamla är tom. Alternativt sikrom ur egna fisknät på byns fiskevatten som vi har del i.
 
H heimlaga skrev:
Där tänker jag helt annorlunda.
Min erfarenhet är att hyvlingsresultatet mest av allt beror på en stabil maskin där allt är plant och rätvinkligt och ingenting sviktar och matartrycket i planhyveln räcker till. Det vill säga tillräckligt mycket ordentligt bearbetat järn.

När man har kommit så långt behöver man inte det lilla sista som en spiralkutter ger. Dessutom är spiralkuttrar sjukligt dyra i drift så om jag någon gång i livet skulle satsa på en bättre modernare kutter skulle det bli en 3 eller 4 betts Tersa. Det finns en gräns när kostnaderna blir för stora i förhållande till nyttan. Med våra vanliga träslag är en spiralkutter över den gränsen.

Av samma orsak är det en ny tub Kalles Kaviar som gäller när den gamla är tom. Alternativt sikrom ur egna fisknät på byns fiskevatten som vi har del i.
Har du använt en spiralkutter?

Spiralkuttrar är dyrare än tersa i inköp. Räknar man med räntekostnaden för merkostnaden så kanske de kan närma sig spiralkuttrar i drift. Kanske. När det gäller kostnaden för stål/stålbyte är spiralkuttrar billigare än tersa.

När det gäller vad som gör en hyvel bra håller jag delvis med dig. Men när det gäller ren finish, avsaknad av urslag så är en spiralkutter i en bra lunchbox-planer i 9 fall av 10 bättre än en gammal tung hyvel med raka stål. Den klarar såklart inte av samma matning, kontinuerlig gång, avverkning osv. Men resultatet är bättre. Skillnaden (till spiralkutterns fördel) blir större ju mer svårhyvlat virket är.
 
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Där tänker jag helt annorlunda.
Min erfarenhet är att hyvlingsresultatet mest av allt beror på en stabil maskin där allt är plant och rätvinkligt och ingenting sviktar och matartrycket i planhyveln räcker till. Det vill säga tillräckligt mycket ordentligt bearbetat järn.

När man har kommit så långt behöver man inte det lilla sista som en spiralkutter ger. Dessutom är spiralkuttrar sjukligt dyra i drift så om jag någon gång i livet skulle satsa på en bättre modernare kutter skulle det bli en 3 eller 4 betts Tersa. Det finns en gräns när kostnaderna blir för stora i förhållande till nyttan. Med våra vanliga träslag är en spiralkutter över den gränsen.

Av samma orsak är det en ny tub Kalles Kaviar som gäller när den gamla är tom. Alternativt sikrom ur egna fisknät på byns fiskevatten som vi har del i.
Jag har väldigt stor respekt för dig och din erfarenhet och jag tror att det är just din stora erfarenhet som gör att vi tycker olika. För dig som kan hantera gamla maskiner i sömnen och (om jag tolkat dig rätt) lägger större vikt vid att spara kostnader än att tjäna sekunder klarar du dig bra med din gamla kutter. För mig som är grön i verkstaden eller för det moderna snickeriet som räknar och fakturerar minutrar är det en annan sak att lägga tid på att posta stål eller slipa extra länge när ett vresigt exotiskt trä inte är snyggt direkt från hyveln.

Jag och min lärare gjorde en räkneövning i våras och kom fram till att det på förvånansvärt kort tid skulle gå att räkna hem ett byte till spiralkutter på skolans planhyvel, men eftersom huvudmannen för utbildningen inte gillar fakturor med stora siffror blir det att även i fortsättningen köpa onödigt många vanliga stål.

I morse var all kaviar slut, så jag åt färdigskivad ost på mackan. Hur det passar in i våra liknelser vet jag inte.
 
  • Haha
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Har du använt en spiralkutter?

Spiralkuttrar är dyrare än tersa i inköp. Räknar man med räntekostnaden för merkostnaden så kanske de kan närma sig spiralkuttrar i drift. Kanske. När det gäller kostnaden för stål/stålbyte är spiralkuttrar billigare än tersa.

När det gäller vad som gör en hyvel bra håller jag delvis med dig. Men när det gäller ren finish, avsaknad av urslag så är en spiralkutter i en bra lunchbox-planer i 9 fall av 10 bättre än en gammal tung hyvel med raka stål. Den klarar såklart inte av samma matning, kontinuerlig gång, avverkning osv. Men resultatet är bättre. Skillnaden (till spiralkutterns fördel) blir större ju mer svårhyvlat virket är.
Jag har inte själv kört med spiralkutter men jag har hållit i en och sett folk köra med dem. Ytan blir absolut bättre än med min gamla tvåbettskutter. Det tvivlar jag inte på. Jag tycker bara att det blir för dyr ytfinhet.

Inte vet jag hur du räknar men jag tycker stålkostnaden verkar huvudlös med spiralkutter. Varje bit har visserligen fyra kanter men bitarna är många och går inte att vässa. Även om man dividerar med fyra blir det dyrt jämfört med tersabett eller vässning av vanliga snabbstålsknivar.
Jag tog en gång priset per bit gånger antalet bitar i en 60 cm kutter dividerat med 4 och det blev hutlösa pengar jämfört med att vässa två knivar för mellan 30 och 60 euro tillsammans. Då tappade jag intresset för spiralkuttrar.

Mina funderingar är baserade på att jag nästan enbart hyvlar furu och björk och gran. Någon gång en bit ek. Inga såna där dyra svårhyvlade sörländska träslag.

Mitt snickeri är baserat på principen att kostnaderna är så små att jag klarar mig på en lägre timpenning. Visst kan man investera 100000 euro till i en motsvarande maskinpark som den jag har och öka produktiviteten men det tar många år att arbeta ihop 100000 på den timme eller eventuellt någon gång två timmar om dagen som de nya maskinerna skulle spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.