Lånar tråden lite!
Acme, du med flera verkar ha koll på vad som funkar.
Vi sätter igång med en tillbyggnad på vårt sekelskifteshus i mars. En utbyggnad i vinkel 8m lång 6 m bred. Ursprungligt hus är 8x12m. Hade hoppas att 2x9" till 6m fribärande bjälklag hade räckt. Tänkte sätta c/c 300 eller 400mm och krysskolva tätt.
Är det en dålig idé?

Kommer lägga massivt furugolv så något limskruvat spånskivegolv kan det inte bli heller..

Kertobalk och liknande blir dyrare och jag vill dessutom helst att bjälklaget blir ungefär lika tjockt som i det gamla huset för att få samma takhöjd på nedreplan och jämnt golv på övre plan.
 
S
acme!

ja själklart men jag tror ej han vill ha en tröskel på dryga 7-10 cm!
lr taket går ner lika mycket!!
med 4 m menar jag utan att krysskolva!
du kan säkerligen öka 1 m till MEN dax att kryssa!
lägg kryssning både 2-3 rader så har du löst problemet!!!

callemange!
nej 2"9_" går ej i detta läge då sträckan e för lång med 2"9"!
bärande vägg under lr bygg in en balk i mitten å kapa in bjälkarna i H-balken så har du löst det!

större dimensioner blir bara massa mer problem!

mvh
speedomac
 
En dum fråga kanske men jag ställer den i alla fall! Är du säker på att det inte bara är golvplankorna som knarrar? I så fall så går knarret enkelt att få bort genom att borra ner genom plank och bjälke och slå i rundstav!
 
Nu låter ja som en gammal svenska lärare men snälla använd inte så mkt "!!!!!!" hela tiden för det kan tolkas som om man är förbannad eller upprörd.... Låt barnen hålla på med sånt så höjer vi nivån lite här på forumet.
 
Men om man inte skulle vilja ta bort stockarna utan bara förstärka lite grann? Har ett gammalt mellanbjälklag med 5,90m spännvidd, ligger spån emellan stockarna och även ca 1-1,5dm lerklining i botten. Skulle man inte kunna förstärka det på något vis utan att kapa bort stockarna, dom har ju även i mitt hus funkat i över hundra år. Om man skulle ta bort leran så reducerar man ju vikten ganska rejält, räcker det inte med att bara ha spån/ ekofiber i golvet??
 
S
hej!
svårt att se/förklara när man ej ser hur det ser ut!
du säger att huset stått i hundra år?
kanon hus bättre virke kan du ej få tag på som du har i huset, kärnvirke!
problemet med ditt bjälklag är som jag sa, olika dimensioner det har *satt* sig!
även om du rensar rent mellan så kommer det ej hjälpa!
ett tips kan iofs va att om du tar bort golv brädorna å rensar rent mella stockarna, sen går du ner och sätter skruvstämp i mitten och trycker upp golvet*om det går* gärna lite mer än vågrätt .
sen går du upp å lägger ner nya plankor i den största storleken som får plats, skruva fast dom i stockarna rejält med*goa* franska skruv! lägg sen sånskiva 22mm å limma allt även på bjälkarna!!
hoppas denna förklaring kan va till hjälp!
mvh
speedomac
 
speedomac:
Jag har ett liknande framtida problem om/när jag bygger på en våning. Dagens bjälklag är troligtvis lite klent, 3x6" med en spännvidd på 3.6m. Menar du att man kan skruva på extra plankor på de befintliga för att staga upp dem? Så i mitt fall skulle man kunna dra dit 2x6" på båda sidor med en bunt franskskruv? Räcker det? Vad tror du om att bygga på dagens 3x6" med en liggande 2x3" (limma och skruva) och sen dra dit en rejäl 2x8" på ena sidan den påbyggda balken?
 
Nu har jag iallafall beställt 45x220 6,5m långa för att förstärka mitt mellanbjälklag med, tänker bygga "boxar" mellan befintliga stockar som ligger på cc120cm, sätter reglarna i samma höjd som stockarna och krysskolvar med cc60cm. Har en spännvidd mellan stockväggarna på 6,10m, skall fästa reglarna mot väggen med balkskor och ankarskruv "långa".

Är jag ute och cyklar eller verkar det vara en bra konstruktion?

Kommer att ta bort lerklining så att reglarna får plats och lämna resten kvar för ljuddämpningens skull och kommer även att lägga tillbaka spånet i golvet.
 
Krysskolva inte sätt plank i mellan då går det att limma och skruva i dom
 
Jag håller med, men jag hoppas att inte TS väntar på svar fortfarande då han/hon startade tråden 2007
 
Ja jag såg det nu :) gick efter datumet det var startat 21 dec tänkte inte på årtalet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.