Växla av ena regeln så att du kan öka bredden med 5 - 10cm, bygg upp nischen med korrekt våtrumsvägg med folie, ihop med rummets övriga tätskikt, även ytskiktet med kakel och klinker skall sitta där inne vill jag minnas, inte OK att skruva fast eller ställa stativet direkt mot/på folien.

Ställ stativet så att framkanten är 20/30 mm innanför kanten, limma på en 20/30 mm Lip skiva på stativet, samma mått som öppningen, kakla över rubbet i ett svep.

Eller liknande, badrumsguruna får förkasta eller bifalla ...

Annars kan du göra som du vill men händer det ngt så lär försäkringsbolagen ha en del att säga om konstruktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Och skulle du behöva komma åt innehållet vid större haveri så behöver du inte riva tätskikt, räcker med Lip skivan. Alting inne i spoltanken kan man komma åt via öppningen för spolningen om du har mekanisk knapp, kör du med dom mindre pneumatiska(?) knapparna lär du behöva komma åt uppifrån.
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Tycker TeroM har en ok lösning
 
TeroM skrev:
Växla av ena regeln så att du kan öka bredden med 5 - 10cm, bygg upp nischen med korrekt våtrumsvägg med folie, ihop med rummets övriga tätskikt, även ytskiktet med kakel och klinker skall sitta där inne vill jag minnas, inte OK att skruva fast eller ställa stativet direkt mot/på folien.

Ställ stativet så att framkanten är 20/30 mm innanför kanten, limma på en 20/30 mm Lip skiva på stativet, samma mått som öppningen, kakla över rubbet i ett svep.

Eller liknande, badrumsguruna får förkasta eller bifalla ...

Annars kan du göra som du vill men händer det ngt så lär försäkringsbolagen ha en del att säga om konstruktionen.
Ja, jag tycker också du är inne på något. men jag har några funderingar..

Varför skulle jag kakla nischen, det måste vara helt onödigt väl? kaklet är ju ingen ytterligare fuktspärr?

Folie behövs väl inte enligt reglena utanför zon 1? Muggzonen är väl zon 2? Måste räcka att rolla tätskikt på gipsskivor, (Tar bort allt trä) använder remsor och såna hörnbitar i alla kanter och hörn enligt konstens alla regler inne i nischen. Sen ställer jag in elementet försiktigt, drar fast det i bakkanty och åt sidorna med massor med silikon i skruvhålen, det blir ju som håltagning enligt Säker Vatten. Läcker det så läcker det dessutom inte uppåt till 120cm höjd innan jag märker vatten i skvallerröret. Jag måste ju punktera tätskiktet för att fästa wc-elementet?

Det borde inte behövas LIP-skiva frampå ställningen eftersom den gipsskivan dels hamnar i zon 2 innanför tätskiktet. Dubbelgips borde funka? Läcker muggen och det rinner ut vatten i skvallerröret så måste jag ändå riva loss skivorna oavsett LIP eller kartonggips. Det är ju inte så att jag slipper riva väggen för att jag använder LIP? Så tänker jag. Tokigt?

Ang täckskivan så är jag lite rädd däremot att bara limma fast den på muggställningen och sedan kakla. Minsta lilla rörelse så kommer ju den 110x60 luckan att röra sig i förhållande till övriga väggen och mina fogar och ev plattor spricka? WC-elementet kommer att fästas i en kottlad 45x70 i övre bakkant. Den är kottlad mellan två stående reglar med 60cc. den är även fäst på 30cc i bakre väggen. Tänkte även fästa elementet åt sidorna i de reglar som finns där. Sedan gjuter jag in den nedersta 15 cm av ställningen i flytspackel när jag gör slitsbotten. Tror ni att den kommer att svikta så fogarna spricker och det kommer någon 120 kg kluns och slår sig ner lite snabbt?

Har gjort en enkel skiss på hur jag tänker idag, verkar det som ni menar samma sak?
Vill ju att det ska bli rätt såklart men reglerna är struliga och jag hittar ingen direkt skiss på hur någon annan gjort detta.
WC nisch.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla bra tips förresten =)
 
Redigerat:
På golvet skulle jag iaf ha lagt klinker innan ställningen... står iof på vissa tätskikt att det ska täckas av keramik
 
nino skrev:
På golvet skulle jag iaf ha lagt klinker innan ställningen... står iof på vissa tätskikt att det ska täckas av keramik
Men jag gjuter ju in de nedersta 15 cm av ställningen i flytspackel och gör en slitsbotten med skvallerrör. Jag ska väl inte ha tätskiktet under flytspacklet? Uppepå flytspacklet, runt de ingjutna benen till ställningen i nischen smetar jag på fuktspärr med fiberremsor osv.
 
