Korvgubbe skrev:
Klart det går att stjäla en integrerad GPS, fast då blir man ju av med hela bilen. Ett betydligt jobbigare läge än en pangad ruta och en saknad GPS :p Dessutom behöver man inte lämna den (synligt) i bilen. Att man alltid har den med är ju ett argument, men hur viktigt är det egentligen? Personligen kan jag inte minnas en enda gång då jag spontant behövt GPS:en och inte haft den med mig. Men andras vardag kan ju se annorlunda ut.
Vad det gäller laddningen ser jag inte heller det som ett reellt problem, min GPS håller utan problem i 10 timmar innan den behöver laddas, och då är det bara att ta fram samma kabel som jag har till att ladda telefonen med. Och att en sådan kabel alltid ligger i bilen känns som en självklarhet för mig. Men det är klart, har man valt att köpa en telefon från den enda tillverkaren i världen som valt att inte följa standarden så får man krångla med två kablar, ett alldeles för milt straff egentligen :D
Det var mycket text för att säga att du kan leva med nackdelarna, vem försöker du övertyga egentligen... ;)
 
Korvgubbe
Vilka nackdelar? :x
Jag försöker inte övertyga någon, utan tänkte bara att bägge sidor förtjänade att belysas så att var och en kan fatta ett eget, välgrundat, beslut!
 
Thberg skrev:
En liten undran bara, varför måste bilen vara så ny? Ser det själv som ren kapitalförstöring. Den V70n jag kör dagligen är från 98 och har gått dryga 40 000 milen. Den kostar verkligen inte mer att hålla igång än en nästan ny Passat, V70 eller whatever. Enbart förslitningsdelar som behöver bytas ibland och det måste man göra på nya bilar också.

Har även en nyare bil samt kör mycket olika nya bilar i jobbet, kan ju säga så mycket att det märks inte att mitt gamla ök har 14 år på nacken. Den är fortfarande mycket bekvämare att köra än i princip alla andra bilar jag testat.

Nåväl, väljer du mellan VAG och Volvo tycker jag verkligen att du ska satsa på den sistnämnda om du ska ha kvar bilen länge.
Vi har två volvo nu, en v40 från -00 och en v50 från -06. Vår v40 har börjat kosta väldigt mycket i reparationer trots att den inte gått så långt. Har också hamnat i ett läge att det känns som att om vi ska sälja den så kan vi inte få betalt det som vi tycker bilen är värd, vi värderar den helt enkelt högre än marknaden. Så det har blivit att vi har blivit lite fast med den och har bestämt oss för att behålla den tills det är dags för skroten. Vår v50 däremot känns lättsåld och har låga kostnader för reparationer. Sedan så drar ju nyare bilar mindre också vilket vi tycker är viktigt.

Vi har helt enkelt kommit fram till att vi tycker det är lagom att köpa bil när den är 2 år gammal (största värdeminskningen är ju när den köps som ny) och sedan sälja den när den är 4-5 år gammal. Och varje gång vi säljer en bil så har vi hunnit spara mer nya pengar att lägga på nästa bil så att vi kan byta upp oss lite varje gång. Så nu blir bytet från en v50 till en v70 eller motsvarande och om 2-3 år så tycker vi att vi kanske har 250 000 att lägga på bil så då köper vi det bästa vi kan få för den summan.
 
Jag tackar alla som tänker som du och köper så ny bil, då finns det ju fortfarande gammal bil för mig att köpa sen när du säljer :)

Men att tro att det finns någon ekonomi i det hela är bara att lura sig själv. Det billigaste bilägandet är nog att köpa en gammal bil för 5000kr som är nybesiktigad och sen ha den tills den inte går igenom besiktningen längre (ett eller två år), sen köper man en ny sån bil igen. 2500-5000kr om året för en bil - det är billigt det!
 
  • Gilla
byggankan och 2 till
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Jag tackar alla som tänker som du och köper så ny bil, då finns det ju fortfarande gammal bil för mig att köpa sen när du säljer :)

Men att tro att det finns någon ekonomi i det hela är bara att lura sig själv. Det billigaste bilägandet är nog att köpa en gammal bil för 5000kr som är nybesiktigad och sen ha den tills den inte går igenom besiktningen längre (ett eller två år), sen köper man en ny sån bil igen. 2500-5000kr om året för en bil - det är billigt det!
Nja, om alla köpte bilar som knappt gick igenom besiktningen så skulle jag nog hålla mig till cykel å gångbana.

Har alltid undrat vem som kör dessa trafikfarliga vrak men nu vet jag.

DÅLIG IDE!!!

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Noseone skrev:
Nja, om alla köpte bilar som knappt gick igenom besiktningen så skulle jag nog hålla mig till cykel å gångbana.

Har alltid undrat vem som kör dessa trafikfarliga vrak men nu vet jag.

DÅLIG IDE!!!
Du kan ha en betydligt dyrare bil och köra den som ett trafikfarligt vrak. En kollega hade en A-klass runt 80-100' värde, några år på nacken visserligen men inte så många mil. Vid besiktningen rasade framvagnen ihop, något vitalt fäste hade rostat sönder.

