Vi funderar på:

1. Älvsbyhus - Regin
2. Smålandsvillan - Nybro
3. A-hus - Basic #2
4. Lb-hus - Ugglan volym
5. Myresjöhus - Tenor

Vi är smått obegåvade och funderar på att bygga där tomten kostar 0 kr (anslutning osv tillkommer dock) :p Vi tjäntar ungefär 600.000 kr brutto/år tillsammans. 0 barn och inga planerade det närmsta året(n) iaf. Så vitt jag förstår bör vi inte ha en total produktionskostnad över 2 miljoner... iaf enligt vad våran bankman sade... (men borde vi inte kunna låna mer?) Skall tilläggas att vi vill ha huset på totalentreprenad och har ingen kontantinsats.

Kan någon ge oss lite info om vilket hus som skulle passa oss bäst rent ekomoniskt och i förhållande till kvaliteten osv? Vi vill gärna ha en ett hus med bra kvalitet även om det inte behöver ligga i överkant. Rostfritt, fina golv, kakel och klinker kan vi dock INTE vara utan.

Är det någon annan som är i samma situation som oss (rent ekonomiskt osv), och hur funderar ni? Eller finns det någon vänlig själ som bara kan ge oss lite info om dessa hus/hustillverkare?
 
Ni borde kunna bygga för några 100 tusen mer än 2 MSEK. Om ni vill bygga med totalentreprenad (helt rätt!!!) kan ni skippa smålandsvillan och älvsbyhus. Här kan ni inte heller få kakel/klinker och är det något som är viktigt att få in i totalentreprenaden så är det våtrum. Själv skulle jag definitivt valt något av alternativen 3-5. Av dessa anser jag LB-Hus vara bäst. Bra driftskostnad, hög standard, bra pris (Ugglanserien) och bäst konstruktion i mitt tycke (SP-märkta hus!!!!) Kan ni överväga att inreda övervåningen själva kan ni spara in lite pengar. NI kanske inte behöver all yta på en gång eftersom ni inte planerar barn. Kolla även Eksjöhus som har en "budgetserie" fast med bra standard och kvalitét.
 
Redigerat:
OJ då, det var 5 väldigt olika hus.... Det första ni bör göra är att ta en riktig funderare på vad för slags hus ni verkligen vill ha, 1, 1.5 eller 2 plans, hur många sovrum, öppen planlösning eller inte, funkis, traditionell etc och sedan leta efter hus som passar dessa kriterier och inte tvärtom då det är lätt att ryckas med när man kollar kataloger helt sporadiskt.

eksjöhus, a-hus, vårgårdahus har flera varianter som ni nästan bör klara på runt 2 milj om tomten kostar 0 och inte är krånglig att planera.
 
Hejsan jag hade faktiskt valt ett a-hus det är nog bland dom bästa det är något som jag har hört ryktesväg av diverse snickare

1. Älvsbyhus - Regin
2. Smålandsvillan - Nybro
3. A-hus - Basic #2
4. Lb-hus - Ugglan volym
5. Myresjöhus - Tenor

Vi är smått obegåvade och funderar på att bygga där tomten kostar 0 kr (anslutning osv tillkommer dock) :p Vi tjäntar ungefär 600.000 kr brutto/år tillsammans. 0 barn och inga planerade det närmsta året(n) iaf. Så vitt jag förstår bör vi inte ha en total produktionskostnad över 2 miljoner... iaf enligt vad våran bankman sade... (men borde vi inte kunna låna mer?) Skall tilläggas att vi vill ha huset på totalentreprenad och har ingen kontantinsats.

Kan någon ge oss lite info om vilket hus som skulle passa oss bäst rent ekomoniskt och i förhållande till kvaliteten osv? Vi vill gärna ha en ett hus med bra kvalitet även om det inte behöver ligga i överkant. Rostfritt, fina golv, kakel och klinker kan vi dock INTE vara utan.

