Hemmakatten
kallekarlsson skrev:
Häpp!
Dock känns det som ett klart macho attribut,
Nja, i vår familj är det kvinnogöra att röja sly, dvs. mitt ansvarsområde... ;).

Vi (=jag :)) är nu på gång att skippa lien och investera i en röjsåg. Hur känns selen och sågen? Kan den passa månntro även för kvinnor?
 
Hoppsan! Ursäkta ett chauvinistiskt inlägg. Oavsett kön så tror jag att, givet att man tycker motordrivna apparater är guds största gåva till människan, så torde en röjsåg uppfattas som en mojäng som bättrar på självkänslan högst avsevärt.

Som sagt, sågen känns helt åkej, mer än tillräcklig för sällankörning i villatgrädgård med inslag av skog/sly.
Selen är väl av enklare modell, det finns säkert mer avancerade att köpa till. Nu har jag inte haft tillfälle att köra mer än, och alltså inte kunnat finjustera selen.
Den funkar troligen till kvinnor också, men den har ju inte några utsvängda bärremmar likt de på damryggsäckar. Å andra sidan är det ju inga monstervikter vi talar om - du skall bära dryga åtta kilo, och selen skall avlasta så att vikten fördelas någorlunda lika på axlarna (f ö en inte alltför enkelt som förmodligen ingen sele förutom de som finns till steadicams fixar helt bra...).

Jag skulle föreslå att du åker iväg och provar. Kanske kan du tillochmed få provköra skarpt.
 
Hemmakatten skrev:
Nja, i vår familj är det kvinnogöra att röja sly, dvs. mitt ansvarsområde... ;).

Vi (=jag :)) är nu på gång att skippa lien och investera i en röjsåg. Hur känns selen och sågen? Kan den passa månntro även för kvinnor?
Samma här. Maken är inte intresserad så jag lånade en stor (den största som finns skulle jag tro!) Jonsered röjsåg av en kompis sambo.

Stupade på första hindret - fick alltså inte igång maskinen!
Maken fick starta den.

Men sedan var den hyffsat ok att köra även för en normalbyggd kvinna (ca 165 cm). Sele och handtag var ok, dom gick att ställa om så att det passade.

Det enda läskiga var när klingan ibland bet sig fast så lyfte jag nästan från fötterna och flög runt...

Den var väldigt effektiv, men den tar väl en del plats och maskinen jag lånade var definitivt av "industriella mått" (=dyr proffsmaskin).

Kan du inte hyra en någonstans?

Berit

 
Hammarn skrev:
Tänkte till slut införskaffa en bensindriven trimmer/röjsåg och behöver lite tips. Det behov jag har är minst dubbeltråd samt möjligheter till slyklinga, eventuellt även sågklinga. Maskinen får kosta 3-3500 max. Är detta en möjlig ekvation?
det e omöjligt att ge ett vettigt tips utan att veta vad den skall användas till?
 
Som sagt, det finns ju en massa märken och det kan alltid diskuteras vilka som är sämt eller bäst. För det mesta så handlar det bara om tröjor och dekaler, nästan alla maskinerna är gjorda i en eller ett par fabriker med olika dekaler.. Man skall oxå förstå att bara för att komunen eller liknande kör ett visst märke så betyder det INGET mer än att det märket hade bäst pris just under upphandlingen.

1. Köp i det bättre segmentet, STiHL, Husqvarna, Jonsered, Tanaka m.fl (tröjor och dekaler, allt annat e strunt)

2. Välj det märke som har en bra service organisation i ditt lokalområde, strular det så är serviceorganisationen guld värd. ALLA märken kan strula, glöm inte det!

3. Köp en storlek större än du blir rekomenderad..
 
Hemmakatten
Vi har en hel del (blomster)ängsmark på vår stora tomt (12.000kvm) som vi gärna vill slå i alla fall en gång per år. En röjsåg låter som ett mkt bättre (snabbare) alternativ än lie. Dessutom kommer det i backen ner mot sjön massor med sly av olika slag, askarna och hasselsnåren fattar inte att de är nedsågade utan skjuter nya skott hela tiden och alen vid bäcken är också ihärdig.

Vi har ingen gräsmatta och en trädgårdstraktor vill vi inte ha, (fungerar iaf inte pga slyt och lutning ner mot sjön).

Några råd utifrån dessa rader? :)
 
12000kvm.. nu e det inte så våldsamt mykke, inte mer än att 2 får kan hålla det nera på golfbane nivå ;-)
 
morsan skrev:
Jag skulle inte vilja slå 12000 kvm med röjsåg :)
Det verkar som om ni skulle ha god nytta av en slåtterbalk (finns som tillbehör till vissa jordfräsar också)
[länk]
[länk]
Slyt tror jag inte ni blir av med med mindre än att ni använder Ecoplugg med Roundup Dry
[länk]


Eller en sån här :)
http://www.jinma.se/
 
Hemmakatten
Det är INTE HELA tomten som skall slås, bara några tusen kvm.
Round-up-pluggar var en bra idé. Skall införhandlas och sättas i stubbarna. Men det finns fortfarande massor med annat sly som behöver bort.

