Behöver få loss en elmotor ur ett löpband för att inspektera/reparera men på ena sidan sitter muttrarna (hårt åtdragna) illa till med bara en rätt smal springa på ca 2 cm mellan motorns hölja och bältet på bandet som jag INTE vill demontera. Har testat med en 17 lednyckel som nätt och jämt går att få på muttern men man får ingen kraft då det inte går att vinkla skaftet mer än några grader...

Några tips på (helst billiga handverktyg) som man möjligen kan prova med?
 
  • Elmotor fastmonterad intill löpbandets bältet med synlig etikett och trångt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiftnyckel runt skaftet på lednyckeln..
Förlängare på hylsnyckel
Kråkfötter(ser ut som en kapad ringnyckel med uttag för förlängningsskaft från hylsnyckel)
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tänk på att den skall tillbaka också.
Alltid lättare att ta ut än sätta tillbaka;)
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tänk på att den skall tillbaka också.
Alltid lättare att ta ut än sätta tillbaka;)
Bra synpunkt men får bli den dagen den sorgen - inte säkert det ens går att laga motorn till en rimlig peng (det finns inte längre en exakt lika dan att köpa som reservdel verkar det som)...
Seriöst så sitter den med två lika rejäla muttrar på andra sidan så tror inte dessa två behöver vara så hårt åtdragna så går det bara att pilla dit dem efteråt och dra åt något så när så räcker det nog...
 
Tror en kråkfot typ denna (eller billigare kitt hos Biltema) skulle kunna fungera rätt bra så skall försöka på tag på en sådan och ett lämpligt skaft...
 
En variant kan ju vara att du lägger en lednyckel/ringnyckel ner längs med motorn och sedan bänder med kofot/brytjärn eller liknande på nyckeln.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
S Strontus skrev:
En variant kan ju vara att du lägger en lednyckel/ringnyckel ner längs med motorn och sedan bänder med kofot/brytjärn eller liknande på nyckeln.
Ja om det finns nåt bra att bända mot - vill inte riskera buckla till motorhöljet...
 
Ser ut som motorn sitter i glidspår. Borde räcka med att låssa båda muttrarna lite så kan du skjuta fram motorn lite så du lättare kommer åt.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skiftnyckel runt skaftet på lednyckeln..
Förlängare på hylsnyckel
Kråkfötter(ser ut som en kapad ringnyckel med uttag för förlängningsskaft från hylsnyckel)
Funkade fint tack för alla förslag!!!

Håller nu tummarna att det går att laga motorn också :thinking:
 
Det där med att *inte* demontera löpbandet / mattan ställer jag mig litet frågande till.

På vårt löpband (Tunturi T50) så fick vi en felkod och bandet stannade, framför allt när jag skulle använda det - väger ca 25 kg mer än frugan så en högre belastning. Jag trodde det var fel på motorn eller styrningen, felsökte sensorer osv men efter konsultation med supporten så lutade det åt att själva löpmattan var utsliten dvs hade alltför hög friktion mot underliggande platta man löper på.

Beställde en ny matta, inte särskilt svårt att byta och problemet löstes helt. De hade helt rätt, man kunde se på den gamla mattan att corden började synas som svarta ränder i det i övrigt vita på innersidan av bandet. Det var givet att detta gav en kraftigt högre friktion som löste ut motorskyddet/överbelastningsskydd och gav denna felkod (E1?... minns ej).
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
I mitt fal löser motorn ut jordfelsbrytaren (vilket jag inte tycker borde bero på överbelastning - se en av mina andra trådar där jag fick en hel del hjälp att diagnostisera felet). Verkar motorn ok får jag söka vidare och kanske titta mer noga på mattan men den tycks inte vara slitet och löper fint när jag snurrar på svänghjulet så verkar mindre troligt här.

På dagarna arbetar jag med programmering så tycker det är ett lite kul projekt att försöka laga saker "med händerna" ibland även om det är lite pyssel man inte är jättebra på - man lär sig nya saker i varje sådant projekt och kan man få lite hjälp på forum som detta brukar det i vert fall ibland lyckas även om man bara är "normalhändig" (eller knappt det - därav min "avatar" med en tumme mitt i handen :D)...
 
Redigerat:
Ok! Nej om jordfelsbrytaren löser så känns det ju som ett annat fel än vad jag beskrev. Missade den detaljen.

Här har jag tyvärr inga råd att ge, endast att det borde vara en kortis mot jord någonstans vilket ju ges av namnet på grunkan... :)

Vad händer om du ansluter den till ett ojordat uttag? Kollade just och faktum är att vårt löpband är anslutet till ett ojordat uttag.
 
Då löste det inte ut och det gick faktiskt att till och med starta bältet men tyckte jag kände en svag lukt av att något gick varmt så stängde av på en gång. Har också mätt resistansen mellan hölje och terminal på motorn vilket är ca 60 kohm vilket någon på forumet tyckte lät lågt så det antyder också att något är fel.
Hoppas att det bara är koldam eller något sådant som en "renblåsning" av motorns insida kan fixa (kan se om det ökar resistansen) annars tänkte jag leta efter någon som kan linda om motorn (om detta nu kan göras till en någotsånär rimlig peng).

Jag gillar inte slit och släng och skall jag vara ärlig är det värt en slant för mig att just nu slippa montera i sär och frakta bort det nuvarande löpbandet och baxa hem ett nytt så kan tänka mig att betala en slant för att få stil på motorn...

Om någon har ett tips på någon i Stockholm som fixar motorer (och kan tänka sig att göra det med en mindre motor åt en privatperson och inte bara stora industrimotorer åt företag) så säg till utifall rengöring inte hjälper...
 
Redigerat:
[QUOTE="Amatörsnickaren, post: 4363365, member: 61978"

skall jag vara ärlig är det värt en slant för mig att just nu slippa montera i sär och frakta bort det nuvarande löpbandet och baxa hem ett nytt så kan tänka mig att betala en slant för att få stil på motorn...

[/QUOTE]
Det finns en viss humor i att man inte vill anstränga sig för att kunna anstränga sig ;)
 
Det kan jag hålla med om - antar att jag föredrar lite mer klurande/lärande/fixande snarare än att svettas med att bära tunga saker :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.