Intro
Hej,

Har såklart redan läst en hel del på forumet om det här, men skulle vilja ha lite ytterligare hjälp, tips och råd.
Jag upplever att vår elräkning är ganska hög.
Har fixat Greenely sedan januari så man kan jämföra sig med andra. Kom då under någon månad ner under snittet med ca 10% (tror det var februari). Men har de andra två månaderna legat över snittet med ca 10%.
När vi har pratat med andra om elförbrukning så reagerar även de på att tycker vi betalar hög elräkning.

Vi har justerat värmen under veckorna så lite svårt att säga vilken temperatur vi legat på. Men ungefär 20-21 grader på dagarna och 19-20 på morgonen.

Värmesystem
- Vattenburet med elpanna (CTC Drabant 200-300 installerad 2004)
- Luftvärmepump (Firstline FCS1200CH installerad 2004)

Möjliga "energiläckor"
  • Dörrar till kattvind (kall) är inte helt täta ca 1 cm stora springor.
  • Har renoverat groventrén. Så där har vi inte haft fönsterfoder sedan nyåret. Där finns även en innerdörr till ett kallförråd där man ibland kan känna att det kommer in kall luft.
  • Otäta fönster. Jag upplever att ena kortsidan på huset är extra utsatt för blåst. Det finns 2 fönster på den kortsidan.
    Har tätat det fönstret på ovanvåningen men känner fortfarande att det drar när man sitter där (gardinen kan vaja lite under blåsiga dagar).
    Hur mycket påverkar det att ha lite drag vid fönster, där sitter ju ändå väggventil för tilluft som släpper in kall luft.
  • Krypgrundsavfuktare som installerades 2017

Övrig info
  • Ca 180 kvm fördelat på 1,5 våning.
  • Mekanisk frånluft som ventilation
  • Bor i Östergötland

Förbrukning kWh
2018
Maj 1435
Jun 1171
Jul 1205
Aug 1174
Sep 1236
Okt 1853
Nov 2501
Dec 2812

2019
Jan 3192
Feb 2354
Mar 2329


Avslutning
Ge gärna lite tips och råd på billiga lösningar för att sänka förbrukningen i närtid. Nu är de värsta månaderna över, men vill ändå prova lite.
Om det visar sig att det inte funkar så är nästa steg att byta elpannan och luftvärmepumpen mot något annat.
Då har jag t.ex tänkt på en ny luftvärmepump, eller luft/vatten värmepump eller att kolla på bergvärmepump.
 
Billiga lösningar:
- sänk innetemperaturen
- använd mindre varmvatten genom att duscha under kortare tid.
 
E etompau skrev:
Billiga lösningar:
- sänk innetemperaturen
- använd mindre varmvatten genom att duscha under kortare tid.
Tack för tipsen. Men eftersom vi redan har runt 20 grader så upplever jag att man inte kan gå lägre.
Angående duschningen så kan vi säkert kapa varje dusch typ 2 min, tror du det skulle påverka mycket?
 
Vi vet inte hur många personer som duschar, men mindre varmvattenförbrukning=lägre elförbrukning.
 
E etompau skrev:
Vi vet inte hur många personer som duschar, men mindre varmvattenförbrukning=lägre elförbrukning.
2 vuxna, 2 småbarn.
 
Maskiner som ger mer värme än vad de förbrukar el är värmepumpar. En bergvärmepump kommer att sänka elförbrukningen. Om investeringskostnaden är motiverat får ni räkna på.

Att ha hela tätningslister i fönster/dörrar är basic, enkelt att fixa och är en billig åtgärd. Får anses ingå i normalt underhåll av en fastighet.

Er förbrukning är väl inte så extrema, många har fått upp ögonen för höga elkostnader under vintern pga av högt elpris.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
När det gäller värmen tror jag att du är det hela på spåren. Huset är inte tätt. Gissar jag rätt i att ditt hus är ganska gammalt? Fönster och dörrar skulle jag börja med att se över. För det första. Se till att fönstret passar bra i karmen. Om huset satt sig kan karmen ha deformerats så att bågen inte löper lätt. För det andra. Se till att det är ordentligt drevat (eller skummat) mellan karmen och hålet i väggen. För det tredje. Sätt tätningslister som tätar ordentligt. Alternativt om det är lösa innerbågar täta med klisterremsor.

