Mycket i vettiga och intressanta svar från er alla. Min plan är att spara undan pengar tills sambon är klar med sina studier det känns mest vettigt. Men att börja med ett annat hus innan är uteslutet. Ska man bygga känns det rätt att göra det i tidigt skede. Vi bor i bostadsrätt idag redan. Ja det verka skilja mycket från Blekinge till Stockholm ;)
 
Staffans2000
Att banken beviljar er låneansökan, är inte ett bevis för att ni har råd med ert husbygge.
På nittitalet hade jag en lön på 10.000 efter skatt. Banken ville gladerligen låna mig 700.000 om jag minns rätt. Till livets nödtorft skulle jag och frun ha 3.000 att leva på. Inte ens då var det mycket pengar.
Tänk ordentligt igenom er ekonomi, framförallt kalkylera med en mycket högre ränta som värstacenario.
Med tre millioner i skuld och en ränta på tio% blir kalkylen en annan. Själv lånade vi till 12% ränta. Högre räntor är inget fantasifoster utan bara en tidsfråga, förr eller senare kommer det.
Det finns inget som begraver kärleken lättare än gräl om pengar och vad har man då för glädje av ett fint hus?

Staffan
 
Redigerat:
Som hantverkare så borde TS inte heller vara helt ovan att hålla i verktyg, och borde rimligtvis också ha kontakter inom byggbranschen. Då inga barn verkar finnas ännu så kanske det kan vara möjligt att lägga in ett större antal timmar som eget arbete i huset? Många banker godtar ju eget arbete som sparkapital när det räknar på hur mycket man får låna.

Hade jag varit elektriker hade jag nog kunnat få hjälp av kompisar med generellt byggarbete såsom golvläggning, målning, markarbeten mm i utbyte mot löfte om framtida hjälp med elarbeten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Absolut har jag tänkt att göra exempelvis elen själv! Och även lite andra bitar.
Men jag tänker ändå räkna på 3 milj i lån. Det är bättre att räkna högt om ni förstår vad jag menar. Jag får helt enkelt ta mig en funderare kring att bygga nytt hus. Det kanske är dumt.
 
Jag tycker inte att du tar någon överdrivet stor risk. Visst är 3 milj i lån lite i överkant för två medelinkomsttagare men det är inte på något sätt exceptionellt. Det är väldigt vanligt i Stockholm skulle jag tro.

Skulle någon av er permanent tappa sin inkomst (arbetsskada, sjukdom, utförsäkring, etc) så kan det bli tufft men då är det å andra sidan "bara" att sälja huset och byta till ett billigare boende. Har du då lagt in rätt mycket eget arbete så kanske ni i princip kan flytta till ett nytt hem där ni kan bo skuldfritt.

Det som kan ställa till det för er är samma sak som kan ställa till det för många andra, dvs höjda räntor i kombination med prisfall och arbetslöshet vilket kan tvinga fram en försäljning med förlust. Det bästa sättet att hantera det är att bygga upp ett eget kapital, vilket du är bevisat bra på. Så om du fortsätter att amortera nu medans räntorna är låga så kan ni öka tryggheten över tiden. Om ni t.ex. säger att boendet får kosta 15000kr/mån så borde det gå ungefär 3500kr/mån i räntor (2%) i dagsläget och kanske 3000 kr/mån i drift. Då har ni 7500kr/mån kvar att amortera varje månad. Då tar det er knappt 7 år att komma ner till 60% belåningsgrad (2,4 milj i lån) vilket får anses som mycket bra givet att du då är 32 och tjejen 29. Och då har jag inte räknat med att huset borde ha ökat i värde till 4,3 milj (givet 1% ökning per år), era löner borde ha ökat till knappt 58000 kr brutto (med 1% ökning/år) och era räntekostnader minskat till 2800 kr/mån tack vare amorteringen.

Era boendekostnader som andel av lönen faller också. Om ni nu (när tjejen fått jobb) har 43000 netto och 15000 kr i boendekostnader så är det 35% av inkomsten. 2022, med 46000 kr netto och boendekostnader på 15000 blir 32,5%. Snittsvensson lägger 27% på boendet men det är vanligt att unga familjer får lägga betydligt mer, så jag tror att ni är nere på medelnivån för er ålderskategori då. Det är alltså bara de första åren som blir jobbiga.
 