Är det någon annan som är i samma situation som oss (rent ekonomiskt osv), och hur funderar ni? Eller finns det någon vänlig själ som bara kan ge oss lite info om dessa hus/hustillverkare?[/QUOTE]
 
Hej.
Ni har inte funderat på ett lösvirkeshus där ni själva kan välja utseende mm*?
Jag och min sambo har precis sökt bygglov på ett hus som vi mer eller mindre har designat helt själva. Inga kompromisser mm utan bara precis vad vi vill ha. Vi kunde fått hela vårt hus på totalentreprenad genom vår snickare. Nu valde vi att själva göra all el, kakel/klinker, golv samt lite annat.

Huset är ett enplans på ca 152kvm boyta. Detta kommer att kosta runt 2.7 miljoner nyckelfärdigt. Om ja hade valt totlaetrnepenad hade priset kanske gåt upp ca 250 000. Dock bör tilläggas att tomten ingår i detta och kostade 500 000.

Ang lån så ska vi låna allt på vårt hus. Tjänar ca 560tkr ihop och det va inga problem.
Fick en förhandsvärdeing på huset av banken på ca 4milj så de blir inga topplån eller liknande.

Hoppas att ni hittar nåt ni ska trivas med.

Mvh Fredrik..
 
Hej!
Jag tycker ni har glömt bort ett husföretag som också är billiga, Björklidenhus. Vi funderar på att bygga med dom och vi kommer att hamna på ca 2.4 miljoner inkl. totalentreprenad på nedervåningen (100 kvadratmeter) inreda övervåningen själv och även den kostnaden är inräknad i priset. Ett dubbelgarage, gräsmatta och altan är också medräknad. Med Björklidenhus ingår platta på mark, golvvärme, kakel och klinker och ballinglöv kök. Mycket prisvärt tycker vi. För oss kostar då tomten 436 000kr.
 
eep04gkn skrev:
Hej!
Jag tycker ni har glömt bort ett husföretag som också är billiga, Björklidenhus. Vi funderar på att bygga med dom och vi kommer att hamna på ca 2.4 miljoner inkl. totalentreprenad på nedervåningen (100 kvadratmeter) inreda övervåningen själv och även den kostnaden är inräknad i priset. Ett dubbelgarage, gräsmatta och altan är också medräknad. Med Björklidenhus ingår platta på mark, golvvärme, kakel och klinker och ballinglöv kök. Mycket prisvärt tycker vi. För oss kostar då tomten 436 000kr.
Hmm. Det låter billigt... Vilken av deras husmodeller är det? Är det någon som har lite information om björklidenhus? Problem? Hur har det fungerat osv?
 
Huset är ett enplans på ca 152kvm boyta. Detta kommer att kosta runt 2.7 miljoner nyckelfärdigt. Om ja hade valt totlaetrnepenad hade priset kanske gåt upp ca 250 000. Dock bör tilläggas att tomten ingår i detta och kostade 500 000.

Ang lån så ska vi låna allt på vårt hus. Tjänar ca 560tkr ihop och det va inga problem.
Fick en förhandsvärdeing på huset av banken på ca 4milj så de blir inga topplån eller liknande.

Hoppas att ni hittar nåt ni ska trivas med.
Ni tjänar 560tkr brutto? Och banken tycker ni kan ta lån på 2.7mkr? Vad får ni över efter boendekostnad per månad?
Enligt bankens hemsida osv måste man ha minst 11.5tkr efter boendekostnad, men vi hamnar långt över det, nästan dubbla och dom vi har pratat med har endå varit väldigt negativa. Vi har dock också billån tex som ligger på närmare 2.5tkr/mån. Sen slår man ut alla andra kostnader man har tex CSN, bilservice, sparande, försäkringar, mat, bensin osv osv får man ju inte många kronor över efter att allt är betalt...