Det är betydligt värre med dom skojarna som hämtar krockade lyxbilar utomlands, fixar till och säljer utan att berätta att krockzoner är satta ur spel osv.
 
Skoda Superb är garanterat störst utrymme i klassen, har ni inte varit och provkörd en sådan så gör det och jag lovar dig att ni är fast. Både bakluckan och inne i kupen. Jag kan ha sätet fullt bak på framstolen och ändå ha rejält benutrymme i baksätet om jag sätter mig där och då har jag långa ben.

prismässigt så finns det massvis med Superb kombis från 2010-2011 mellan 170-190.000kr. Bränsleförbrukningen är lägre än V70 och och mer utrustning för samma pengar så jag hade slagit till på en Superb Kombi om jag varit er.
 
Många sågar ju argument för att ha en skapligt ny bil vid fotknölarna.
Jag säger så här: Det är ju kul att ha en skapligt ny bil :) Visst är det dyrt, men jag lägger inte pengar på snus/cigaretter, så då kan jag lägga samma summa på bil istället.

Mitt bästa tips på konkurrent till V70 är som många andra skrivit Toyota Avensis. Riktig laståsna! Vi hade en sån innan, en med 180-hästars dieseln. Gick som en dröm!
 
Japanska dieslar är väl ganska törstiga? Eller är det bara Mazda som lider av detta?

För min egen del så söker jag bil efter ungefär TS preferenser och mina alternativ är Volvo V70, Ford Mondeo, Audi A4 och BMW 318/320 och alla diesel och max 6000 mil, BMW & Audi börjar halka ner under 200k-strecket ibland men då är de något mindre än Ford & Volvo.
Ford är nog mycket bil för pengarna, har sett 2010or för 150-160k.
 
pehter aka ibbe skrev:
Du kan ha en betydligt dyrare bil och köra den som ett trafikfarligt vrak. En kollega hade en A-klass runt 80-100' värde, några år på nacken visserligen men inte så många mil. Vid besiktningen rasade framvagnen ihop, något vitalt fäste hade rostat sönder.

Det är betydligt värre med dom skojarna som hämtar krockade lyxbilar utomlands, fixar till och säljer utan att berätta att krockzoner är satta ur spel osv.
Jupp!
Själv kört både en skåpbil där 95% av bladfjädrarna var avskavda (kört i trafik med 1.5ton vatten under ett bra tag) eller en Vito där kardanaxeln/styrled var sågott som av. Klassades helt klart som ny bil (5år) men sönderkörd leasingbil med perfekt lack (mkt ligger ju i det visuella om man tror bilen är säker)
 
Noseone skrev:
Har alltid undrat vem som kör dessa trafikfarliga vrak men nu vet jag.
Nej, jag kör inte 5000kr-bilar - det är alldeles för tråkigt! Men jag tror det är det billigaste alternativet.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för Ford Mondeo. Har haft våran i ett drygt år nu (-08 TDci) och jag är väldigt nöjd. Trevlig att köra, automat, och galet mycket utrymme. Går verkligen att få in massor om man planerar lite. Två barnvagnar (BRIO+trehjulig sulky) och all packning för familjen en vecka och det var under säteskanten.
Är ju i princip samma bil som V70 men snyggare och bättre benutrymme. Och den kostar väldigt mycket mindre.

Kan man tänka sig att köpa en som är lite äldre, 3-4 år så får man extremt mycket bil för pengarna tycker jag. Om man är bra förhandlare är5 det ingen omöjlighet att komma ner på 5-siffrigt...
 
tlundberg skrev:
Det billigaste bilägandet är nog att köpa en gammal bil för 5000kr som är nybesiktigad och sen ha den tills den inte går igenom besiktningen längre (ett eller två år), sen köper man en ny sån bil igen. 2500-5000kr om året för en bil - det är billigt det!
Jag håller helt med. Nackdelen med den taktiken är ju att man måste vara beredd på att bli stående vid vägkanten i princip närsomhelst.
 
Grillen skrev:
Skoda Superb är garanterat störst utrymme i klassen, har ni inte varit och provkörd en sådan så gör det och jag lovar dig att ni är fast. Både bakluckan och inne i kupen. Jag kan ha sätet fullt bak på framstolen och ändå ha rejält benutrymme i baksätet om jag sätter mig där och då har jag långa ben.

prismässigt så finns det massvis med Superb kombis från 2010-2011 mellan 170-190.000kr. Bränsleförbrukningen är lägre än V70 och och mer utrustning för samma pengar så jag hade slagit till på en Superb Kombi om jag varit er.
Jag är väldigt sugen på Skoda superb då den fick väldigt bra betyg i alla tester jag läste innan vi köpte vår v50, men den var alldeles för dyr då. Min sambo verkar tyvärr leva kvar på den tiden då skoda var billigtoch plastigt och totalsågar den. Men om jag får med honom på en provrunda så kanske han ångrar sig :)
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag håller helt med. Nackdelen med den taktiken är ju att man måste vara beredd på att bli stående vid vägkanten i princip närsomhelst.
Det största nackdelen för mig med en gammal bil är att säkerheten utvecklas snabbt, och en ny bil är betydligt säkrare än en gammal bil. Kolla t.ex. in detta krocktest mellan en Renault Modus och Volvo 940.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.