Något jag blir fundersam över är det där lilla minirummet som är på vägen in till det stora sovrummet, varför inte ta bort det helt?
Sedan skulle jag inte sätta matplatsen bredvid entrén, det är inte kul att folk kan se in på en när man sitter och äter, jag skulle ha ett rejält skafferi där istället, där man även kan ha en rejäl frys.Ni har ju ändå en stor matplats inplanerad i anslutning till köket i vardagsrummet.
 
Snabb bild på vad jag menar.
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle själv gärna ha en matplats där man har lite överblick över vad som händer i grannskapet. Dvs jag gillar matplatsen på entrésidan. Sen har jag för mig att detta hus ligger hyfsat ensligt ute på landet eller minns jag fel? Dvs det är kanske inget större problem att folk ser in, kommer det någon har man antingen bjudit in dem eller så är det väl bra att se att någon är på ingång.

Sen tycker jag fortfarande att huset är onödigt stort men smaken är ju olika. Behöver ni tex både dusch och badkar i båda badrummen? Och hur ser det ut i bredvid badkaret (nedåt i bilden) är det en gigantisk hylla där eller vad?

Sen förstår jag inte varför ni skulle vilja fasa av några hörn bara för att? Det är en för mig obegriplig småhusidé. Fasade hörn på rum är i min värld endast en nödlösning man tar till när man inte kan lösa det på annat sätt och ser i mitt tycke lite slarvigt ut. Men återigen, smaken skiftar.

Vad ska ni använda hallen utanför tvättstuga/sovrum till? Ser ganska stort ut och svårmöblerat ut.

Med er stora klädkammare skulle jag överväga ett litet fönster någonstans för att få in lite dagsljus. Kanske högt sittande om man inte vill ha insyn?

Förutom att det nog gör att fönstersättningen får justeras lite skulle jag funktionsmässigt byta plats på vask och spis så att vasken ligger närmare kylen. Jag tycker att det blir ett bra arbetsflöde då (ta ut råvaror ur kylen, skölja/skala/rensa, hacka/förbereda, tillaga). Om man gör så kan fönstret minskas lite i bredd för att inte hamna i konflikt med spis och spisfläkt.

Hur ser huset ut utvändigt? Planlösning och fasad hänger ju ihop och påverkar varandra. Hur var det nu igen, stämmer väderstrecken m ritningen? Mycket fönster mot norr i så fall. Vad är det för takhöjd? Samma överallt eller tex lägre i barn/sovrumsdelen?
 
Med er stora klädkammare skulle jag överväga ett litet fönster någonstans för att få in lite dagsljus. Kanske högt sittande om man inte vill ha insyn?
Man ska inte ha fönster i klädkammare, eftersom solljus bleker textilier. :)
 
Bra poäng, beror väl i och för sig på om man har öppen klädförvaring inne i klädkammaren eller mer garderober med dörrar men i det här fallet ser det ju öppet ut. Beror väl också delvis på om solen skiner in genom fönstret dvs i vilket väderstreck det vetter åt.

Känns lite "slösaktigt" att klädkammaren ligger i hörnet och därmed har möjlighet till ljus från flera håll (en stor kvalitet som jag tycker att man dka ta tillvara på när man kan). Jag hade övervägt att spegla hela den "sovrumssviten" och lägga klk och badrum närmare entrén och sovrummet ute i hörnet med fönster i båda väderstrecken alternativt fönster över hörn. Klk och badrum speglas också i andra ledden så att klk ligger innerst, mot vardagsrummet och badrummet i fasad. Då får man dock badrummet nära entrén vilket man kanske inte vill med tanke på insyn men man kunde då sätta fönstret högt eller ha det endast semitransparent. Hela insynsdiskussionen är också beroende på hur det ser ut ute i trädgården med planteringar, träd, avskiljande spaljéer/pergolor osv. Det skulle kunna gå en halvt genomsiktlig spaljé bevuxen med klätterväxter vinkelrätt ut från det som i nuläget är sovrummets nedre högra hörn tex som delar upp trädgården i flera olika trädgårdsrum och delvis skärmar av sovrumsfönstret (eller badrumsfönstret)m om man byter plats på dem) från entrén. Det är mycket möjligt att det är mycket bättre att ha rummen i de lägen de ligger som det är ritat nu men man kan tänka tanken i alla fall!
 
MissAnpassad skrev:
Något jag blir fundersam över är det där lilla minirummet som är på vägen in till det stora sovrummet, varför inte ta bort det helt?
Sedan skulle jag inte sätta matplatsen bredvid entrén, det är inte kul att folk kan se in på en när man sitter och äter, jag skulle ha ett rejält skafferi där istället, där man även kan ha en rejäl frys.Ni har ju ändå en stor matplats inplanerad i anslutning till köket i vardagsrummet.
Hej!

Minirummet aka "Slussen" har diskuterats tidigare och anledningen till den är att vi vill att gästerna skall kunna ha tillgång till den WC också, samt att då jag börjar mitt jobb tidigare så kan jag lämna sovrummet och stänga efter mig för att sedan vandra fritt i huset utan att störa någon!

Matplatsen vänder sig mot en ganska tom yta, så ingen som ser in direkt. Alla detaljer "bord, säng, badrum" är inte diskuterat med Arkitekten, utan de är mest utsatta för att ge perspektiv.
 
mosvensson skrev:
Jag skulle själv gärna ha en matplats där man har lite överblick över vad som händer i grannskapet. Dvs jag gillar matplatsen på entrésidan. Sen har jag för mig att detta hus ligger hyfsat ensligt ute på landet eller minns jag fel? Dvs det är kanske inget större problem att folk ser in, kommer det någon har man antingen bjudit in dem eller så är det väl bra att se att någon är på ingång.

