Jag skulle undvika franska bilar. Alla jag känner som haft det har haft stora och dyra problem. Har ägt de flesta märken och har alltid haft minst problem med tyska bilar. Har just nu en SAAB 95 kombi. Sämsta skiten jag ägt någonsin. De är värda en konkurs.
 
Min är en 1,6:a. Men som sagt verkar trippmätaren lite sådär så 0;64 är nog en glädjesiffra. Mycket mer är det åtminstone inte. Har 3,5 mil landsväg till jobb så det är främst den sträckan som körs.
Det är på inga sätt en rolig bil, den är ganska gubbig. Motorn är inte det piggaste man kan tänka sig men den räcker till för det mesta, stabil väghållning och lätt att styra dit man vill. Det enda minuset är att jag får ont i ryggen av förarsätet, jag tycker mig sitta aldeles för lågt fast sätet är upphissat.

Jag har inte haft några större problem med den och sedan jag hittat en liten privat meckare som gillar franska bilar har det blivit billiga reparationer. Märkesverkstäder borde förbjudas. :@ Tyska bilar har jag också ägt, det kommer aldrig att upprepas. Däremot har jag haft en Cittra tidigare också och har även införskaffat en Peugeot till frun. Det enda dåliga jag kan härleda till franskheten är att stavningen är så konstig...
 
Men levererar verkligen Ford Focus mjuka säten som är ett krav? Har för mig att sätena är stenhårda i svägerskans kärra...
 
L
Ford brukar ha mjuka säten, skitkasst enligt mig. Opel Astra är en kanonbil, har haft två en -99 Sedan och nu en kombi -02. ganska hårda säten (inte hårda som oskönt hårda - bra enligt mig). Inte haft mycket problem med dom heller, har avverkat över 10000 mil i dessa på några år...
Största nackdelen är att opelverkstäderna inte kopplar ur airbagen fram på dessa, de tvärvägrar... Så har man barn så sitter dom bak helt enkelt.
Kommer garanterat bli fler Astra i våran familj.
 
Ford Mondeo från 2002 och framåt.
- 2.0 16V motor från Yamaha, grymt driftsäker.
- ca 0,8-0,9l/mil blandat

Efter ca 40.000mil i först en -02 och sedan en -05:a utan några egentliga problem måste jag säga att jag tycker att det är grymt prisvärda bilar. Var väldigt skeptisk när jag fick den första då tidigare mondeo's knappast kunde kallas driftsäkra iaf inte enligt rytktet, men har nu ändrat uppfattning helt.

Säger inte att detta är världens bästa bil, men frågan är om det inte är ett av de bättre beg-köpen.
Skulle dock aldrig rekommendera någon att köpa en ny ford privat, då andrahandsvärdet är långt från bra.
 
Jag har lagt märke till att Ford verkar ha dåligt andrahandsvärde. Köper man en begagnad bil är ju det ofta en fördel. Mondeon är väl snarast större än lagunan? Jag hade nog tänkt mig något lite mindre. Förbrukningen 0,8-0,9 ligger snarast i överkant av vad lagunan drar för mig, men det är ju ganska personligt vad förbrukningen blir. Tack för tipset.

Erik
 
Bisats till mondeo tipset. Jag kör själv en äldre modell
Innan nån springer och köper en mondeo av 2001 och nyare modell så är viktigt att kolla status på insugsspjällen. Det är tokvarning på dom på den modellen. Har inte koll på när modellen ersattes, runt 04 tror jag. Spjällen lossnar och havererar motorn. Finns hur mycket som helst avskräckande läsning om detta på nätet bla härhttp://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=55326 . Förbrukningen och storleken är i överkant om man jämför med bilarna tipsade tidigare i tråden. Prisvärd laståsna annars och med spjäll som sitter fast, ett bättre beg köp.
 
SAAB 9-5 från -01 och framåt alla dagar i veckan.
Se bara till att vevhusventilationen är uppgraderad, så du slipper oil sludge(problemet med oil sludge försvann -04 på både 9-3 och 9-5).
Det finns mängder av välutrustade 9-5or för 30tkr, som är i fint bruksskick och som inte gått jätte långt.
Inga nämnvärda problem, förutom just problematiken med oil sludge, men så länge vevhusventilationen är uppgraderad så behöver du inte oroa dig över det.
Sen finns det givetvis andra svagheter synonymt med 9-5 från 98-03 tex;
#Varierande kvalité på tändkassetten (98-03)
#Bakvagnsbussningarna (som förövrigt förföljer nyare SAAB:ar också)

Är själv en glad ägare av en 9-5 2.2TID från 2005. Funkar kanon bra, förutom att skatten kanske är annat än att önska (drygt 6300kr per år).

Fördelar:
#Drar inte så mycket förhållande till vikt, storlek och ålder.
- blandad körning ca 0.7-1liter beroende på körstil
#Får dra 1800kg släp (1340 på B-kort)
#Säkraste bilen i sin klass sett till åldern
#Dubbellåsning, vilket innebär att du kan ha fönsterna nervevade utan att det går att öppna dörrarna (låssmeder som kommer ut för att öppna upp en dubbellåsta SAAB dörr brukar åka hem illa kvickt muttrandes nåt om arbetsheder =) )
#Billig trafik, halv och helförsäkring

SAAB 9000 (förslagsvis A50) är också ett bra alternativ. Trots att det är en CC (Combi Cupé) så är det mycket lastutrymme. Den går i god för att svälja en barnvagn utan några större problem.
Det som är ett pluspoäng är att 9000 inte lider av några som helst oil sluge problem.
En 9000 A50 från -97, 98 har lika många finesser som en tidig 9-5'a har förutom antisladd. Vad den även har är Aero sätena (mkt sköna!), träpanel osv (A50 är en jubileums modell, med samma utrustning som en Aero fast med en vanlig 2.3t motor).
Du kan krypa ner till blygsamma 6liter / 100km med den modellen långkörning. Och dra åtminstone 1600kg på kroken (minns inte riktigt vad min 9000 drog).
Äldre än -97 hade jag dock inte köpt! Alla 9000 med 2.3T motorn kan jag även rekommendera :)

Kollar man på både 9-5 och 9000 så klarar dom sig bra i bilprovningens statistik.
Betydligt bättre än de franska konkurrenterna...
 
Redigerat:
Tack för tipset, men jag tror inte att Saab är rätt bil för mig. 9-5 är större än jag tänkt mig och någon annan kombi finns inte. CC skulle kunna fungera i och för sig, men de Saabar jag använt har varit ganska törstiga och haft många smådetaljer jag inte gillat.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.