Men, varför hitta på egna lösningar och inte göra "by the book"?

Om du rollar tätskikt och skruvar fast stativet på det så kommer det att kallflyta med tiden. Massan lär inte klara trycket från metallfästena. Kakel/klinker i nischen är inte för att täta utan för att skydda tätskiktet.

Infästningen räcker det att skruva fast i väggen, förutsatt att din vägg är stabil nog, i fästena uppe och nere. Finns ingen anledning att borra hål i stativet och skruva i sidled. Varför gjuta fast stativet? Du måste ha folie även på golvet, med gjutna stativben kan du inte lägga folien vettigt och fukten kan krypa ner längs stativbenen in i flytspacklet.

Kartonggips framför? Med tätskikt framför och bakom så har du ett utrymme tätat från båda sidorna, ingen bra konstruktion. Och kartonggips över huvud taget? Du satsar rätt mycket på att göra badrummet, varför vara dumsnål och bygga in risker i ett utrymme som du inte ser om det händer ngt. Det behöver inte vara ngt läckage som ger ett flöde i skvallerröret, kan bara vara fukt som kryper längs stativet och går in i dina skivor och väggen via det sönderpressade rollade tätskiktet. Lip skivan, eller motsvarande, är helt oorganiska och behöver inte skyddas på ngn sida då din nisch skall vara tät. Jag har gjort så, inga tendenser till sprickor eller rörelser, se till att dina kakelplattor överlappar skarven så att du inte har en fog precis där.

Se bilden nedan, kartonggips och våtrumsgips (ByggaMax variant) som legat ute i ett halvår, inte utsatt för regn men fukten utomhus, kan du gissa vilket som är vilket?


09112010258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle inte sätta kartonggips någonstans där det finns risk för fukt. Lika med tätmassa eller folie, merkostnaden för att använda folie i din nisch är förmodligen marginell i hela byggandet. Även om du inte behöver folie i zon 2, kommer inte ihåg dom senaste reglerna men jag antar att du lusläst BKR, så varför chansa i en träkonstruktion som lever, och lär leva då mellanbjälklaget lägger sig tillrätta när du lagt på 500 - 1000kg flytspackel, eller hur mycket du har beroende på storleken på badrummet.

Nej, du slipper inte riva väggen bara för att du har en Lip skiva, men du slipper riva del av väggen som påverkar tätskikt.

Jag börjar få slut på argumenten, du är fri att bygga hur du vill, lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Såg ditt inlägg som kom emellan, säg att du behöver byta stativet, hur kul är det att hacka bort 15 cm flytspackel och tätskikt?
 
TeroM skrev:
Såg ditt inlägg som kom emellan, säg att du behöver byta stativet, hur kul är det att hacka bort 15 cm flytspackel och tätskikt?
Försöker inte vara dumsnål, orkar bara inte göra något överarbetat. Köper en LIP-skiva då. 400kr. Att kakla insidan av nischen känns däremot helt onödigt. Metallfästena/fötterna kommer inte att stå på fuktspärren, de kommer att stå på en golvbjälke. Fuktspärren kommer uppepå flytspacklet. Runt benen får jag ju sätta såna manchetter.

Anledningen till att jag vill sätta fast elementet åt sidorna är för att jag inte kan fästa ne nedre fästena i något vettigt och de övre bakre går bara att sätta i en 60cm lång kottlad 45x70 som sitter mellan 2 stående 45x70. Det kanske räcker men jag vet inte.

Anledning till att jag gjuter in fötterna är att jag väl måste ha en slitsbotten med fall och ett skvallerrör en bit över färdigt badrumsgolv? Hur jag ska göra det utan att gjuta in fötterna vet inte jag.

Har lusläst reglerna men det står ju faktiskt inte en rad om nisch för vägghängd wc.
Däremot står det att kartonggips och rollad fuktspärr är ok i zon 2.

