AnneFi
Vi håller på och inreder vinden och idag insåg vi att spottar i tak kommer att bli omöjligt.

Vinden är upp till nock 2,1 meter. spannet som min sambo kan gå på innan han slår huvudet är 1,2meter
alltså på 60 cm så har det minskat till 1,8 m.

Där måste finnas någon form av fast belysning som man kan tända och släcka upp och nerifrån annars kommer man slå sig.

någon som har några tips?
såhär ser/såg det ut innan vi rev ut allt eftersom det var dåligt gjort
bild två är där sängen ska stå och bild tre och fyra är planerna på resultatet.
IMG_0024.jpg
IMG_0025.jpg
vind2-1.jpg
vind1.jpg
 
Kanske några "uplights" som monteras på väggarna och lyser uppåt på taket?
 
AnneFi
På gavlarna då menar du?

Kom på att man kanske på vänstra sida. Kan sätta spottar in till takfoten som iofs bara kommer ge mysljus fast det kanske är Lite cheezy? Eller det var det du menade?

Man hade kanske kunnat sätta någon form av skena på skorstenen men
Det får man kanske inte?
 
Jag tänkte mig enstaka armaturer som man kan montera lite överallt. :)
På långväggarna i vinkeln mot taket, på gavlarna, på skorstenen eller var du tycker blir bra.
Det finns ju uplights som samtidigt lyser nedåt också, kanske kan bli snyggt på långväggarna?:)
 
AnneFi
Långväggarna är ca 1 meter höga.
 
AnneFi skrev:
Långväggarna är ca 1 meter höga.
Ok, det var lite lågt kanske. :D
Då får du väl ta gavlarna och skorsten då?

En annan variat kan kanske vara att sätta en spotskena i nocken och rikta spottarna åt sidorna nedåt efter taket?
 
En sådan här kan kaske bli snygg på skorstenen? Den finns hos de flesta belysningsaffärer. Har sett att Classe har en variant av den också.
Whisky_Pur_Katalogbl_ho_b.jpg
 
AnneFi
Den var ju lite snygg.

Finns det långa spottskenor som man inte behöver bygga in?
 
AnneFi skrev:
Finns det långa spottskenor som man inte behöver bygga in?
Ja, du kan köpa lösa utanpåliggande spottskenor på metervara.
 
AnneFi
Var hittar jag det? Har googlar med dåligt resultat
 
Exempelvis här:
http://www.elbutik.se/product.html/skena-1-fas-1meter?category_id=1114

Länkade till 1-metersskenor, men det finns 2-meters också. Man skarvar dem så man får så långa man behöver. En fördel med skenorna är ju att man inte behöver dra sladd till alla armatuerna utan kopplingarna sitter i skenan, men det kräver förstås armatur som är gjorda för skena.
 
AnneFi
Tack så Mycket. Jag var ju helt ute och reste nät jag sökte fick bara upp vanliga spotlightskenor
 
AnneFi
Fick höra idag att man inte fick ha skenor om man kunde nå dom.
Stämmer det?
 
Kan tänka mig att man inte får placera skenorna så barn kan nå dom, så dom kan peta in ett finger, jag har dock svårt att se hur en vuxen ska kunna få med ett ett finger i skenan även om man anstränger sig. :)

Men jag vet inte detta och osvuret är bäst. Posta frågan på elforum så får du nog det hela uträtt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.