Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kommunen är kommunen. Samfälligheten är dina grannar. Det kanske är så att både kommunen OCH samfälligheten har åsikter kring BVP eller LVVP. Nu är det ju friköpt, så den enda juridiskt krävande parten bör vara kommunen. Ringväxeln och säg vad du vill prata om, så kopplar de dig säkert till rätt person.
Så längt är jag med att kommun är kommun och samfällighet mina grannar, men jag är så van med föreningen som stökar å bökar.
 
M_CC M_CC skrev:
Åh kära nån, kommer jag någonsin bli riktigt klok i detta. :crysmile:

Vi ska ha över olika firmor som utför totalrenoveringar, kan man prata med dom om sådana här frågor också eller vart vänder man sig för att få bästa alternativ för oss?
Alla som har ett vinstintresse är ju såklart partiska. Så länge du är medveten om det och söker flera alternativ så bör du klara dig bra.
Byggahus är ett bra ställe för olika åsikter och tankar.
 
M_CC M_CC skrev:
Så längt är jag med att kommun är kommun och samfällighet mina grannar, men jag är så van med föreningen som stökar å bökar.
Som sagt; det är ju friköpt, och då är det lagarna och direktiven du har att förhålla dig till. Vad grannarna tycker hade jag högaktninhsfull sk_tit i.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Som sagt; det är ju friköpt, och då är det lagarna och direktiven du har att förhålla dig till. Vad grannarna tycker hade jag högaktninhsfull sk_tit i.
Ja, vi väljer ju att flytta till äganderätt av just den anledningen skulle man kunna säga.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alla som har ett vinstintresse är ju såklart partiska. Så länge du är medveten om det och söker flera alternativ så bör du klara dig bra.
Byggahus är ett bra ställe för olika åsikter och tankar.
Det här är ett alldeles perfekt forum, men man känner sig rätt korkad många gånger med alla sina frågor.


Viktigt för oss är att det är bra, modern el som är enkel att sköta. Jag gillar att bara ha en spak att "slå till" om något blir tokigt samt att barnen inte bränner sig på elementen. Det får gärna vara varmt om fötterna i badrum och hall.

vad gäller detta med värmepump har jag ingen erfarenhet mer än att det tog slut varmvatten fort när jag var liten och att någon rektangulär kloss läckte ut vatten i tvättstugan.

Så jag är full av okunskap skulle man kunna säga men vill skapa ett äldre hem som liknar ett nybygge. Kan man uttrycka sig så?
 
Redigerat:
M_CC M_CC skrev:
Ja, vi väljer ju att flytta till äganderätt av just den anledningen skulle man kunna säga.



Det här är ett alldeles perfekt forum, men man känner sig rätt korkad många gånger med alla sina frågor.


Viktigt för oss är att det är bra, modern el som är enkel att sköta. Jag gillar att bara ha en spak att "slå till" om något blir tokigt samt att barnen inte bränner sig på elementen. Det får gärna vara varmt om fötterna i badrum och hall.

vad gäller detta med värmepump har jag ingen erfarenhet mer än att det tog slut varmvatten fort när jag var liten och att någon rektangulär kloss läckte ut vatten i tvättstugan.

Så jag är ful av okunskap skulle man kunna säga men vill skapa ett äldre hem som liknar ett nybygge. Kan man uttrycka sig så?
Vi är här för att lära oss det vi inte kan och lära ut det vi kan.

En propp är inte mer avancerad att skruva i än en dvärgbrytare att slå till.
Spaken du nämner är ju huvudbrytaren :)

Då råder jag dig att läsa på.

Det är vi alla, på olika områden :)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vi är här för att lära oss det vi inte kan och lära ut det vi kan.

En propp är inte mer avancerad att skruva i än en dvärgbrytare att slå till.
Spaken du nämner är ju huvudbrytaren :)

Då råder jag dig att läsa på.

Det är vi alla, på olika områden :)

Nej, det är ju rätt enkelt med en propp också. Jag ser kanske de där från 20 talet framför mig. Finns kanske andra nu. :)
 
BirgitS
M_CC M_CC skrev:
samt att barnen inte bränner sig på elementen.
Är det direktverkande el eller vattenburen värme som uppvärmning idag?

När det gäller bergvärme så måste tomterna vara rätt stora för man bör inte borra för nära huset och det måste också vara typ minst 5 m till tomtgränsen, dock har olika kommuner olika regler, vilket gör att många radhustomter inte räcker till.

Alltid bra att lära känna grannarna (och hålla sig väl med dem) när man bor i radhus för man är rätt beroende av dem även när det är friköpt. T.ex. är det ju vanligt att det går rör genom/under hela radhuslängan som är till för alla husen. Man vill inte heller råka ut för att man förargar en granne så mycket att den personen börjar uppföra sig illa, t.ex. riktar högtalare rakt mot väggen mellan husen och spelar högljutt så fort de lämnar sitt eget hus.
 
Man kan alltid svara med samma mynt.
Vad jag gör på min egendom har andra inte med att göra (så länge det är inom lagens ramar). Och vice versa. Fler borde anamma sköt dig själv och sk_t i andra. Vi måste inte alla hålla händer och sjunga tillsammans.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det direktverkande el eller vattenburen värme som uppvärmning idag?

När det gäller bergvärme så måste tomterna vara rätt stora för man bör inte borra för nära huset och det måste också vara typ minst 5 m till tomtgränsen, dock har olika kommuner olika regler, vilket gör att många radhustomter inte räcker till.

Alltid bra att lära känna grannarna (och hålla sig väl med dem) när man bor i radhus för man är rätt beroende av dem även när det är friköpt. T.ex. är det ju vanligt att det går rör genom/under hela radhuslängan som är till för alla husen. Man vill inte heller råka ut för att man förargar en granne så mycket att den personen börjar uppföra sig illa, t.ex. riktar högtalare rakt mot väggen mellan husen och spelar högljutt så fort de lämnar sitt eget hus.

Det är direktverkande el och varmvattenberedare luft/luft.
Bergvärme är absolut inte ett alternativ här. :)

Vad gäller grannar, är det bra att hålla god relation, absolut. Men vi kommer inte hinna lära känna dom innan vi renoverar. :)
 
BirgitS
Ett tips är att lägga lappar i brevlådorna där ni skriver när ni kommer att göra sånt som låter i hela längan, t.ex. för att det påverkar husstommen. Folk har mycket lättare att tolerera oljud om de vet att det bara gäller t.ex. tre dagar.
 
  • Gilla
M_CC
  • Laddar…
Kolla taket med! Är det byggt -73 är det sannolikt dax att lägga om det och byta papp om det inte redan är gjort.
 
  • Gilla
M_CC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.