Igår la vår AEG Ökofavorit diskmaskin av för femtioelfte gången, precis en vecka efter att vi lagt 2000 kr på att laga den. Vi köpte den 2001. Nu ger vi upp och köper en ny. Köp inte AEG vad ni än gör, det har varit problem med den hela tiden.

Frågan är nu vad vi ska köpa istället. Är det någon som kan tipsa om en bra diskmaskin?
 
Integrerad eller synlig 45 eller 60cm. Vad har du för krav i diskmaskin?
 
C
Vill man lägga några kronor kanske en sån där cylinda med både varm och kallvatten kan vara något?
 
Vi har precis köpt en Bosch SuperSilence på El-Giganten när vår Electrolux 7 år gammal började läcka vatten. Efter en veckas användning är vi nöjda med funktion och kvalitet men hur hållbar den är vet vi ju inte än. Har tidigare haft Bosch och dom har hållit betydligt längre än Electrolux vilket inte säger nåt alls i vårt fall för vi har haft sjukt mycket problem med Electroluxmaskiner genom åren. Har köpt alldeles för många såna!
 
Den ska vara helintegrerad, det glömde jag skriva.

Det låter ju inte bra att det är problem med Electrolux också. Är det inte väldigt dåligt att en diskmaskin ska börja krångla efter bara ett par år? Jag tycker att man borde kunna förvänta sig att den håller 10-15 år.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det låter ju inte bra att det är problem med Electrolux också. Är det inte väldigt dåligt att en diskmaskin ska börja krångla efter bara ett par år? Jag tycker att man borde kunna förvänta sig att den håller 10-15 år.
Ja 7 år höll ju diskmaskinen iofs ;) jo det är uselt men klart längre än tvättmaskinen vi köpte av samma märke, den höll 18 månader. Eftersom vi köpte köket av Homebutiken var det enklast att köpa vitvarorna av dom också så därför blev det Electrolux igen trots tidigare erfarenheter. Kylskåpet har slutat kyla en gång hittills, krävde reparation efter drygt 2 år, diskmaskinen packade som sagt nyss efter 7 år och inbyggnadsugnen slutade ge varmluft för en månad sen så den bytte vi nu också till en Bosch.
Centraldammsugaren var förresten behäftad med nåt fel där el-kabeln sitter så den lagades på garantin 2 ggr första 3 åren eller nåt q(;^;)p
Man kan säkert ha otur med alla märken men i vårt liv blir det inget mer lux.
 
Nej, vi började laga på den redan efter ett par år. Har gjort det tre gånger och det kostar 1200-2000 kr varje gång.

Men då utesluter jag Electrolux och Aeg i alla fall.
 
Jag kan rekommendera Siemens. Har både spisfläkt, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Är kanonnöjd med dem alla. Är lite olika ålder på dem, men som sagt är jag nöjd med dem.

Vill däremot varna för Gorenje. Har ett kylskåp som jag har fått byta ut 2 ggr. Det gick visserligen på garantin, men det är ju ett jäkla meckande.

Hoppas du hittar någon bra.
 
Jag har också bara positivt att säga om Siemens!
 
Vännerna som köpte en Cylinda har reparerat den två ggr på samma tid som vår Miele bara tuffar på.

Jag skulle inte köpa något annat än Miele igen om det handlar om tvätt, tork, disk.
 
Det jag sett av Cylinda har varit mestadels positivt. I mammas fritidshus sitter en Cylinda. Jag tror att den reparerats två gånger. Ena gången var felet en olivkärna i pumpen vilket må vara den förlåtet. Det märks på plastdetaljer och tätningar att den hängt med ett tag. Närmare bestämt 22 år, men den fungerar fortfarande.

Erik
 
Jag resonerar som så att man inte ska köpa de billigaste modellerna oavsett tillverkare men inte heller de dyraste då man bara betalar för, vad egentligen?

Sen om man läser trådar här så varnas det för alla märken så köp den ni gillar mest!
 
http://www.siemens-home.se/produkte...de-diskmaskiner/SN66M080SK.html?source=browse

Denna siemensmaskin gör för högvarv här med fyra i familjen. Kan tyckas att "autoprogrammet" tar lite lång tid. Men disken blir ren och framförallt, underbart planerad maskin som är KNÄPPTYST!

Hade man inte haft indikationsljus mot golvet är det alltsomoftast svårt att avgöra om den ens är på. Första dagen stod min kära mor en bit bort i köket och frågade om vi provat diskmaskinen ännu.. Den var då igång.
 
Vi köpte Siemens - SL65E332SK
Helt suverän, tyst, bra valmöjligheter på progam mm.
Inbyggt vattenfelsbrytare.

Denna modell helt integrerad samt extra hög, men den finns i normalhöjd med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.