Sen tycker jag fortfarande att huset är onödigt stort men smaken är ju olika. Behöver ni tex både dusch och badkar i båda badrummen? Och hur ser det ut i bredvid badkaret (nedåt i bilden) är det en gigantisk hylla där eller vad?

Sen förstår jag inte varför ni skulle vilja fasa av några hörn bara för att? Det är en för mig obegriplig småhusidé. Fasade hörn på rum är i min värld endast en nödlösning man tar till när man inte kan lösa det på annat sätt och ser i mitt tycke lite slarvigt ut. Men återigen, smaken skiftar.

Vad ska ni använda hallen utanför tvättstuga/sovrum till? Ser ganska stort ut och svårmöblerat ut.

Med er stora klädkammare skulle jag överväga ett litet fönster någonstans för att få in lite dagsljus. Kanske högt sittande om man inte vill ha insyn?

Förutom att det nog gör att fönstersättningen får justeras lite skulle jag funktionsmässigt byta plats på vask och spis så att vasken ligger närmare kylen. Jag tycker att det blir ett bra arbetsflöde då (ta ut råvaror ur kylen, skölja/skala/rensa, hacka/förbereda, tillaga). Om man gör så kan fönstret minskas lite i bredd för att inte hamna i konflikt med spis och spisfläkt.

Hur ser huset ut utvändigt? Planlösning och fasad hänger ju ihop och påverkar varandra. Hur var det nu igen, stämmer väderstrecken m ritningen? Mycket fönster mot norr i så fall. Vad är det för takhöjd? Samma överallt eller tex lägre i barn/sovrumsdelen?
Hej!

Ni har helt rätt, mitt ute på en åker, så inte överdrivet mycket folk som går förbi :)

Huset storlek är stort, men som vi resonerar här hemma, tar man rum för rum så är det inte överdrivet stort "tycker vi :)"

Angående badkar och dylikt,alla detaljer är bara "utsatta", har inte haft diskussion med arkitekten om varken badrum eller kök, utan det visar bara principer på inredning.

Hallen utanför tvättstugan är väl en av de ytorna som bara är, har faktiskt ingen direkt funktion, lite att det skall se/kännas "rymligt" från kök/entre när man ser den.

Har skissat upp huset i Sketchup, och tycker personligen fasade väggar är ganska snyggt, men som sagt, innerväggar får man väl lösa under byggtiden :)

Klädkammaren har jag önskat ett fönster i, min bättre hälft säger nej så.........(vi talar om den i master bed?)

Takhöjden kommer att variera, upp till nock i kök/entré samt stora vardagsrummet och lilla vardagsrummet, och då eventuellt ena barnsovrummet.
 
Första bilden är från söder och den andra från norr

Skärmavbild 2016-03-25 kl. 01.08.03.png Skärmavbild 2016-03-25 kl. 01.08.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom jag ändrade så mycket så kan jag säkert ha missat något. Men det viktigaste tycker jag är att få in en dörr till de eventuella barnens avdelning. Ett gästrum lade jag in för det var väldigt få rum i ett så pass stort hus, men allrummet får så klart mindre fönsteryta då.
Den lilla matplatsen såg väldigt trång och överflödig ut men kontoret kan fortfarande ge bra överblick över uppfarten om det behövs.
Huvudsovrummet såg mest konstigt planerat ut så jag ändrade om och såg till att det i badrummet finns nog med plats för en bastu :D

Namnlös3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Apollonia skrev:
Eftersom jag ändrade så mycket så kan jag säkert ha missat något. Men det viktigaste tycker jag är att få in en dörr till de eventuella barnens avdelning. Ett gästrum lade jag in för det var väldigt få rum i ett så pass stort hus, men allrummet får så klart mindre fönsteryta då.
Den lilla matplatsen såg väldigt trång och överflödig ut men kontoret kan fortfarande ge bra överblick över uppfarten om det behövs.
Huvudsovrummet såg mest konstigt planerat ut så jag ändrade om och såg till att det i badrummet finns nog med plats för en bastu :D

[bild]
Men, vad jobbig du var nu då :x ! Jag gillade den planlösningen du ritade upp (snyggt jobbat btw, jobbar du med det design?)

Nu måste jag fundera lite på ert förslag på planlösning....Dock inte master bedroom, men borta vid tvättstuga och vardagsrum var en riktigt bra idé....

Får sova på det :)
 
Har precis följa dina två trådar. Så jag hoppas jag inte stöter på tidigare avklarade frågor. Men jag är mitt uppe i planlösning själv så jag ska försöka ge lite feedback :)
Bara lite snabba tankar..

Det är ju stora rum och öppen planlösning så jag tittade på smådetaljer istället;

- Om master Bedroom byter plats med klk och badrum får du ju sovrum i hörnläge och dubbelt ljusinsläpp..
- Om du gör en s.k. S-vägg mellan små-sovrummen och kontor så får du en extra vägg att möblera på samt kanske en extra garderob i kontoret för alla fakturor på huset ;)
- En kamin istället placerad mellan kök och vardagsrum mot sovrumsvggen så skulle man se den från alla platser (MYSIGT!) Bättre för värmen också....
- Grovingång och entreingång är nästan på samma ställe, vilken väljer man att gå i? En dörr och hall till tvättstugan där pannan står, vore en ide..Så kommer man snabbare runt till baksidan.
- Flyttar du dörren till stora sovrummet "nedåt" så får du nästan en klädkammare till vid garderoberna och slipper springa runt om du sover på fönstersidan. Blir en varsin klädkammare då och kankse kan badrummet utökas lite?

Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.