...andra sidan "bara" att sälja huset ...
Så bara är det inte i Blekinge. Marknaden för 4 Mkr-palats är tämligen begränsad och jag har sett några över åren som har stått till försäljningen under ett halvår.
Jag är kanske gammaldags men jag skulle inte haft så stora drömmar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Hej tack för alla svar. Intressanta uträkningar pelpet något jag ska ta med mig. Jag hör vad du säger Thomas. Vad tror du om att spara ihop 500.000 till och gå in med 1.5 miljoner i insats istället? Isåfall får jag jobba i norge ett tag till
 
Vi sitter i ungefär samma sits som er elektriken90, fast vi är ett par år äldre och bor i nuläget i Stockholmsregionen där marknaden som bekant är helt bisarr.

Det första jag anser man borde fråga sig är om platsen och huset är ett ställe man skulle kunna tänka sig att bo på i en lång tid framöver (då räknar jag inte med eventuell skilsmässa eller dödsfall). Att bygga ett hus för 4 miljoner för att bara bo där i ett par år känns ganska meningslöst och som ett stort risktagande. Är där emot tidshorisonten 10-20-30 år blir det helt plötsligt väldigt mycket mer intressant.

Att börja smått som ung vettefan om jag håller med om. Det är väl när man är ung man har orken att bygga sig sitt hus? Enda anledningen jag kan se till att börja smått är att bygga upp ett kapital, men med tanke på hur mycket ni har sparat så känns det rätt "onödigt".

Sätt er ner och räkna ordentligt och gå sedan till banken och kolla vad dom har för åsikter och tankar. Blir kalkylen allt för orimlig så lär ni ju få höra det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
boohoo skrev:
...
Att börja smått som ung vettefan om jag håller med om. Det är väl när man är ung man har orken att bygga sig sitt hus? ...
Och det är när man är ung (och barnlös) man har tid och ork att renovera ett billigt gammalt skrutthus :)
 
  • Gilla
boohoo
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
...andra sidan "bara" att sälja huset ...
Så bara är det inte i Blekinge. Marknaden för 4 Mkr-palats är tämligen begränsad och jag har sett några över åren som har stått till försäljningen under ett halvår.
...
Intressant påpekande!

En titt på Hemnet, Blekinge, prisintervall 4 - 5 miljoner ger 4 träffar.
De har legat ute 200, 639, 152 respektive 119 dagar.

639 dagar är länge att vänta om man skulle vilja/behöva sälja :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Och det är när man är ung (och barnlös) man har tid och ork att renovera ett billigt gammalt skrutthus :)
Ack så sant. Med konstaterandet att stockholms bostadsmarknad är den enda jag känner till väl så får jag väl säga att det här uppe nästan blir dyrare att köpa skruttigt och renovera än att köpa tomt o bygga nytt....

Sedan kan man väl även se det som att man minskar ner på en variabel man behöver "tycka om" när man bara tittar på tomt+läge (och plan på att bygga nytt), gent emot att titta på redan befintligt hus. Då måste man ju tycka om både tomten, huset och läget :p
 
Jag hade också oroat mig för svårigheten att sälja i Blekinge om ni skulle tvingas till det. Ni kan nog räkna med 5-7 år innan ni kan få igen pengarna. Mina morföräldrar byggde nytt hus i Karlshamn för några år sedan och det är väl inte förrän nu som folk som har sålt i området har fått igen sina pengar.

Angående ekonomin så klarar ni er definitivt på de inkomster ni har, dock blir det kanske tight om ni ska ha två bilar. Att ni får lån är dock betydligt mer osäkert om ni inte har bra bankkontakter.
 
Vi hade lite problem med bankerna när vi skulle ta lån på två miljoner till huset men om man har tillräckligt till kontantinsatsen och kanske om ni sparar undan 100000kr till annat så är nog största chansen till lån på SEB sedan kan ni byta bank efter ni har fått lånet till den banken som ger bäst ränta! Var trogen din egen plånbok inte banken :)
 
Jag och min sambo köpte lägenhet i höstas och våra förutsättningar liknade era till stor del. Runt en miljon i kontantinsats, jag har en lön runt 30k och hon studerar.

Tyvärr var det ingen bank som såg hennes studiepengar som en inkomst så hon blev en belastning snarare än tillgång i deras uträkningar, jag fick alltså bättre löften själv än i par med henne så i slutändan fick jag stå ensam på lånet. När hon pluggat klart och fått jobb får hon kliva in som medlåntagare då istället.

Eftersom det bara är 1,5 år kvar till din sambo är klar med utbildningen är nog det bästa för er att vänta tills dess, under tiden finns det massvis med planering som kan göras och ni kan ju även spara ännu mer pengar.
 
yes det är nog sant. det är bara att spara vidare. 1.5 miljoner i insats får bli nästa mål! då kanske de känns lite säkrare. drygt o bara spara hela tiden.. men den som väntar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.