Åk till en Hemma butik eller Coop med vitvaror, mycket att kolla på hyggliga priser och bra fabrikat.

Kolla bestikkorgarna.

En ganska enkel tumregel är att man får det man betalar för.
Ps. Cylinda tillverkas i sverige.

Lycka till
 
b8q skrev:
Min första fråga i butiken när jag ska handla vitvaror är "Vilket fabrikat har ni minst problem/reklamationer på?", snarare än att börja kolla på finesser och design...
Klokt!
Många bara köper..
Jag kanske är lite väl paranoid när jag ska handla, kollar upp överallt. :)
Men det lönar ju sig....
 
B
Det som skiljer en billig från en dyr är oftast "kosmetika" och mjukvarufunktioner, motor, och komponenter som inte syns är likadana dvs driftsäkerheten är lika mellan de billigare och de dyrare av samma märke. detta görs ur ren effektivisering av produktionen.

sen skiljer det ofta mellan besticklådor och programmeringsfunktioner.

Personligen gillar jag Cylinda, men mina föräldrar har Miele sen 25 år och de har nog fått laga den två gånger, en gång pga åska så styrkortet slutade fungera...
 
Miele kostar kanske lite mer men tror det är värt detta i längden. Vi valde Milel disk & tvättmaskiner, de kommer att testas rejält kan jag lova! 7 personer varav 5 tonåringar så det frestar på lite då kan man säga. När det gäller tvättmaskiner så har vi inte märkt någon större kvalitetsskillnad på olika fabrikat, bäst höll en maskin för 999:- hos Elgiganten! Elux med all värdens program höll 4 (fyra) månader... Den tog de tillbaka, köp en billig och försäkra den i 3 år, upprepa proceduren efter 3 år om det behövs är mitt råd!
 
Kalledoo skrev:
[länk]

Denna siemensmaskin gör för högvarv här med fyra i familjen. Kan tyckas att "autoprogrammet" tar lite lång tid. Men disken blir ren och framförallt, underbart planerad maskin som är KNÄPPTYST!

Hade man inte haft indikationsljus mot golvet är det alltsomoftast svårt att avgöra om den ens är på. Första dagen stod min kära mor en bit bort i köket och frågade om vi provat diskmaskinen ännu.. Den var då igång.
Hittar inte den modellen till salu någonstans. Någon som vet vilken modell som är efterföljande?
 
Boan skrev:
Det som skiljer en billig från en dyr är oftast "kosmetika" och mjukvarufunktioner, motor, och komponenter som inte syns är likadana dvs driftsäkerheten är lika mellan de billigare och de dyrare av samma märke. detta görs ur ren effektivisering av produktionen.
.
Ställer mig väldigt tveksam till detta. Oftast betyder dyrare diskmaskin = tystare diskmaskin, något säger mig att det inte bara har med isolering att göra.
 
Kalledoo skrev:
[länk]

Denna siemensmaskin gör för högvarv här med fyra i familjen. Kan tyckas att "autoprogrammet" tar lite lång tid. Men disken blir ren och framförallt, underbart planerad maskin som är KNÄPPTYST!

Hade man inte haft indikationsljus mot golvet är det alltsomoftast svårt att avgöra om den ens är på. Första dagen stod min kära mor en bit bort i köket och frågade om vi provat diskmaskinen ännu.. Den var då igång.
Det var ju roligt att höra, för jag har beställt precis en sådan idag! :)
 
Jag kan varmt rekommendera Bosch. Vi köpte en svart (kommer ej ihåg modellbeteckning) som nu har snurrat i 1,5 år. Låg ljudnivå, bra torkprogram, snygg design. Inga problem än så länge i alla fall, den körs i stort sett 1 gång/dag. Saker och ting sitter på plats och känns gediget. Är mycket nöjd med denna maskin!

På jobbet har vi fått en ny Elektrohelios som är totalt oduglig! Rangliga korgar och mycket "smäckigt" intryck överlag. Dessutom torkar den absolut ingenting - alla diskade delar dryper av vatten när den är klar...
Förresten, Bosch och Siemens är väl släkt?
 
knicklas skrev:
Jag kan varmt rekommendera Bosch. Vi köpte en svart (kommer ej ihåg modellbeteckning) som nu har snurrat i 1,5 år. Låg ljudnivå, bra torkprogram, snygg design. Inga problem än så länge i alla fall, den körs i stort sett 1 gång/dag. Saker och ting sitter på plats och känns gediget. Är mycket nöjd med denna maskin!

På jobbet har vi fått en ny Elektrohelios som är totalt oduglig! Rangliga korgar och mycket "smäckigt" intryck överlag. Dessutom torkar den absolut ingenting - alla diskade delar dryper av vatten när den är klar...
Förresten, Bosch och Siemens är väl släkt?
Nja, Bosch har sin tillverkning i lågprisländerna....
 
cust3000 skrev:
Nja, Bosch har sin tillverkning i lågprisländerna....
Jag skrev ingenting om tillverkningsland, jag skrev att de var släkt:
http://www.bsh-group.com/
Kanske därför man kan se samma design/lösningar på vissa delar.
 
knicklas skrev:
Jag skrev ingenting om tillverkningsland, jag skrev att de var släkt:
[länk]
Kanske därför man kan se samma design/lösningar på vissa delar.
Och jag menade att det är inte rättvist att RELATERA premium med lågprisprodukter, det är lite att RELATERA äpplen och päron mot varandra.
 
Eehh, jaha...? Har svårt att se din koppling där. Det är alltså jämförelsen mellan Bosch och Siemens du avser? Är det de som är frukterna för dig eller?
 
knicklas skrev:
Eehh, jaha...? Har svårt att se din koppling där. Det är alltså jämförelsen mellan Bosch och Siemens du avser? Är det de som är frukterna för dig eller?
Siemens är ett kvalitetsmärke, Bosch är säkert bra, men ett billigare alternativ.

Som att jämföra BMW mot VW Passat
 
Bosch Siemens är samma företag och har precis samma produkter med samma specifikationer på alla sätt..
Vem som köpte vem vet jag inte.
Vart har du fått för dig att de tillverkas på olika ställen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.