Det står också mellan raderna att försäkringsbolagen gör allt de kan för att krypa ur ansvar och att man är en idiot om man vill ha toalett och dusch inne i huset. Helst ska den stå ute på gården....
 
Holpers skrev:
Försöker inte vara dumsnål, orkar bara inte göra något överarbetat. Köper en LIP-skiva då. 400kr. Att kakla insidan av nischen känns däremot helt onödigt. Metallfästena/fötterna kommer inte att stå på fuktspärren, de kommer att stå på en golvbjälke. Fuktspärren kommer uppepå flytspacklet. Runt benen får jag ju sätta såna manchetter.

Anledningen till att jag vill sätta fast elementet åt sidorna är för att jag inte kan fästa ne nedre fästena i något vettigt och de övre bakre går bara att sätta i en 60cm lång kottlad 45x70 som sitter mellan 2 stående 45x70. Det kanske räcker men jag vet inte.

Anledning till att jag gjuter in fötterna är att jag väl måste ha en slitsbotten med fall och ett skvallerrör en bit över färdigt badrumsgolv? Hur jag ska göra det utan att gjuta in fötterna vet inte jag.

Har lusläst reglerna men det står ju faktiskt inte en rad om nisch för vägghängd wc.
Däremot står det att kartonggips och rollad fuktspärr är ok i zon 2.

Det står också mellan raderna att försäkringsbolagen gör allt de kan för att krypa ur ansvar och att man är en idiot om man vill ha toalett och dusch inne i huset. Helst ska den stå ute på gården....
Vet inte riktigt varför jag svarar men det beror förmodligen på att jag är i Berlin och dricker goda öl ..

Ditt slitsbotten behöver inte vara ÖVER färdigt golv, så länge du får ut eventuellt läckage synligt, se bilden nedan, ligger i nivå med golvet. Har dessvärre inga bilder på datorn från innanför men väl utanför.

29052011360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du ser lilla gluggen under muggen. Allt flytspacklat i samma svep, lite fall ut på golvet från underlaget under stativet.

Om du har öppet i väggen idag, vad hindrar dig från att sätta lämpliga kortlinagr (eller kottlingar) på lämplig höjd för att kunna skruva fast stativet som det är tänkt.

Men som jag skrev tidigare, jag har inga mer argument för en "säker" lösning, det är ditt badrum och du gör som du vill och jag hoppas att det funkar och att du inte får några problem framöver ...
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Jag är i alla fall tacksam att du svarar. Jag är ingen hantverkare och reglerna är en djungel. Det står som sagt ingenstans (vad jag kan hitta) hur man utformar en nisch för vägghängd Wc och vilka regler som gäller. Googlar man lite på det och frågar på bygghandeln, frågar rörmokaren osv så får man massa olika svar och idéer. Jag trodde helt säkert på att det behövdes en slitsbotten. Att det var regler.

Det är lite svårt att få dit kortlingar i väggen men jag har fått dit en i bakkant uppe. Nere däremot är nischen för smal gör att jag ska få dit fästena vettigt nere. De kräver ett för stort djup. Med en kortling i bakkant nere så får muggen inte plats i nischen. Jag får fundera ut något.
 
Var uppe och kollade nu. Slipper jag fixa slitsbotten så kan det absolut gå att flyta nischen samtidigt som golvet.
Då kommer jag kunna höja fötterna på ställningen så att de nedre fästena når upp til en lite tunnare kortling, typ 2cm, som finns redan. Tog en bild.

Masoniten och silikonet ska bort. Den stående regeln ska jag kapa på längden så den blir ca 2 cm. Rören man ser är till en toa på andra sidan väggen. Den är anledningen till att jag inte kan borra och skruva hur som helst i väggen. Rören och den stående halva regeln kommer att hamna bakom en gipsskiva när jag bygger klart nischen. Det blir alltså inga konstiga vinklar eller så i nischen.

Tack som fasen för tipsen som sagt. Framför allt att du/ni fick mig att tänka om ang när wc-ställningen skall monteras. Jag ville få in den tidigt men den skall ju såklart in nästan sist. Innan man kaklar väggarna typ. Det var det där med slitsbotten som lurade mig att börja med stativet...
20131023_074945(0)_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Så här blev det efter era kloka råd..
20140106_164839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.