Hej.
Jag har precis blivit med bandsåg. Tänkte att jag saknade en sån i mitt garage. Tittade runt lite på nya sågar på bauhaus, jula, claes olsson m.m. men jag tyckte att alla var lite plastiga så jag gick och införskaffade mig liten (men ändå ganska tung) såg som heter Lini från1970.

Nu till min rubrik. Har tänkt att fräscha till den en aning, typ skruva isär, borsta av, tvätta, kanske lacka, och behöver kanske lite tips på vägen inför denna lilla strapats. Välkomnar allt vad tips heter så ser vi vart jag hamnar.

Erik
 
  • En vintage Lini bandsåg från 1970 placerad i ett välorganiserat garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vintage röd och grå bandsåg av märket Lini från 1970 i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylten på en äldre model av Lini bandsåg från 1970, med märkning för Värnamo Maskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis till en riktigt kompetent liten bandsåg! Gjuten i ett stycke (dvs inte skarvad mellan över/underhalva) och väldigt stadig trots sin ringa storlek.

Här och framåt kan du läsa om min lilla renovering, inklusive nytt anhåll, nya bladstyrningar, utsug och hjulunderrede. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-151#post-2695923


...och här om hur jag lyckades bli kvitt vibrationsproblemen https://www.byggahus.se/forum/threa...egdragen-moejligtvis-sorglig-historia.295084/

Edit. Det tillkom en bakre täckkåpa också ett tag senare https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-186#post-2773107

Jag tog omgående bort bromsen då jag anade att bromsbandet innehöll asbest.
 
Redigerat:
Nämen titta! Här önskar man om lite tips och så slänger någon fram ett facit istället. :cool: Fantastiskt!
Kollade igenom trådarna lite snabbt och blev otroligt imponerad och sugen på att hoppa på projektet med en gång. Tyvärr fick ungarna magsjuka precis......:sick:.

Slänger upp lite bilder (och förmodligen också funderingar) Kommer nog plocka ner hela sågen och lacka om den. Gillade färgen som du hade Ola C. Ser nästan ut som originalfärg.

Har inga vibrationsproblem som jag känner just nu men man vet ju inte hur det blir när man försöker sätta ihop kalaset igen. Däremot så är styrningen helt borta. Den kan liksom inte bestämma sig om den vill till höger eller vänster men rakt fram vill den inte iaf. Lite som den svenska politiken just nu.

Är det asbest i bromsen så kommer den tagas bort så snart som möjligt!!

Tack för svaret! Erik
 
R Repperda skrev:
Slänger upp lite bilder (och förmodligen också funderingar)
Kör på bara, jag ska nog kunna svara på det mesta om sågen. Motorn lyckades jag dock inte få av, såg ut att sitta löst när man lossat skruvarna men satt som berget i chassit.
 
Slänger upp lite bilder under lite nedplockning av maskinen. Jag gillar när man får lite bilder på andras projekt så jag hoppas andra tycker det också. Just nu på bladstyrningen.

På sista bilden med kullagret för den undre styrningen, är det så att man kan vända på hjulet? För det finns ett hack där som jag antar att bladet kommer fastna i vid körning.

Erik
 
  • Närbild av övre bladstyrning med synligt slitet kullager på en bandsåg i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av bladstyrningsmekanism på en maskin under nedmontering i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av bladstyrningen på en maskin med fokus på ett kullager och en skada där sågbladet kan fastna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skruv och bricka i en maskin under nedmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av undre bladstyrning med kullager och hack på verktygsmaskin under nedmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av en maskin under demontering med fokus på bladstyrningskomponent och synligt kullager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett kullager för en maskins undre styrning med synbart hack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
R Repperda skrev:
På sista bilden med kullagret för den undre styrningen, är det så att man kan vända på hjulet? För det finns ett hack där som jag antar att bladet kommer fastna i vid körning.

Erik
Bara det snurrar lätt så borde det gå bra att vända lagret.
 
R Repperda skrev:
Är det asbest i bromsen så kommer den tagas bort så snart som möjligt!!
Jag hade låtit den sitta kvar om den nu är inkapslad*, bättre att låta den vara kvar än att riskera något!
Om du nu vill ta bort den så använd P3 halvmask och en skyddsoverall lämpad för jobbet och efter det våttorka.

*Med inkapslad menar jag att där är ingen luftillförsel till bromsen.
 
Inkaplsad tycker jag inte att den verkar vara. Man kan ju se den med blotta ögat. Fläktar ju en del mellan undre hjulet och den gjutna stommen (där bromsen sitter) när man drar igång maskinen. Så det blir nog att göra sig av med den.
 
Den här lille rackaren hade tydligen fått sig en smäll någon gång och spruckit i underkant:(. Ska försöka limma ihop de delar som ramlade ur när jag skruvade isär den och fylla resterna med något från plastic padding. Vill helst inte byta ut saker på maskinen. Tycker den är fin som den är.
 
  • En sprucken brun plastlåda med grön startknapp och röd stoppknapp, dammig och monterad på maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken del av maskinkomponent, lösdelar och knappar upplagda på arbetsbänk för reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar lite lagade delar från förr men inget som är livshotande. Allt är rakt och ”snyggt” gjort och det funkar att använda.
 
  • Närbild av lagad metallkonstruktion som visar raka och ordentligt utförda reparationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre metallkonstruktion med svetsfogar och rost, inga livshotande skador, rakt och funktionellt utförande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svetsad metallkonstruktion som visar lagad del, rostfärgad med tydliga svetsfogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig metallfäste med skruvar, lagat på ett rakt och snyggt sätt, placerat på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga. Är det någon som sitter på en sån här sorts skruv. Fattas en för mig inser jag nu:oops:
 
  • Skruv med försänkt huvud och en bricka på träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dylika skruvar finns lätt tillgängliga på diverse ställen, det trixiga är att dom på den sågen vad jag kan minnas är i nån märklig dimension, tum eller whitworth. Tyvärr inga tips på var du hittar en sådan.

Med det sagt, håll rätt på varenda skruv du lossar från sågen.
 
UNC och UNF-gängade skruv+muttrar finns det gott om på Biltema. Om det är whitworth är det lite besvärligare men brukar gå att hitta efter lite letande.
 
Är ju en lini-såg så du kan ju höra med både Luna och ejca om de har kvar någon extra-skruv.
 
Det där lagret till nedre styrningen skall du byta tycker jag. Det ser ut att vara ett vanligt standardlager som kostar under 100 kronor och går att köpa var som helst.

Bromsbandet skulle jag byta mot ett nytt asbestfritt. Arbestfria bromsband i metervara brukar gå att få tag på genom veteranbilsfantaster. Om man skaffar en gummimask med bra filter och en engångsoverall av papper kan man hålla till utomhus och försiktigt borra bort nitarna eller ta bort skruvarna som håller gamla bromsbandet och så packar man in det gamla bromsbandet i plast innan man för det till sophanteringen. Sedan tvättar man nogrant bort allt bromsdamm med en våt trasa och packar in trasan också i plast innan den torkar.

En bandsåg utan broms är farlig och en ny likströmsbroms är mycket dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.