Man kan ju tänka sig att välja en så gammal bil som möjligt, med så lite styrboxar å sånt tjafs som möjligt, då det annars riskerar kosta en hel del i underhåll,
Men som tidigare frågats, ungefär vad söks, för vilka behov ?
 
5.2 racing skrev:
Känns väl inte så modernt direkt att köra runt i en 190. Åker hellre en råttsoffa från 2000-talet.
Merca 190 åktes bara runt utav folk som ville visa sig rika. Uppsnofsade gamla skator som tvingat sin gubbe att köpa merca. Och det enda han hade råd med var en 190.
Ännu mer pinsamt blev det om man som tredje ägare satte dit en SEC-grill. Snacka om Pizzaräser...
Må så vara, jag gillar egentligen inte heller den modellen, men det är en ganska bra bil, hyffsat enkel och lättlagad, om det skulle behövas,

Hmm, inte modernt hörde jag,hade inte råd med bättre, var det skoda som nämndes eller ? ;)
 
Fotografen skrev:
Alla åttfemti jag kört på senare år har känts sopslut, i allt, och hittar du en som inte läcker olja mellan motor och låda och med hel styrväxel så grattis.
945/745 håller ihop bättre men inredningen brukar kännas mer än lovligt rapplig och det är ju inte direkt några vägvagnar, går styltigt och träigt.
Men laståsnor, ja. Har ofta fått slita för brödfödan, länge sen jag såg nån fin.
Aj, där blev det ordentligt smäll på fingrarna:(;) Och jag som tänkte nämnt växellådan som 855ans svaga punkt.. Styltigt och träigt håller jag däremot inte med om gällande 945/745, kör en automatare och du är vägens kung:) Inredningen håller dock något lägre klass, kan möjligen erkännas..
 
galento
Mäster skrev:
Cheva G 20, du får 2-3 st för de pengarna,
Lastar 3.6m mellan (under)sätena, med lastgallret i lastar den 1,2 x 1.2 x 2.0 m, plus utrymmet vid hjulhusen, med bakdörrarna stängda,
1-7 passagerare, 0kr värdeminskning
Billiga delar.
Troligen inte vad du söker, men tråden blev igångsparkad kanske
Kanske inte så dumt iallafall med en van,de brukar inte vara så "farliga" i bränsleförbrukning heller om de är iordning.En polares G20 bensin drog 1,5 med biltransport och bil efter och 1,2 på långkörning utan.Skulle dock satsa på en bensinare då dessa är både piggare och har billigare reservdelar till motorn.Det finns ju både modeller med lastutrymme och stolar bak.:)
Och den är ju säker,slitstark och delar är billiga.Chevrolet small block v8 är ju världens mest tillverkade personbilsmotor med enkel konstruktion och stötstänger/hydrauliska lyftare.
 
Redigerat:
Mäster skrev:
Må så vara, jag gillar egentligen inte heller den modellen, men det är en ganska bra bil, hyffsat enkel och lättlagad, om det skulle behövas,

Hmm, inte modernt hörde jag,hade inte råd med bättre, var det skoda som nämndes eller ? ;)
Sant. En merca från åttiotalet har nog 10 ggr bättre kvalitet än en skoda från 01. Kände att jag va tvungen att ge tebax lite ang råttsofforna... Fast måste erkänna att Skoda håller ganska bra kvalitet. Våran finbil är en Octavia 4x4 -06, och den har varit helt ok. Aldrig några problem att få saker bytta på garanti.
Men... Hade en Toyota Corolla -02 i fyra år. Där kan man snacka om kvalitet. Nästa bil blir en Toyota. Eller en fet jänkepickup med extralysen på taket, diesel dock.
 
Väldigt off topic med tanke på TS krav på bilen, men jag kan inte hålla mig.

Min andrabil är en Toyota corolla från -92.
Används som pendlarbil till jobbet dagligen.
Har nu haft den i ca 2 år.
Fick totalrenovera den förra vintern... En glödlampa hade gått sönder :)

Enda felet hittills!!!
Helt suverän driftsäkerhet!
 
Håller med om att corolla är en bra bil. Hur säker den är vet jag inte ,men. Hade en corolla -96 i 4 år och den bara rulla. Sen att man fick pikar av folk med BMW att hur kan man köra en riskokare. Tråkig och bra skulle jag säga om min corolla.Bra bil om man ska från A till B. Tycker jag.
 
Japsar är nog ett bra köp överhuvudtaget. Hustruns Mazda 626 har gått 12000 mil, och det enda vi bytt är tändkablarna och 5 st glödlampor i kupébelysningen.

Annars finns du som sagt jänkare..:cool:
 
Hur är en jänkare? Törstig och glad? har aldrig haft någon.
 
Hade en Jeep Grand Cherokee 5.2, V8... Kung...
Drog 1,5 liter milen, bensinen var uppe och nosade på 14 kr/lit... Åkte gött, men lite plofsigt. V8 på 220 hk tror jag, väldigt lite hästkrafter med tanke på storleken.
Bytte till min Skoda 4x4, därefter behövde jag inte oroa mig om att köra fast i snön nåt mer. Alla sade att Jeepen var den bästa vinterbilen man kunde ha, men det tyckte jag verkligen inte. Direkt det blev lite snö, så dansade den i sidled. Fram kom man alltid, men det tror jag nog var markfrigångens och mina Cooper Discoverers förtjänst.
Med Skodans Haldex-system kommer man alltid fram. Totalt överlägset Jeepen!

Men som sagt; V8 är alltid V8...
 
Bilen är tänkt att rulla mellan jobbet och hemmet, dra släpet lite då och då (750 kg)

Toyota verkar ju vara en pålitlig bil!

Saab blir det aldrig igen! Har haft dålig relation av dessa "bilar"
 
Tänk på rosten när det gäller toyota. Annars en bra bil fram och tillbaka till jobbet. Hoppas du hittar någon bra.
 
Volvo 745 GLE med ~ 45 000 mil på mätaren och still going strong. :cool:
Drar lätt släpen med 3,5 tons last, när Polisen sover. :D
 
Passat från årsmodell sent -94 till sent -97 rapplar nästan ingenting, jag hade bland annat sådana under min tid som taxiåkare och de var kvalitetsmässigt de absolut driftsäkraste bilar jag haft.

De var väldigt omtyckta av många taxiåkare på grund av att de väldigt sällan gick sönder och drog lite bränsle (gäller dieslarna främst).

Nackdelarna är dålig åkkomfort som påminner lite om en studsande kamel och att rosten tycker väldigt mycket om dörrar och skärmar. :)
 
Immobil skrev:
Volvo 745 GLE med ~ 45 000 mil på mätaren och still going strong. :cool:
Drar lätt släpen med 3,5 tons last, när Polisen sover. :D
"Lätt"

Tror detta ord nu fått en ny definition....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.