Hej Larre!
OF 1010 är bästa valet, och köp med STYRANSLAG om det inte ingår, två STYRRÄLSAR 800 och 1400 mm med FÖRBINDNINGSSTYCKE och ett par TVINGAR. Vidare en 6 mm PINNFRÄS med 13,8 mm SCHABLONHYLSA. Sen kan Du ha riktigt roligt.

Du behöver också kunna såga och då vill jag varmt rekommendera De Walts lilla såg 530. Den är liten, välbyggd och perfekt för skivmaterial. Sågdjup 50 mm. Nya klingor köper jag på Biltema för 60:- och dom är bra. Med klackarna jag nämnde, och som sågen är förberedd för, passar den bra på ovanstående räls.

Tunt material sågas på en frigolitskiva med klingan justerad i höjdled och med rälsen.
Trä upp till 45 mm läggs i en låg bred U-formad låda med anslag för rälsen. En form av giringslåda, se bara till att rälsen ligger an mot trät och lådans övre kanter. Man får palla under beroende på hur tjockt material man avser såga. Och såga alltid från baksidan.

Det går också att göra sneda kapningar utan att gummiläppen på rälsen förstörs. Vänd bara gummit åt vänster och styrningen åt höger. Lägg den andra skenan till höger så att sågen glider på båda och så att Du ser plankan mellan rälsarna. Kan inte utföras i lådan utan sker bäst på frigoliten.

Jag använder inte klyvkniven och har låst klingskyddet i uppfällt läge Lånar inte heller ut sågen. Men nämn det inte för någon.

mvh pw

 
sgryd skrev:
...Festool är där och demar nya kexmaskinen "Domino"...
Låter intressant eftersom nästa inköp är just en kexmaskin.
Kan man hitta info om denna någonstans? Har scannat deras hemsida utan resultat.
 
Fredrik.e skrev:
maskinboden (numera theofils) i malmö säljer festool
Var på Theofils igår, jag har köpt mina tidigare Festools där innan så det var det enda stället som jag kände till.
Priserna som jag fick på OF1010 var följande:
EBQ-Set med styrskena 800/2 och systainer 4226:-
EBQ-Plus systainer 4010:-
EBQ i låda 3651:-

Någon som vet om det finns billigare ställen?

Jag lutar åt den dyraste men tycker samtidigt att det är sjukligt mycket pengar för en sak som jag inte vet hur mycket jag ska använda. Kommer nog att fundera ett bra tag till.
En sak som skulle motivera ett högt pris är om man kan tjäna in det på att fräsa sina egna lister och foder vilket jag tänkte göra, frågan är bara hur mycket man kan tjäna på detta. Givetvis kan man kanske tjäna samma pengar med en lite billigare handöverfräs men det behöver inte min fru veta  ;D.

En snabbräkning ger att det blir ca 200 lister och foder, någon som har en uppfattning om vad man kan tjäna per meter?

Pernitta: Tack för tipset om DeWalten, jag ska kolla på den vid tillfälle.

/Larre
 
Hej Larre och maskinspc.

Läs tråden FRÄSBORD, det finns bilder längre ner.

Köp enbart själva maskinen och de fräsar Du behöver. Strunta i skenor och lådor.

Men, skall Du börja såga en dag så läs mitt förra inläg till Larre.

Göra egna lister - Du måste ju först såga och hyvla till rätt dimension. Dålig affär, köp färdigt.

mvh per
 
pernitta skrev:
Strunta i skenor och lådor.
Tycker absolut inte man skall strunta i styrskenan, finns så många jobb där fräsbordet inte fungerar och skenan blir oumbärlig.
Håller visst med om att ett fräsbord underlättar arbetet under vissa moment, men det är inte så pass allsidigt att det helt kan ta stryskenans plats.

Däremot om det något som man kan skära ner på så är det systainern, då de allra flesta bara använder sina maskiner på samma ställe och inte har behov att att smidigt kunna förflytta dem.
Dock kan man ju vara prylgalning som jag är, och köpa maskinen bara för att lådan är häftig :)


 
Hej Elof!

Det handlade om listfräsning, det är alldeles för krångligt med skena.

Däremot är skenan oumbärlig vid andra arbeten.

Du kan också läsa tråden FRÄSBORD.

mvh per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.