Tidigare ägaren hade faktiskt får som betade på ängen. Har också funderat på att kommande år låta bonden ha några av sina får på vår mark. Men inte i backen ner mot sjön. Den måste slås manuellt, i alla fall de delar vi vill slå. En traktor fungerar inte där.

Vi har faktiskt köpt en traktor, maken betalar den idag. ;) Den är mest tänkt till att dra saker upp och ner för backen (byggmaterial till sjöboden bl.a.), lite snöröjning osv. Backen är så pass brant att en traktor inte kan köra rakt ner utan måste köras på snedden ner.

Faktum kvarstår, en trimmer/röjsåg behövs!! :)
 
Eftersom min röjare inte var så bra så skaffade jag får istället. ;) Mycket effektivare både på gräs och sly. Automatisk gödning och garanterat miljövänligt. Lite kött till hösten är en bra bonus...

Hemmakatten: Du kanske vill köpa några, jag har ett tjugotal. ;D
 
Hemmakatten skrev:
Vi har faktiskt köpt en traktor, maken betalar den idag. ;) Den är mest tänkt till att dra saker upp och ner för backen (byggmaterial till sjöboden bl.a.), lite snöröjning osv. Backen är så pass brant att en traktor inte kan köra rakt ner utan måste köras på snedden ner.

Faktum kvarstår, en trimmer/röjsåg behövs!! :)
hade vi inte en tråd om just traktor kontra 4-hjuling med dig innan? oavsett, grattis till traktorn, bra val!!

röjjarn kan inte ersättas med får, dock så kan man komplettera fåren med en schön röjjare..
 
Hemmakatten
Tack PelleFork, det var ett trevligt erbjudande, men jag tror nog att vi får tacka nej, detta året i alla fall. :)
Jag och sonen som bor kvar hemma har nog svårt att övertyga maken om att ha ett litet hönshus med några hönor. Maken tycker att utmärkta ägg kan man köpa i butiken..... ;)

Jo, BuDDHa, visst har vi diskuterat traktor kontra 4-hjuling tidigare. Har redovisat vårt nyförvärv där. :)
 
pero skrev:
Kul. Vi går i liknande tankar. Och jag delar din okunnighet. Skall bli spännande att se resultatet av folks omdöme.

Vad behöver man för att få "lagom mycket för mycket"?
Hur är budgetmärkena utöver Partner/(Stiga?) - typ Ryobi, MTD, McCullloch,...

Pallar en Partner för typ 5 ggr busk/slyröjning per år och därutöver en trygg tillvaro som på tok för stor grästrimmer att impa på grannen med och för att röja halvtjockt gräs med?
Eller behöver man en RollsRoyce för detta?
Tänkte bara avrapportera resultatet;
Det vart en Stiga SB40. Funkar kalasbra efter att jag fått dra till skruvarna som håller selfästet på plats - det vart väl svajigt när dämpelementen gled ur sina säten pga att stoppet inte satt fast ordentligt...

Iaf hittills en kalasmaskin. Inga problem med ork eller varvvillighet, och bättrar på manligheten högst avsevärt när man kör... Dock rekommenderas en lite mindre pjäs för grästrimning i närheten av känsliga växter - smultronsnåren var nära att bli snaggade i stil med skinheads...
 
Ett senkommen kommentar men det är ju snart växtsäsong igen!
Jag har sedan sex år en Honda FYRTAKTS-trimmer, modell UMK 425U. Robust, litet tung, inte helt perfekt avvibrerad, men med stora fördelar. Framför allt lättstartad, vem som helst kan dra igång den kall som varm (bara att sköta choken, om ni kommer ihåg...). En annan stor fördel är ljudnivån, du behöver knappt några hörselskydd och ingen granne kommer att titta snett när du röjer av. Den har ett mycket bättre bottendrag än en tvåtaktare, vid tjockt gräs går den bara ner till ett lägre varv och håller sig där. Du tankar vanlig soppa, ej oljeblandat, vilket gör att du slipper bli förgiftad av avgaserna, eftersom de knappt är märkbara. Nackdelar: bökigt byte från trimmerhuvud till slyklinga, ej delbar rigg. Du måste också byta olja i vevhuset ett par gånger varje säsong (ca en plastkopp). Jag råkade också tappa den i garagegolvet, vilket knäckte förgasarhalsen. Sammanfattning: ett nöje att använda och bra service hos Agergårds i Karlstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.