Jag tycker att din förbrukning sticker ut även på sommaren. Så du har nog fler energitjuvar än bara värmen. Krypgrundsavfuktare borde vara enkel att koppla i en portabel elmätare så kan du se hur mycket den drar. Sedan är det möjligt att gå igenom huset och titta på alla elektriska prylar och ställa sig frågorna: "Drar den här mycket energi"? "Måste den alltid vara på"? Har du värmekablar till vattnet? Är dessa igång på sommaren? De har oftast ingen häpnadsväckande effekt men de går dygnet runt.
 
Om du har både elvärme och värmepump gäller det ju att de till att värmepumpen tar så stor del av uppvärmningen som möjligt.
 
A Avemo skrev:
När det gäller värmen tror jag att du är det hela på spåren. Huset är inte tätt. Gissar jag rätt i att ditt hus är ganska gammalt? Fönster och dörrar skulle jag börja med att se över. För det första. Se till att fönstret passar bra i karmen. Om huset satt sig kan karmen ha deformerats så att bågen inte löper lätt. För det andra. Se till att det är ordentligt drevat (eller skummat) mellan karmen och hålet i väggen. För det tredje. Sätt tätningslister som tätar ordentligt. Alternativt om det är lösa innerbågar täta med klisterremsor.

Jag tycker att din förbrukning sticker ut även på sommaren. Så du har nog fler energitjuvar än bara värmen. Krypgrundsavfuktare borde vara enkel att koppla i en portabel elmätare så kan du se hur mycket den drar. Sedan är det möjligt att gå igenom huset och titta på alla elektriska prylar och ställa sig frågorna: "Drar den här mycket energi"? "Måste den alltid vara på"? Har du värmekablar till vattnet? Är dessa igång på sommaren? De har oftast ingen häpnadsväckande effekt men de går dygnet runt.
Huset är från 1984.

Vi har satt tätningslist (från biltema art.num. 26-452) på de fönster vi upplevt vara värst. Men ska absolut kolla om vi kan täta det mer/bättre.

Angående sommaren så renoverade vi en del. Så antar att en del maskiner drog extra el samt att vi hade luftvärmepumpen på kyla under de varmaste dagarna (den var inte på hela dagarna dock).
 
Även på sommaren har du en elförbrukning runt 40 kWh per dag. Det är mycket. Nånting är där förutom värmen som drar en del. Gör några tester och läs av varje dag samma tid. Lägg in en hel dag utan varmvatten (inte dusch, inte spola disk under rinnande varmvatten). Gör samma sak med andra förbrukare (dataservrar, jätte-TV, disk och tvätt).
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du har både elvärme och värmepump gäller det ju att de till att värmepumpen tar så stor del av uppvärmningen som möjligt.
Okej. Just nu har vi stängt av luftvärmepumpen för att se om det är den som förbrukar mycket (den är gammal). Men då kanske vi istället ska dra på den på ganska många grader för att sänka elementen (upplever dock att elementen redan nu är ganska kalla oftast)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Även på sommaren har du en elförbrukning runt 40 kWh per dag. Det är mycket. Nånting är där förutom värmen som drar en del. Gör några tester och läs av varje dag samma tid. Lägg in en hel dag utan varmvatten (inte dusch, inte spola disk under rinnande varmvatten). Gör samma sak med andra förbrukare (dataservrar, jätte-TV, disk och tvätt).
Under sommaren renoverade vi en del (sågar, byggfläkt etc.). Samtidigt som vi ibland körde kyla från luftvärmepumpen (varm sommar!). Jag tänker att detta är anledningen, men det kanske ändå förbrukades ganska mycket utöver det? Tack för tipsen, ska kolla det. Vi märke även där under våren/sommaren att vissa vattenelement var på värme. Då var vi nyinflyttade och ganska förvirrade, men så fort vi upptäckte det justerade vi såklart ner elementen.
 
Ja som sagt. Värmepumpen skall stå för ”all” uppvärmning. Elementen skall bara gå in om värmepumpen inte orkar.

En äldre VP kan vara mindre effektiv, men den förbrukar inte mer energi än den ger värme oavsett hur gammal den är.
 
Den höga förbrukningen på sommaren skulle kunna bero på avfuktaren.
 
Stäng hellre av värmen från Elpannan! Som föregående sa, så skulle jag lämna värmen, 40kwh låter otroligt mycket/dygn på sommaren, vi låg på innan solcellerna på 150-160kwh/månad på sommarmånaderna, nu när vi har solcellerna så ligger på 50kwh/månad.

Men, denna hushållsel värmer ju även huset, men inte så önskvärt sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.