Är det inte lite svårt att beräkna vad huset kommer kosta i lösvirke? Är väl risk att kostnaderna skjuter iväg långt utanför planeringen osv? När man inte är snickare själv och i det närmaste har tummen mitt i handen som mig själv känns det lite småjobbigt att inte ha allting på ett kontrakt och totalentreprenad...
 
joaher skrev:
OJ då, det var 5 väldigt olika hus.... Det första ni bör göra är att ta en riktig funderare på vad för slags hus ni verkligen vill ha, 1, 1.5 eller 2 plans, hur många sovrum, öppen planlösning eller inte, funkis, traditionell etc och sedan leta efter hus som passar dessa kriterier och inte tvärtom då det är lätt att ryckas med när man kollar kataloger helt sporadiskt.

eksjöhus, a-hus, vårgårdahus har flera varianter som ni nästan bör klara på runt 2 milj om tomten kostar 0 och inte är krånglig att planera.
Nja, vi har väl rätt ok koll på vilken typ av hus vi vill ha. 1 plan, minst 3 sovrum, öppen planlösning, gärna funkis (men inte krav). Det jag känner är viktigt är att hela faderullan inte blir en mardröm med någon hustillverkare som lämnar en in sticket... Vissa av trådarna här som man läser får man ju nästan lust att lägga ner hela grejen av....
 
Björklidenhus - lägre standard och inte lika etablerat. Har inte hört om så många här på forumet om hur det gått med bygget.
 
Jag skulle utan tvekan välja Regin från Älvsbyhus. Om man jämför priser och ser vad man får för pengarna, så är Älvsbyhus helt klart prisvärda. Att dom inte har klinker/kakel i badrummen väljer man bort och så anlitar du en kakelsättare som fixar badrummen åt dig, detta kan säkert säljaren från Älvsbyhus i din region hjälpa dig med.
Älvsbyhus har en väldigt bra byggprocess där du får en kundpärm som beskriver alla steg du behöver göra under byggprocessen, så då kommer du känna att du har koll på läget.
 
walles skrev:
Jag skulle utan tvekan välja Regin från Älvsbyhus. Om man jämför priser och ser vad man får för pengarna, så är Älvsbyhus helt klart prisvärda. Att dom inte har klinker/kakel i badrummen väljer man bort och så anlitar du en kakelsättare som fixar badrummen åt dig, detta kan säkert säljaren från Älvsbyhus i din region hjälpa dig med.
Älvsbyhus har en väldigt bra byggprocess där du får en kundpärm som beskriver alla steg du behöver göra under byggprocessen, så då kommer du känna att du har koll på läget.
Det som talar mot älvsbyhus tycker jag är att det inte är grund med platta och golvvärme... torpargrunden låter det som är bara skit?

Sen kan man ju undra vad det är för hustillverkare som i dag inte sätter kakel och klinkers!? Vem i hela friden vill ha plastmatta i ett hus 2008!? Ok att man kan göra det själv då, men endå... hänger dom inte med i utvecklingen?
 
Detsamma gäller väl för smålandsvillan där du inte heller kan få platta och golvvärme. Sedan är ju Nybro ett 1½ plans hus, så det borde inte heller vara intressant.
Angående Älvsbyhus jag är tveksam om taket. Betongpannorna läggs direkt på plast alltså ingen board utan bara regler spikade på plasten. Hur säker är en sådan konstruktion egentligen?
 
Det finns nya sorters torpargrunder nu som t.om är godkända av SP och Sitac.

Ang Nybro så finns det att få som enplans hus nu. Kolla på www.smalandsvillan.se

/Karin som bygger Nybro och än så länge är jättenöjd med hussäljaren och fabrikanten.
 
Men kan du få golvvärme i smålandsvillan? Personen i tråden ville ha både platta och golvvärme, det är väl bara Hjältevadshus som erbjuder golvvärme utan att ha platta...
jag tror att smålandsvillans grund är mycket bättre än Älvsbyhus, och fick jag välja mellan dessa hus skulle jag alla gånger ta en smålandsvilla som jag tycker är mer prisvärd än ett älvsbyhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.